نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ادبیات فرانسه، دانشگاه ازاد اصفهان، اصفهان، ایران

2 دانشیار دانشگاه ازاد تهران مرکز، تهران، ایران.

چکیده

بر خلاف شعر غنایی سنتی که همواره تجلی پر شور احساسات شخصی بوده است، تغزل جدید رووردی بیان اوای خویشتن خویشی است که از خود به در می‌آید و با جهانی که او را فرا گرفته مرتبط می‌گردد،جهانی که او را تبدیل به دیگری می‌کند. ما در این مقاله برانیم تا با تکیه بر افکار میشل کولو مبنی بر اتحاد ماده –احساس و با توسل به مفاهیم پدیدار شناسی هوسرل به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه برداشت جدید از حس شاعرانه و انگیزه و روح درونی شعر به مفهومی متفاوت از تغزل نزد رووردی می‌انجامد. همچنین نشان خواهیم داد که چگونه ویژگی‌های سبک شناختی و زبان شناختی خاص شعر این شاعر بزرگ قرن 20 ، شعری خلق می‌کند که در آن روح و بدن شاعر با دنیای او پیوند می‌خورد.در دیوان شعر این شاعر به نام "تخته های سقف" ،که بویژه ما در این تحیق به ان ارجاع میدهیم، اکثر ویژگی های شعری او مشاهده میشود. و در نهایت هدف ما در این مقاله این خواهد بود که نشان دهیم چگونه فرم‌های غیرشخصی و بازی با ضمایر شخصی به شاعر این امکان را داده تا به گونه‌ایی متناقض شعر غنایی بیافریند. و اینگونه شعر رووردی دیگر بیان تنها من شاعر نیست بلکه به گفته کولو پیوند من، دنیا و کلمه است. و این همان گشودگی به جهان پدیدار شناسی است.

