نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
گروه فرانسه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران.
چکیده
- در دنیای ادبیات معاصر، آثار آنا گاوالدا به دلیل قابلیت به تصویر کشیدن ظرایف تجربه انسانی برجسته است. نگارنده سعی بر آن دارد تا قهرمانانی خلق کند که از محدودیت های جامعه گریزان بوده و در تلاش اند تا جوهره ی واقعی خود را بیابند.به علاوه، از این طریق به بررسی پیچیدگی های انسان می پردازد. گاوالدا با مشاهده دقیق و عمق احساسات و عواطف خود به شخصیت های داستانش که در جستجوی هویت خود، روابط انسانی و معنای زندگی اند جان می بخشد. با توجه به اینکه از منظر روانشناختی، تمام آفرینشهای ادبی محصول یک محرک و بیان ناخودآگاه خالق آن است، بر آن شدیم تا در چارچوبه ی نقد روانشناختی و بر اساس نظریات شارل مورون به تحلیل سه اثر گریز دلپذیر، باهم، همین و بس و بازی دوستانه بپردازیم. بدین منظورکاربرد درونمایه ها و استعاره های وسواس گونه در متون بررسی شده و در نتیجه به اسطوره شخصی نویسنده دست خواهیم یافت. نقد روانشناختی به ما این امکان را می دهد تا به ناخودآگاه آنا گاوالدا پی برده و دریابیم چه عامل محرکی او را به سمت خلق چنین آثار ادبی جذابی سوق داده است.
کلیدواژهها
موضوعات
Gavalda », Recherches en Langue et Traduction Françaises. Vol. 4. No. 2. S/N. 7. Automne et Hiver
2021.
[2] ASSADOLLAHI, S., JAVARI, M. H., ZAHEDI, T., « Anna Gavalda : la projection du moi dans la
société », Revue des Études de la Langue Française, Volume 14, Issue 1, 2022.
[3] AUBIN, Daniel. « Les facteurs humains : un enjeu d’aujourd’hui pour la sécurité de notre futur ». Toutes
et transports. vol. 40. no
. 2. 2011, pp. 16-18.
[4] GAVALDA, Anna. L'Ensemble, c'est tout. Paris. Le dilettante. 2004.
[5] GAVALDA, Anna. L'échappée belle. Paris. Le Dilettante. J'ai lu. 2009.
[6] GAVALDA, Anna, La Consolante, Paris, , Le Dilettante, J'ai lu, 2012.
[7] JOUVE, Vincent. L’effet-personnage dans le roman. Paris. PUF. 1992.
[8] LAMAISON, Didier. Éthiopiques. Paris. Bréal. 1997.
[9] MIRAUX, Jean-Philippe. Le personnage de roman, genèse, continuité, rupture. Paris. Nathan. 1997.
[10] MAURON, Charles. Introduction à la psychanalyse de Mallarmé. Neuchâtel. La Baconnière. 1950.
[11] MAURON, Charles. Des métaphores obsédantes au mythe personnel : introduction à la
psychocritique, Paris, José Corti, 1963.
[12] MAURON, Charles. Psychocritique du genre comique. Paris. José Corti. 1964.
[13] MAURON, Charles. L’Inconscient dans l’œuvre et la vie de Jean Racine. Paris. José Corti. 1986.
[14] MOURRE, Michel. Dictionnaire encyclopédique d’Histoire. Paris. Bordas. 1986.
[15] VĂŇOVĂ, Alžběta, Les Personnages gavaldiens à la recherche du bonheur, Faculté des Lettres de
l’Université Palacký, Olomouc, 2018
SITOGRAPHIE
[1] ADAMOU KOUAKOU DONGO, David. (2020). « La psychocritique : une méthode, un sujet, un
objet ». https://umeci.org.ci/wp-content/uploads/2020/04/Psychocritique.pdf
[2] BASSE, Nicolas. « Pourquoi la musique des années 60 à 80 cartonne ». Le Point, 30 jan 2014.
www.lepoint.fr/art-de-vivre/pourquoi-la-musique-des-annees-60-a-80-cartonne-30-01-2014-
1786023_4.php. Consulté le 15 mars 2024.
[3] BLOOM, Chloé. « l’impact de l’enfance sur notre vie adulte ». 25/02/2021. https://hellobebe.fr/limportance-de-lenfance-dans-notre-vie-dadulte/ , consulté le 14 avril 2023.
[4] BOUATENIN, Adou. « Le psychocritique : le psychanalyste de l’écrivain ». Multilinguale. Université
Félix Houphouët-Boigny. Côte d’Ivoire. 2023. https://journals.openedition.org/multilinguales/10098,
consulté le 10 janvier 2023.
[5] BOUATENIN, Adou. « La Psychocritique de Charles Mauron : une méthode à redécouvrir ». Langues
& usages, https://www.univ-bejaia.dz/leu/images/doc/numero1/letu1-13.pdf, consulté le 22 février
2024.
[6] DELHAUSSE, Bernard. « Critiques de La Consolante », Babelio.
https://www.babelio.com/livres/Gavalda-La-consolante/42589/critiques?a=a&pageN=2#!, consulté le
10 janvier 2024.
[7] HOJGROVÀ, Jana. « A propos des personnages dans l’œuvre romanesque d’Anna Gavalda », 2011.
https://theses.cz/id/ag5a2f/MDP_Jana_Hojgrov.pdf, consulté le 19 avril 2024.
[8] LEDWINA, Anna et PORADA, Elżbieta,. « L’Enfant dans la littérature française et francophone
(Opole) ». Fabula, La recherche en littérature, Université d'Opole. Pologne, Opole. 6 décembre 2017.
https://www.fabula.org/actualites/81419/l-enfant-dans-la-litterature-francaise-et-francophone.html,
consulté le 12 octobre 2023.
[9] LOCAS, Francine. (2014). « Le thème/Le sujet/ Le titre (sous-titre)/ Les parties d’un texte ». Le service
scolaire Marguerite-Bourgeoys. https://formationadistance.csmb.qc.ca
[10] PAYOT, Marianne. « Anna Gavalda : entretien. », L´Express, 6 mars 2008.
˂http://www.lexpress.fr/culture/livre/anna- gavalda_822686.html˃ consulté le 23 avril 2023.
[11] PERAS, Delphine. «Anna Gavalda - La Discrète». L'Express. 01/04/2008.
https://www.lexpress.fr/culture/livre/anna-gavalda-la-discrete_813789.html, consulté le 11 octobre
2023.
[12] RAJAEIDOUST, Samanehsadat, « « L'effet-personnage chez Zoyâ Pirzâd et Anna Gavalda, étude
comparée », Thèse de doctorat, Université de Nice, 10/12/2018.