نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
مرکز عالی زبان،دانشگاه کارتاژ، تونس، تونس.
چکیده
بالنشو یکی از بزرگترین نویسندگان قرن گذشته است، چرا که تنها به نوشتن بسنده نمیکند؛ بلکه تالش میکند متونی را که مورد نقد قرار میدهد، بازنویسی کند. این کار را نه به این دلیل که اثر را متوسط میداند، بلکه به این دلیل که معتقد است مطالعه ای متوسط تنها به بازنمایی محتوای اثر اکتفا میکند. او نه برای اصالح نویسنده، بلکه برای فرار از نگریستن به اثر از منظری کامالً عینی، بهگونهای که انگار خودْ سوژه گفتار است، این کار را انجام میدهد. برای مثال، اگر به مقاله »بیرون، شب« نگاه کنیم، که در آن بالنشو به النه فرانز کافکا میپردازد، خواهیم دید که چگونه او مرز بین نقد و داستان را از میان برمیدارد و وضعیت ناتمامی را که نویسنده چک در داستانش باقی گذاشته بود، ادامه میدهد. در نوشتار خود، به گفتوگویی که نویسنده فضای ادبی در این مقاله با نویسنده »قصر« برقرار میکند، خواهیم پرداخت، آن هم از نخستین سطور. خواهیم دید که چگونه »شب« در این متن به یک شخصیت کافکایی تبدیل میشود و »حیوان« به تصویری از بالنشو، و همچنین چگونه آنچه در النه به کار گرفته شده است، در هر روایتی حضوری فعال دارد، حتی در جایی که بهظاهر نشانی از آن دیده نمیشود.
کلیدواژهها
موضوعات
Part du feu, Paris, Gallimard, coll. « Blanche », 1949.
[2] BLANCHOT, Maurice. « Le Regard d’Orphée ». Cahiers d’art, vol. XXVIII, n°1, juin 1953. Repris
dans L’Espace littéraire.
[3] BLANCHOT, Maurice. « Le Dehors, la nuit ». La Nouvelle Nouvelle Revue française, n°11, novembre
1953. Repris dans L’Espace littéraire, [1955], Paris : Gallimard, coll. « Folio essais », 1988.
[4] BLANCHOT, Maurice. De Kafka à Kafka. Paris : Gallimard, coll. « Idées », 1982 ; « Folio essais »,
1994.
[5] CALASSO, Robert. K. trad. de l’italien par Jean-Paul Manganaro, Paris, Gallimard, coll. « Folio »,
2012.
[6] CANETTI, Elias. L’Autre procès : Lettres de Kafka à Félice. [1969] trad. de l’allemand par Lily
Jumel, Paris : Gallimard, coll. « Du monde entier », 2015.
[7] DAVID, Claude. « Notes », dans Franz Kafka, La Pléiade, Œuvres complètes, tome II, Paris :
Gallimard, 1980, p. 1250.
[8] GENETTE, Gérard. « Le Jour, la nuit », dans Figures II, [1969] Paris : Éditions du Seuil, coll.
« Points essais », 1979.
[9] DE GRAMONT, Jérôme. Blanchot et la phénoménologie. Corlevour, 2011.
[10] HOPPENOT, Éric. MILON, Alain. L’Épreuve du temps chez Maurice Blanchot. Paris,
Complicités, coll. « Compagnie de Maurice Blanchot », 2006.
[11] KAFKA, Franz. Le Terrier [Epub, consulté via Adobe digital edition]. trad. de l’allemand par
Dominique Miermont, Paris : Mille et une nuits, 2002.
[12] KAFKA, Franz. Réflexions sur le péché, la souffrance, l'espérance et le vrai chemin. (trad. Bernard
Pautrat), Paris : Payot et Rivages, coll. « Rivages poche, Petite bibliothèque », 2001
[13] LAHIRE, Bernard. Franz Kafka : Éléments pour une théorie de la création littéraire. Paris : La
Découverte, coll. « Textes à l’appui », 2010.
[14] LEVINAS, Emmanuel. De l’existence à l’existant. [1947], Paris, Vrin, coll. « Bibliothèque des
idées philosophiques », 1993.
[15] LISKA, Vivian. « Infinitudes ou les fins de Kafka : Un petit bout de femme, Le Terrier ». dans
Wolfgang Asholt & Jean-Pierre Morel (dir.), Kafka, Paris : L’Herne, coll. « Cahier de l’Herne »,
2014.
[16] PACHET, Pierre. « Le bruit empêche son travail comme il l’empêche de s’endormir ». dans
Wolfgang Asholt & Jean-Pierre Morel (dir.), Kafka. Extrait de La Force de dormir, Paris, Gallimard,
coll. « Essais », 1988.
[17] TOLESTOÏ. La Mort d’Ivan Ilitch, Trois morts, Maître et serviteur. trad. du russe par Françoise
Flamant, Paris : Gallimard, coll. « Folio classique », 1997.