نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

    نمایشنامه «ملکه مرده» در سال 1942 توسط هانری دو مونترلان به نگارش درآمد. در این نمایشنامه نویسنده از عناصر درام تاریخی لوییز ولز دو گوارا (1644-1579) با عنوان «سلطنت پس از مرگ» بهره گرفته است. با این‌حال، اثر مونترلان در آنچه که مربوط به جزییات شناخت روان انسانها می‌شود، در قیاس با نمایشنامه­ی گوارا از ظرافت‌های بیشتری برخوردار است. چارچوب این نمایشنامه بر پایه روابط سه شخصیت اصلی- فرانت پادشاه پرتغال، پرنس پدرو پسر پادشاه و همسرش اینس دوکاسترو- شکل گرفته است.
   در پایان «ملکه مرده» همانند نمایشنامه­ی ولز دو گوارا به قتل اینس دو کاسترو می‌انجامد، چرا که ازدواج پدرو و اینس - زنی خارج از طبقه‌ی اشراف- در بی‌خبری مطلق پادشاه رخ داده است واین پیوند پدر را بسی ناگوار می‌آید. با وجود این، فرانت در گرامیداشت اینس کوتاهی نکرده و حتی به حمایت از او در مقابل درباریان می‌پردازد. ولی همانطور که اشاره شد در نهایت اینس به مرگ محکوم می‌شود درحالیکه پدرو که از نظر پدر شخصی بی کفایت، ضعیف و بی اراده محسوب می‌شود، بدون شک مقصر اصلی ماجراست.
   مونترلان در دیگر نمایشنامه‌های خود نیز مانند «پسر هیچکس»، «فردا روز خواهد شد» و «ارباب سانتیاگو» روابط تنش‌آلود بین پدر و فرزند را مدنظر قرار می‌دهد. در این مقاله سعی بر آن است تا با کند و کاو اندیشه‌های مونترلان و نیز تحلیل روش فکری فیلسوفانی که در شکل‌گیری شخصیت‌های «ملکه مرده» موثر بوده اند، به بررسی دلایل قتل اینس دو کاسترو توسط فرانت بپردازیم. 

کلیدواژه‌ها

BANCHINI Ferdinando, Le Théâtre de Montherlant, Fratelli Palombi Editori, Roma, 1971.
BEER Jean de, Montherlant ou l'homme encombré de Dieu, Flammarion, Paris, 1963.
EDNEY Davide, Les Critiques de notre temps et Montherlant dirigé par ANDRE Blanc, Garnier Frères, Paris, 1973.
MONTHERLANT Henry de, Service inutile, Grasset, Paris, 1935.
MONTHERLANT Henry de, La Reine morte, Gallimard, Paris, 1947.
MONTHERLANT Henry de, Le Cardinal d'Espagne, Gallimard, Paris, 1974.
MOREAU Pierre, Ames et Thèmes romantiques, Libraire José Corti, Paris, 1965.
ROBICHEZ Jacques, Le Théâtre de Montherlant, SEDES, Paris, 1973.
SANDELION Jeanne, Montherlant et les femmes, Plon, Paris, 1950.
SIPRIOT Pierre, Montherlant sans masque, tome I, Robert Laffont, Paris, 1982.