دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
تعداد مقالات: 12
بررسی مقایسه ای طرحواره های تصویری ضرب المثل های فرانسوی و فارسی
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 139-162
چکیده
فارسی و فرانسه از خانواده زبان های هند و اروپایی هستند. این دو زبان بدیهی است که به شاخههای متفاوتی تعلق دارند، فرانسوی در شاخه هند و اروپایی طبقه بندی می شود که از جمله زبانهای رومی و فارسی می باشد. ... بیشترنقد روانشناختی گریز دلپذیر، با هم، همین و بس و تسلی بخش اثر آنا گاوالدا
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 1-20
چکیده
- در دنیای ادبیات معاصر، آثار آنا گاوالدا به دلیل قابلیت به تصویر کشیدن ظرایف تجربه انسانی برجسته است. نگارنده سعی بر آن دارد تا قهرمانانی خلق کند که از محدودیت های جامعه گریزان بوده و در تلاش اند تا جوهره ... بیشترموریس بالنشو: بازنویسِ النة فرانتس کافکا
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 21-34
چکیده
بالنشو یکی از بزرگترین نویسندگان قرن گذشته است، چرا که تنها به نوشتن بسنده نمیکند؛ بلکه تالش میکند متونی را که مورد نقد قرار میدهد، بازنویسی کند. این کار را نه به این دلیل که اثر را متوسط میداند، بلکه ... بیشترمفهوم ژانر در درجه صفر نوشتار
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 35-48
چکیده
در درجه صفر نوشتار، رولان بارت به مفهوم «نوشتار سفید» میپردازد؛ سبکی ادبی مینیمالیستی که میکوشد از سنتها و قراردادهای سبکشناختیِ به ارث رسیده از گذشته رها شود. نوشتار سفید در پی آن است ... بیشترنگارش زنانه در فرانسه و در ایران: از تعریف تا راهبردهای گفتمانی
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 49-74
چکیده
نوشتار زنانه ابزاری برای زنان است تا به بیان خود بپردازند، از گفتمانهای مسلط مردانه رهایی یابند و جایگاه خود را در ادبیات بازپس گیرند. این نوع نوشتار که توسط هلن سیکسو نظریهپردازی شده، از زمان اختراع ... بیشترمرگ، پایان نبرد آب و آتش : تحلیل روانکاوی مرگ در رمان سمفونی مردگان اثر عباس معروفی
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 75-96
چکیده
در رمان «سمفونی مردگان»، عباس معروفی نویسنده، خانوادهای را به تصویر کشیده است که به شکل های مختلف با مرگ احاطه شدهاند : آتشسوزی، برادرکشی، خودکشی و غرقشدگی. آنچه در این اثر توجه ما را به خود ... بیشترهمزیستی، تعامل و بینذهنیت: روایت فضایی تصویرسازیهای شازده کوچولو
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 97-112
چکیده
شازده کوچولو توسط خود سنت اگزوپری تصویرگری شده است و این تصویرها برای روایت داستان ضروری هستند: آنها توسط نویسنده با دقت در متن جای داده شدهاند و عملکردهای روایی را به عهده دارند که متن به تنهایی نمیتوانست ... بیشترمطالعه نقش داستان مصور در توسعه مهارت بیان کتبی : مورد زبان آموزان نوجوان زبان فرانسه در ایران
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 113-137
چکیده
— آموزش FLE در ایران با موانع زیادی همراه است بویژه در حوزه مهارت نوشتاری. این موانع شامل عدم انگیزه، اعتماد به نفس و خلاقیت زبان آموزان و همچنین مشکل در تسلط بر جنبه های زبانی و گفتمانی نگارش به زبان ... بیشترآموزش مترجمان در زمینه پسویرایش: چالشها، مسائل و راهبردهای آموزشی در عصر هوش مصنوعی
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 163-178
چکیده
پیشرفت فناوریهای هوش مصنوعی، از جمله ابزارهای ترجمه ماشینی مانند گوگل ترنسلیت، دیپال و چتجیپیتی، تغییرات بنیادینی در حوزه ترجمه ایجاد کرده و مهارت پسویرایش را به یک توانایی اساسی برای مترجمان ... بیشترمطالعه اجتماعی انتقادی سرگردانی در بیابان اثر ژان ماری گوستاو لوکلزیو
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 179-202
چکیده
"بیابان " اثر ژان ماری گوستاو لوکلزیو، ابتدا نابودی مردان بیابان نشین مراکش توسط ارتش فرانسه را روایت می کند و سپس به وضعیت فرزندان آنها در دنیای معاصر می پردازد که هنوز از استعمار کشورهای غربی رنج می ... بیشترصورتجلسه : تخریب یک سنت یا ماجرای نوشتار تعارضآمیز ؟
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 203-222
چکیده
ژان-ماری گوستاو لوکلزیو از نویسندگان قرن بیستم فرانسه و برنده جایزه نوبل ادبیات، صاحب یک سبک نوشتاری متغیر و غنی است. در رمان صورتجلسه (1963)، داستان که از انسجام روایی و زبانی عاری شده، جهان و آدمیان را ... بیشترتصویر خیالی حرمسرا و گفتمان (ضد؟) استعماری مارگا دَندورَن
دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، صفحه 223-239