کلیدواژه‌ها

1) Bateaux, C.H. Principes de Littérature, Tom: 3, Lyon: chez AMABLE LOROY, 1800.
2) Benveniste, É. La phrase nominale, problèmes de linguistique générale. Paris : Gallimard, 1966.
3) Boileau, N. L’Art poétique. Paris : Éd.1840, 1674.
4) Brogly, M.N. «Nouvelle poétique de l’intimité chez Pierre Reverdy». Thélème, v. 28, 2013, pp. 61-71.
5) Brunetière, F. L’évolution des genres dans l’histoire de la littérature. Paris : Hachette, 1910.
36 | Recherches en Langue et Littérature Françaises, Vol 16, No 29, Printemps & Été 2022.
6) Chambon, R. «Le Monde comme perception et réalité: Librairie Philosophique J». Paris : Vrin, 1974.
7) Char, R. Recherche de la base et du sommet, Œuvres Complètes. Paris : Pléiade, 1983.
8) Char, R. Moulin Premier, Œuvres Complètes. Paris : Pléiade, 1936.
9) Collot, M. Horizon de Reverdy. Paris : Presses de l’École normale supérieure, 1981.
10) Collot, M. & Mathieu, J. C. Poésie et Altérité. Paris : ULM, 2002.
11) Collot, M. La Matière-Émotion. Paris : PUF, 1997.
12) Collot, M. La Pensée-paysage. Paris : Actes Sud, 2011.
13) Collot, M. «Le cœur -espace: aspects du lyrisme dans Les Fleurs du mal», A lea,v. 9, n.1, 2007. Rio de
Janeiro.
14) Collot, M. «Lyrisme et Matérialisme». Pratique, n. 93, 1997, pp. 31-49.
15) Collot, M. «Lyrisme et réalité». Littérature, n.110, 1998, pp. 38-48.
16) Gleize, J. M. Poésie et littéralité. Paris : Seuil, 1992.
17) Le Goffic, P. Grammaire de la phrase française. Paris : Hachette, 1993.
18) Golestani Dero, Z. & Khattate, N. « La Reconstruction de l’Espace dans Paysage Fer de François Bon ».
19) Recherches en Langue et Littérature Françaises, v.14, n.25, 2020, pp.51-65.
20) Hegel, G.W.F Esthétique, Traduit. S. Jankélévitch, Coll. Champs. Paris : Flammarion, 1979.
21) Husserl, E. Idées directrices pour une phénoménologie, traduit de l’allemand par Éliane Escoubes. t, II, Paris: Presses Universitaires de France, 1982.
22) Hitomi, U. « Transformation et signification de la notion du lyrisme: À propos des théories de l’art dans
les années 1910-20». Aesthetics, n.22, 2018, pp.29-39.
23) Iser, W. L’acte de lecture, théorie de l’effet esthétique, Bruxelles, Editeur, Pierre Mardaga, coll.
24) «Philosophie et langage», 1976, trad. Evelyne Sznycer, 1985.
25) Khattate, N. «Le concept de structure d' horizon : un nouvel espace théorique pour penser la poésiePlume».
26) première année, n. 1, 2006, pp.101-115.
27) Mallarmé, S. Le livre, instrument spirituel, Eugène Fasquelle, 1897.
28) Maulpoix, J. M. L’illusion lyrique. dans la poésie malgré tout. Paris : Mercure de France, 1995.
29) Maulpoix, J. M. Du lyrisme. dans la collection «en lisant en écrivant»: José Corti, 2000.
30) Maulpoix, J. M. Énonciation et Élévation. Québec : Nota bene, 2006.
31) Merleau-Ponty, M. Phénoménologie de la perception. Paris : Gallimard, coll, «Tel», 1945.
32) Merleau-Ponty, M. Le visible et l’invisible. Paris : Gallimard, 1964.
33) Merleau-Ponty, M. Signes. Paris : Gallimard, 1960.
34) Najjarzadegan, L. & Javari, M.H. «La poétique du paysage chez Jules Supervielle et Sohrâb Sepehri».
35) Revue des Études de la Langue Française, v. 11, n. 1, 2019, pp.129-140.
36) Péret, B. « Pierre Reverdy m’a dit… ». Le Journal littéraire, n. 231, 1924, pp. 596.
37) Platon, Ion, dialogue de Platon sur la poésie, la date de composition est incertaine.1 st édition, Les
Éditions de Londres, 2017.
38) Reverdy, P. Cette émotion appelée poésie. Paris : Flammarion, 1974.
39) Reverdy, P. Le Gant de Crin, notes (1927). Paris : Flammarion, 1968.
40) Reverdy, P. Œuvres Complètes, tom I. Paris: Flammarion, 2010a.
41) Reverdy, P. Œuvres Complètes. tom II, Paris: Flammarion, 2010b.
42) Reverdy, P. «Essai d’esthétique littéraire». Nord-Sud, n. 4-5, 1917, p.41.
43) Reverdy, P. «Pour en finir avec la poésie». Verve, v. 1, n. 3, 1938, pp. 123.
44) Reverdy, P. «Poésie». Le Journal littéraire, v. 7, 1924, pp. 204-593.
45) Reverdy, P. «La nature aux abois». Verve, v. II, n. 8, 1940, pp. 54.
46) Rodriguez, A. Le Pacte lyrique: Configuration discursive et interaction affective. Sprimont : Madaga
2003.
47) Sahih, B., Afkhami Nia, M. & Assadollahi, A. «Une Fenêtre sur La Poétique de Gaston Bachelard à travers
des Vers Extraits des Forces Éternelles d’Anna de Noailles». Recherches en Langue et littérature.
48) Françaises, v.14, n. 26, 2020-21, pp.192-212.
49) Stevens, W. Harmonium, «Théorie », Knopf, 1923. Harmonium, édité et traduit par Claire Malroux, José
Corti, 2002.
50) Valéry, P. Cahiers, Extraits choisis Par J. Robinson, T. I, Paris : Pléiade, 1973.
51) Valéry, P. Cahiers. t. VIII: CNRS, 1958.
52) Morteza BABAK MOIN — La Redéfinition du Lyrisme Chez Pierre Reverdy | 37.
53) Wilmet, M. «La place de l’épithète qualificative en français contemporain. Étude grammaticale et
stylistiq.