نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه نرمال عالی شرق چین.

چکیده

شازده کوچولو توسط خود سنت اگزوپری تصویرگری شده است و این تصویرها برای روایت داستان ضروری هستند: آنها توسط نویسنده با دقت در متن جای داده شده‌اند و عملکردهای روایی را به عهده دارند که متن به تنهایی نمی‌توانست آنها را پوشش دهد. تصویرها به روایت شازده کوچولو عمق فضایی می‌بخشند. تحلیل عمیق عملکرد روایی فضایی این نمایش‌های تصویری، موضوع اصلی اثر را روشن می‌سازد: دانش نباید به صورت خطی درک شود و نباید توسط الگوهای تجربی از پیش تعیین شده محدود گردد. برعکس، باید در یک ارتباط اصیل مبتنی بر بین‌ذهنیت ریشه داشته باشد. این مقاله تلاش خواهد کرد تا سه جنبه اصلی روایت تصویری را بررسی کند تا چندگانگی فضایی که ویژگی شازده کوچولو است را نشان دهد: اول، توانایی بازنمایی شهودی تصاویر، دوم، تعامل خواننده که توسط چندمعنایی تصاویر برانگیخته می‌شود، و سوم، تصاویر، به عنوان "نقاشی‌های کودکانه" به معنای مورد نظر مرلوپونتی، واقع‌گرایی مورد نظر الگوهای تصویری را کنار می‌گذارند تا تنها حالت اصیل اشیاء در فضا و تلاش‌های راوی برای ارتباط با دیگران را نشان دهند، که این امر ارتباط تنگاتنگی با موضوع اصلی اثر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

[1] BARTHES, R. « Introduction à l’analyse structurale des récits ». Communications :
Recherches sémiologiques L’analyse structurale du récit, volume 8, Seuil, 1966.
[2] SAINT-EXUPÉRY, A. de. Œuvres complètes Tome I. Paris : Gallimard, 1994.
[3] SAINT-EXUPÉRY, A. de. Œuvres complètes Tome II. Paris : Gallimard, 1999.
[4] DREWERMANN, E. L’Essentiel est invisible, Une lecture psychanalytique du Petit Prince. Paris : Le
Celf, 1994.
[5] FRAISSE, T. Antoine de Saint- Exupéry, l’oasis à conquérir. Paris : Transboréal, 2014.
[6] GENETTE, G. Figures III, Paris : Seuil, 1972.
[7] LE HIR, G. Saint-Exupéry ou la force des images. Paris : Imago, 2002.
[8] MERLEAU-PONTY, M. La prose du monde. Paris : Gallimard, 1969.
[9] MERLEAU-PONTY, M. Sens et non-sens. Paris : Les Éditions Nagel, 1966.
[10] ZORAN, G. « Towards a Theory of Space in Narrative ». Poetics Today.
The Construction of Reality in Fiction, Volume 5, No. 2, 1984.