نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران
2 استاد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
در این رساله صور خیالی زمان در اثر "پایتخت درد" پل الوار مورد بررسی قرار میگیرند. در آثار الوار، زمان دارای اهمیت بسیاری است. در اشعار تصاویر هنری، صنایع ادبی و توصیف طبیعت بسیاردیده میشود. این نویسنده به انسان میپردازد. ویژگی اصلی زبان پل الوار تصویری و استعاری بودن آن است. این ویژگی باعث می شود تا مفهوم انتزاعی زمان به موضوعی عینی و ملموس مبدل شود. فراوانی فرایند استعاری در زبان پل الوار نشان دهندۀ این است که زمان نقش مهمی را در تخیل این شاعر بزرگ بازی می کند. با مطالعۀ بخشی از آثار این شاعر سوررئالیست به این نتیجه رسیده ایم که دو مفهوم متفاوت از زمان در آثار او دیده می شود : برخی از تصاویر بیانگر ترسی جهانی است در مقابل گذر زمان و در مقابل این شاعر تصاویری را خلق می کند که انسان را خارج از جریان زمان به تصویر می کشد. این گونه تصاویر زمان را به عنصری پویا در تخیل الوار تبدیل می سازد. بنابراین زمان نقشی تعیین کننده در تخیل الوار دارد. برای بررسی دنیای تخیلی الوراز روش ژیلبر دوران در حوزه نقد تخیلی استفاده شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
Dunod, 1992.
CARLIER, M, et al. Itinéraires Littéraires XXe
siècle, Paris : Hatier, 1988.
siècle. Paris : Bordas, 1985.
POULET, Georges. Études sur le temps humain. Paris : Librairie Plon, 1964.
2002.
Plume.
Le Statut Ontologique de la Romancière Analysé par l’approche Durandienne, Université de Tabriz.