دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)

 

 

 

 

       - دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فرانسه، نشریه‌ای علمی با دسترسی باز است.
- بازۀ زمانی بررسی اولیه، پیش از ارسال به داوران: کمتر از 5 روز
- متوسط زمان داوری: 3 ماه
- نسبت مقالات پذیرش شده به کل مقالات ارسالی: 40 درصد
- زبان نشریه: فرانسه (چکیده: فرانسه، فارسی، انگلیسی)
- نوع مقالات: پژوهشی
- نوع انتشار: چاپی و الکترونیکی
- نوع داوری: دو سویه ناشناس
- رتبه علمی 1400: الف(A)
- هزینه دریافت میشود
- تخصیص کد DOI: از سال ۹۸
 

     

   

این نشریه برای عموم دسترسی باز و رایگان دارد

این نشریه تحت مجوز Attribution 4.0 International چاپ می شود. (اطلاعات بیشتر در مورد CC BY 4.0)

 

  • در این نشریه، پیش از بررسی مقاله، فرم تکمیل شده تعهد رعایت اخلاق نشر (Publication Ethics)، واگذاری حقوق مادی (Copyright Transfer) و افشای تعارض منافع (Conflict of Interest Statement) از نویسندگان دریافت میشود و قبل از ارسال مقالات به داوری، تمام مقالات توسط نرم افزار مشابهت یاب iThenticate مورد بررسی قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است، از شمارة پاییز و زمستان 1400، مقالاتی که مستخرج از پایاننامه یا رساله (دارای حامی یا تامین کنندة اعتبار پژوهش) می‌باشند، در پاورقی چکیده فارسی، با ذکر مشخصات آورده می‌شوند.
  • (دریافت فرم تعهد نویسندگان)
  • (دریافت فرم واگذاری حقوق مادی)
  • (دریافت فرم افشای تعارض منافع)

 


با کلیک بر روی لینک ها ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:


                                                                                          

                                                                                                                                          

 

 

ادبیات شهری معاصر ایرانی، 
تلاشی برای فضایی‌سازی گفتمان های اجتماعی
ادبیات شهری معاصر ایرانی، تلاشی برای فضایی‌سازی گفتمان های اجتماعی

نجمه اکبری؛ شراره چاوشیان

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55953.1393

چکیده
  — از بدو ظهور تا به امروز، بازنمود ادبی شهر ایرانی دچار تحول گسترده‌ای شده است. این بازنمود از مفهوم سنتی که شهر را به دو قطب آرمانشهر و پادآرمانشهرتقسیم می‌کند فاصله گرفته و به تفسیری پسامدرن روی ...  بیشتر
بررسی عقده اُدیپ در قلبت را به تپش وادار، پدر کشی و نام های بی جنسیت اثر آملی نوتومب ، بر اساس فرضیه روانشناختی لاکان
بررسی عقده اُدیپ در قلبت را به تپش وادار، پدر کشی و نام های بی جنسیت اثر آملی نوتومب ، بر اساس فرضیه روانشناختی لاکان

شبنم عسکری؛ محمدجواد کمالی؛ سعدی جعفری کاردگر

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 19-34

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57052.1401

چکیده
  فرضیه عقده ادیپ که اولین بار توسط فروید در تحلیل های روانشناختی مطرح شد، تصویری جهانی از میل ناخودآگاه کودکان نسبت به والدین جنس مخالفِ خود می باشد که بعدها توسط ژاک لاکان مجدداً با مفهوم "ساختار خویشتن" ...  بیشتر
از دشواری رمانتیک بودن تا دشواری (نوشتن) Valmorian در Les Pleurs
از دشواری رمانتیک بودن تا دشواری (نوشتن) Valmorian در Les Pleurs

Koué Kévin BOUMY

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 35-50

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55599.1391

چکیده
  مارسلین دبورد والمور، شاعر فرانسوی، که از او به عنوان شاعری نفرین شده و طرد شده یاد می­شود، در شعر « اشک­ها» تشویش و روح رنجور خود را جلوه­ای شاعرانه بخشیده، جامعه بدبین قرن نوزدهم را به تصویر ...  بیشتر
"گردنبند" هرمی وارونه از "ساندریون"

فریبا سادات هاشمی؛ روح اله قاسمی

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 67-79

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.53498.1384

چکیده
  زندگی انسان همواره متاثر از حوادثی است که خود محصول نگاه او و بینش او به جهان است. در عین حال، تحولات زندگی بشر و اندیشه آن دو متغیر اصلی تمدن است که علت و معلول یکدیگر هستند. یکی از نقاط عطف در تکامل فکری ...  بیشتر
قدرت بلاغی نویسندگی شاعرانه در ایمه سزر و فرانسیس پونگ
قدرت بلاغی نویسندگی شاعرانه در ایمه سزر و فرانسیس پونگ

Rolland Dieudonné Mpamé؛ Jean-Michel Maulpoix

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 81-100

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57442.1403

چکیده
  چکیده – هدف این مقاله بررسی قدرت ذاتی نوشتار در ایمه سزر و فرانسیس پونگ در درهم آمیختگی گفتمان شاعرانه و بلاغی است که حول اثربخشی گفتار بیان شده است، یعنی عملکرد زبان کلامی که به عنوان کنش درک می شود. ...  بیشتر
خوانش بین بخشی از رمان های مالرو. برای شاعرانگی نقاشی و نوشتن در شرایط انسانی و امید
خوانش بین بخشی از رمان های مالرو. برای شاعرانگی نقاشی و نوشتن در شرایط انسانی و امید

