دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
تعداد مقالات: 12
دنیای بدیهی اورلیا. مسألۀ عدم علیت در تصاویر رؤیا
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 1-18
چکیده
اورلیا یا رؤیا و زندگی (1855)، اثر ژرار دو نروال، از مکانیسمی هوشمند تبعیت میکند. این مکانیسم در عین حال در عملکرد بیانگیزۀ تصاوبر خیال و رفتار منفعلانۀ راوی نمایان میشود. این بیانگیزگی دوطرفه که ... بیشترباز تعریف تغزل نزد رووردی
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 19-37
چکیده
بر خلاف شعر غنایی سنتی که همواره تجلی پر شور احساسات شخصی بوده است، تغزل جدید رووردی بیان اوای خویشتن خویشی است که از خود به در میآید و با جهانی که او را فرا گرفته مرتبط میگردد،جهانی که او را تبدیل به ... بیشترتحلیل شعر « می تراود مهتاب » بر اساس نظریه دوشه : ضرورت سیاسی-اجتماعی یا تأثیر شعرای فرانسوی؟
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 38-53
چکیده
در دهه اول قرن بیستم، ایران و جهان با بحران عظیمی روبرو بودند. وقایع بعد از انقلاب مشروطه و قبل از جنگ جهانی اول زمینه را برای یک تحول سیاسی-اجتماعی آماده کردند، تحولی که باعث تغییر ادبی در کشور ما شد: ابتدا ... بیشتر«جمله-روایت»: نمونهای متنی در سودوم و گومور از مارسل پروست
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 54-69
چکیده
پروست در پیامی خطاب به رابرت دریفوس گفت:«من مجبورم این ابریشمهای بلند را ببافم، و اگر جملاتم را کوتاه میکردم، تکههای کوچکی از جملهها درست میشد، نه جملات.» از این رو، مارسل پروست به پیروی ... بیشتربازتاب دوگانگی میان وطن و سرزمین دیگری در رمان مارکس و عروسک
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 70-86
چکیده
فرهنگ پذیری یکی از مسایل اساسی در ادبیات داستانی مهاجرت است و به چگونگی تفاوت های فرهنگی میان دو کشور که سبب ایجاد جدال های فرهنگی می شود می پردازد.دکلان بری، روانشناس آمریکایی، به منظور پر کردن خلا عدم ... بیشترنقدی جغرافیایی بر فضای داستانی در «خاطرههای پراکنده»
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 87-109
چکیده
مفهوم فضا بیش از پیش از در آثار ادبی معاصر اهمیت یافته است. در رویدادی مشابه، شاهد ظهور داستان های فارسیزبانی هستیم که در آنها، فضا نه تنها پسزمینۀ رخدادها، که بخشی جداییناپذیر از اثر گشته است. ... بیشتردریافت چندحسی مشهد : تحقیقی بر اساس نقدجغرافیایی برتراند وستفال
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 110-123
چکیده
نقد جغرافیایی برتراند وستفال فضا را در مرکز مطالعات خود قرار می دهد. او نقصان یک منظر دید را در درک فضا یادآور می شود و پیشنهاد مواجهه سه منظردید ساکن بومی، ساکن غیر بومی و خارجی را میدهد. او برتری حس ... بیشترحرفه ای کردن معلمان زبان فرانسه در ارزشیابی
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 124-139
چکیده
معلم زبان فرانسه به طور مداوم در بازسازی هویت فردی، جمعی و حرفهای خود به عنوان معلم نقش مهمی ایفا میکند. از این منظر، در حرفهی معلمی، ارزشیابی فعالیتی حرفهای است که معلم را بر آن میدارد تا در مورد ... بیشترکارکرد معنایی جهان تخیل نزد پل الوار
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 140-154
چکیده
در این رساله صور خیالی زمان در اثر "پایتخت درد" پل الوار مورد بررسی قرار میگیرند. در آثار الوار، زمان دارای اهمیت بسیاری است. در اشعار تصاویر هنری، صنایع ادبی و توصیف طبیعت بسیاردیده میشود. این نویسنده ... بیشترچالشهای ترجمه متون گوناگون ؛ دشواریها و راهکارها
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 155-166
چکیده
هدف ما در این مقاله بحث در مورد چالشهای خاص آموزش ترجمه به معنای دقیق و دورههایی برای دانشجویانی است که مایل به یادگیری ترجمه هستند. دورههایی که دانش کسب شده در یک زبان خارجی و مهارتهای زبان مادری ... بیشترروشها، چالشها و مشکلات ارزشیابی آنلاین در یادگیری زبان خارجی فرانسه، در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا: مورد مطالعه دانشگاه تبریز، ایران
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 167-185
چکیده
در این مقاله، ما به توصیف و تشریح تجربیات گروه زبان فرانسۀ دانشگاه تبریز، در زمینۀ آموزش از راه دور، در شرایط همهگیری جهانی کووید-19 میپردازیم. تمرکز ما در این نوشتار بر روی شیوههای ارزشیابی جدید ... بیشترآموزش سه بُعدی زبان
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، صفحه 186-195