نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

چکیده

— آموزش FLE در ایران با موانع زیادی همراه است بویژه در حوزه مهارت نوشتاری. این موانع شامل عدم انگیزه، اعتماد به نفس و خلاقیت زبان آموزان و همچنین مشکل در تسلط بر جنبه های زبانی و گفتمانی نگارش به زبان فرانسه مواجه است. از این رو، هدف این مقاله تحلیل نقش داستان مصور در رشد مهارت های بیان نوشتاری در زبان آموزان نوجوان زبان فرانسه به عنوان یک زبان خارجی (FLE) در ایران می باشد. برای انجام این کار، بر یک چارچوب نظری تکیه می کنیم که مفاهیم مهارت های بیان نوشتاری، داستان مصور و آموزش زبان خارجی را بیان می کند. این پژوهش یک روش تحقیق کیفی را بر اساس مطالعه موردی در برمیگیرد. نتایج بدست آمده از این مطالعه نشان می دهد که ادغام داستان مصور در آموزش زبان فرانسه برای نوجوانان در ایران می تواند پیامدهای آموزشی عمیق و مثبتی داشته باشد. این مفاهیم جنبه های مختلفی را شامل می شود، از تقویت خلاقیت گرفته تا تسهیل یادگیری نحوی و همینطور تشویق خواندن و نوشتن.شایسته است که مدرسان از این موادکمک درسی در کنار سایر روش ها و منابع استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

[1] BARZANOUNI, Parviz. « Approches interculturelles : acquis et controverses. » Pourquoi des
approches interculturelles en sciences de l’éducation, Mémoire de master, université Tarbiat
Modares- de linguistiques appliquée, 2008.
[2] BANNIE, Augustin. Master 2 Didactique des Langues, Français Langue Étrangère, Parcours Pro
Formation en Langues des Adultes et Mobilités. Sous la direction de Dominique Ulma, 2013-2014.
[3] BONWELL, Charles C., & EISON, James A. « Active learning: Creating excitement in the classroom
». ASHE- ERIC Higher Education Report No. 1. Washington, DC: George Washington University,
1991.
[4] CUQ, Jean-Pierre, & GRUCA, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde.
Presses Universitaires de Grenoble, 2005.
[5] CUQ, Jean-Pierre. Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris : Clé
International, 2003.
[6] DECI, Edward L., & RYAN, Richard M. «The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and
the self- determination of behavior ». Psychological Inquiry, vol. 11, no. 4, 2000, pp. 227-268.
[7] DEMERS, T. Jocelyn. La bande dessinée en classe. Montréal : Éditions Hurtubise, 2006.
[8] EMMER, Edmund T., & SABORINE, Edward J. Handbook of Classroom Management: Research,
Practice, and Contemporary Issues. Routledge, 2015.
[9] FRANÇOIS, Véronique. La bande dessinée. Paris : Éditions Scala, 2005.
[10] GROENSTEEN, Thierry. La bande dessinée mode d’emploi. Paris : Les Impressions Nouvelles, 2007.
[11] GROESTEEN, Thierry. La Bande dessinée, son histoire et ses maîtres. Paris : Skira/Flammarion,
2009.
[12] HATTIE, John, & TIMPERLEY, Helen. «The power of feedback ». Review of Educational Research,
vol. 77, no. 1, 2007, pp. 81-112.
[13] PRENSCKY, Marc. « Digital natives, digital immigrants part 1. » On the Horizon, vol. 9, no. 5, 2001,
pp. 1-6.
[14] SADIDI, S., Basanj, D., & LETAFATI, R. « La dimension affective du rapport à l’écriture des
étudiants iraniens du FLE ». PLUME, 14(29), 233-261, 2019.
[15] SAWYER, R. Keith. Explaining Creativity: The Science of Human Innovation. Oxford University
Press, 2012.
[16] TOMLINSON, Carol Ann. How to differentiate instruction in mixed-ability classrooms. 2nd ed.,
ASCD, 2001.
[17] VYGOTSKY, Lev S. Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard
University Press, 1978.
[18] SAJJADI, Y. « La pédagogie de projet et l’expression écrite des apprenants ». Mémoire de master,
université de Téhéran, sous la direction d’Akbar Ala bande dessinéeollahi, 2015.
منابع فارسی
سوده, اقتصاد. "یادگی ری مشارکتی مهارت نگارش فرانسه بر بستر ا ینستاگرام." قلم، نشریه انجمن ا یرانی زبان و ادبیات فرانسه, 1399, 31, .no 16, .vol
pp. 29-54. doi: 10.22129/plume.2020.238786.1150