Yacouba KONÉ

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 129-142

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.52713.1373

چکیده
  از آموزه Ut pictura poesis، ما یک خط تحلیل نسبتاً جالب در مورد رابطه بین ادبیات و نقاشی کشف می کنیم. تحلیل اثر مالروسی در پرتو تعاملات برانگیخته شده توسط میخائیل باختین نشان می‌دهد که پیوسته در حال گفت‌وگو است ...  بیشتر
رویکرد عملگرایانه در اموزش فرانسه، از خلال تحلیل مقایسه ای حروف اضافه [در] و
رویکرد عملگرایانه در اموزش فرانسه، از خلال تحلیل مقایسه ای حروف اضافه [در] و "dans"

راضیه صادقپور

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 157-171

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55851.1394

چکیده
  چکیدهحرف اضافه به عنوان یک رابطی می باشد که یک عنصر اسمی، یک اسم یا مصدری را وارد می کند (Martin, 2017, p.127). هدف از این پژوهش، ارائه یک تحلیل عملگرایانه تطبیقی از حروف اضافه فرانسوی و فارسی «dans» و [در] در ...  بیشتر
قصیده و معنویت ادبی در صوفی، من عاشق اثر الیف شافاک
قصیده و معنویت ادبی در صوفی، من عاشق اثر الیف شافاک

Samira Sidri

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 173-183

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57565.1404

چکیده
  - نه اغراق آمیز و نه دوتیرام است که بگوییم داستان عاشقانه، صوفی، مون آمور، نویسنده ترک، الیف شافاک، گویاترین و بهترین معرف قصیده عشق یکی از جریان های دورافتاده ترین عارفان در هیأت شناسی است. یکی از دلایل ...  بیشتر
بررسی علل قتل اینس دو کاسترو،ملکه مرده
بررسی علل قتل اینس دو کاسترو،ملکه مرده

مهدی افخمی نیا؛ الله شکر اسداللهی؛ مهرنوش کیفرخی

دوره 7، شماره 12 ، دی 1392، ، صفحه 1-18

چکیده
      نمایشنامه «ملکه مرده» در سال 1942 توسط هانری دو مونترلان به نگارش درآمد. در این نمایشنامه نویسنده از عناصر درام تاریخی لوییز ولز دو گوارا (1644-1579) با عنوان «سلطنت پس از مرگ» بهره گرفته ...  بیشتر
بررسی مکان در رمان حسادت اثر آلن رب گریه
بررسی مکان در رمان حسادت اثر آلن رب گریه

Marzieh Balighi

دوره 6، شماره 10 ، خرداد 1391، ، صفحه 19-40

چکیده
        مکان یکی از عناصر اصلی داستان محسوب می­شود و نحوة انتخاب و گنجاندن آن در ساختار داستان بایستی با دیگر عناصر داستان همخوانی داشته باشد. نویسندة رمانهای نو که از قوانین رما­ن نویسی ...  بیشتر
بررسی مشکلات ترجمة رمان نو در ایران
بررسی مشکلات ترجمة رمان نو در ایران

Roya Khadjir؛ Allahshokr Assadollahi؛ Mahdi Afkhaminia

دوره 6، شماره 10 ، خرداد 1391، ، صفحه 1-18

چکیده
  رمان نو یکی از جنبش‌های ادبی معاصر غرب است که همگام با تحولات اجتماعی و سیاسی در اواخر دهة ۱۹۵۰ در فرانسه شکل گرفت و هم‌زمان به انتقاد از شیوه‌های بیان واقع‌گرایانه و کلاسیک در رمان پرداخت. «رمان ...  بیشتر
از مفاهیم نظری تا طراحی دستور زبان نگاه معنامحور
از مفاهیم نظری تا طراحی دستور زبان نگاه معنامحور

دانیال بسنج

دوره 11، شماره 20 ، 1396، ، صفحه 25-42

چکیده
  این مقاله سعی دارد به تشریح و تحلیل چند مفهوم مشخص بپردازد که در طرح‌ریزی و تالیف گونه خاصی از توصیف زبان، به نام دستور زبان معنایی -در زبان فرانسه-، نقش اساسی بازی می‌کنند. در ابتدا به معرفی معیارهای ...  بیشتر
"بیراه" اثر ژوریس کارل هویسمانس : زیبایی شناسی نشات یافته از گسستن یا باور مذهبی
"بیراه" اثر ژوریس کارل هویسمانس : زیبایی شناسی نشات یافته از گسستن یا باور مذهبی

دومینیک میشل برانژه کارنوی ترابی؛ شهرزاد مغروری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مهر 1402

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55748.1392

چکیده
  هنگامی که در سال 1884 ژوریس کارل هویسمانس کتاب "بیراه" را منتشر کرد از همان ابتدا این اثر به عنوان مانیفستی سمبولیست و ضد مدرن انگاشته شد . نویسنده در حالی که زمانی جزِ هواداران مکتب ناتورالیسم بود ...  بیشتر

ابر واژگان