نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه زبان های خارجی و زبانشناسی، دانشگاه شیراز،شیراز، ایران.
2 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
در رمان «سمفونی مردگان»، عباس معروفی نویسنده، خانوادهای را به تصویر کشیده است که به شکل های مختلف با مرگ احاطه شدهاند : آتشسوزی، برادرکشی، خودکشی و غرقشدگی. آنچه در این اثر توجه ما را به خود جلب میکند، حضور همیشگی تصاویر آتش و آب در صحنههایی است که مرگ در آنها رخ میدهد. بنابراین، وجود شخصیتها به صورت عمیقی با این دو عنصر که در مرکز اندیشه باشلار قرار دارند، پیوند خورده است. این عناصر چه تصاویر شاعرانه یا نمادینی را برای نویسنده ایجاد میکنند؟ چگونه و تا چه اندازه در سرنوشت شوم شخصیتها دخیل هستند؟ کدام یک از این دو عنصر بر دیگری غالب میشود و چرا؟ برای رسیدن به پاسخهای مناسب، ما رابطهای که این تصاویر با مرگ شخصیتها برقرار میکنند را بررسی خواهیم کرد. البته، این مطالعه با تحلیل روانکاوانه اعضای خانواده اورخانی دنبال خواهد شد، زیرا نقد باشلار فراتر از تصاویر طبیعی رفته و به جزئیات روان انسان طبق روانکاوی فرویدی میپردازد.
کلیدواژهها
موضوعات
Arts, No 29, Téhéran-Iran, La faculté des beaux Arts, 1386/ 2007. pp. 39-46.
[2] Bachelard, Gaston. L’eau et les rêves. Paris : Editions José Corti, 1942.
[3] Bachelard, Gaston. La Psychanalyse du feu. Paris : Gallimard, 1992.
[4] Becker, Karin. « La Symbolique du feu et flamme dans la littérature ». Linguae & Rivista, di lingue e
culture moderne, Volume 15, no 1, Italy, Edizioni Universitarie di Lettere Economia Diritto, 2016, pp.
9-28.
[5] Bigdeli, Bozorg & Taheri, S. & Esfandyari, Kh., « Etude et analyse de l’homme idéal dans La
Symphonie des morts», Adab Pajouhi, No 23, 1392/ 2013, Guilan-Iran, pp. 123-148.
[6] Chevalier et Gherrbrant. Dictionnaire des symboles. Paris: Robert Laffont, 1982.
[7] Delon, Michel. « La Bibliothèque est en feu : rêveries révolutionnaires autour du livre ». Bulletin des
bibliothèques de France, No 2-3, Paris, 1989, pp.117-123.
[8] Diwo, Rosine. Thomassin, Laetitia. Kabuth, Bernard. Massoudi, Michael, « Pulsion de vie, pulsion de
mort. Une intrication à mieux évaluer dans une démarche de prévention de l’agir suicidaire à
l’adolescence », Psychologie clinique et projective, 2004/1, No 10, pp. 57-88.
[9] Freud, Sigmund. « Deuil et mélancolie extrait de Métapsychologie », Société, Paris, 2004/4, No 86, pp.
7-19.
[10] Freud, Sigmund. Au-delà du principe du plaisir. Paris : Edition Points, 2014.
[11] Freud, Sigmund. Cinq leçons sur la psychanalyse.Paris: Editions Payot, 2015.
[12] Freud, Sigmund. Le Moi et le ça. Paris: Editions Payot, 1968.
[13] Jones, Ernest. Théorie et pratique de la psychanalyse. Paris : Rivages, 1997.
[14] Keyfarokhi, Mehrnoosh. « Reflet du mythe de l’infanticide dans le théâtre français ».Thèse soutenu à
l’Université deTabriz : Université de Tabriz, 1393/ 2014.
[15] Keyfarokhi Mehrnoosh & Rezaei Mahnaz, « La femme aux prises avec les paradigmes culturels, étude
sémiologique de la condition féminine à travers La Maison paternelle », Recherches en Langue et
Littérature Françaises, Vol. 16, No 30, Tabriz : Université de Tabriz, 2023, pp. 96-114.
[16] Keyfarokhi Mehrnoosh & Rezaei Mahnaz, « L’étude de l’infanticide dans quatre récits de Hedayat »
Revue des Etudes de la Langue Française, Vol. 10, No de série 18, Ispahan : Université d’Ispahan,
2018, pp. 47-58.
[17] Ma’roufi, Abbas, La Symphonie des morts, Qoqnous, Téhéran, 1380/ 2001.
[18] Martins, André. « Pulsions de mort cause ou effet ? », Figures de la psychanalyse, 2005/ 2, numéro 2,
pp. 165-178.
[19] Moloudi, Foâd, « Analyse des personnages dans LaSymphonie des morts à partir de la vision
freudienne sur les instincts », La littérature persane contemporaine, Pajouheshgah Oloum ensani va
motaleat farhangui, Vol. 8, No 1,printemps-été1397/ 2018, pp.233-256
[20] Perron, Roger. Perron-Borelli, Michèle. Le Complexe d’Œdipe. Paris : Presse Universitaire de France,
2016.
[21] Rouan, G. Pedinielli, J.L. Gimenez, G. « Le suicide est-il meurtre de soi-même ? », Revue française
de Psychiatrie et de Psychologie Médicale, 2000, hal – 01393532. https:// amu.hal.science/hal01393532, novembre 2016.
[22] Shayegan, Daryouch, Les idoles de l’esprit et le souvenir éternel, Téhéran, Amir Kabir, 1371/ 1992.
[23] Wunenburger Jean-Jacques. « Jung et l’école française de l’imaginaire : Gaston Bachelard et Gilbert
Durand ». In: Cahiers Gaston Bachelard, n°13, 2015. Imaginaire et interprétation : Hommage à
Gilbert Durand. pp. 13-27.
[24] Yavari, Houra, Etude sur La Symphonie des morts, La psycologie et la littérature, No 4,
Pajouheshname-yé Farhanguestan-é Honar, Téhéran-Iran, 1386/ 2007, pp. 120-133.
[25] Yekta, Elham, D'éternité en éternité, Téhéran, Qoqnous, 1399/ 2020.