نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز، ایران

2 کارشناس ارشد رشته زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تهران، ایران

چکیده

در این مقاله، ما به توصیف و تشریح تجربیات گروه زبان فرانسۀ دانشگاه تبریز، در زمینۀ آموزش از راه دور، در شرایط همه‌گیری جهانی کووید-19 می‌پردازیم. تمرکز ما در این نوشتار بر روی شیوه‌های ارزشیابی جدید و مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) می‌باشد که به عنوان جایگزینی برای شیوه‌های قبلی بکار گرفته شده‌اند تا یادگیری دانشجویان بدون وقفه ادامه پیدا کند. هدف اصلی این مقاله توصیف شیوه‌ها و روشهای ارزشیابی آنلاین دروس نوشتاری و چالش‌ها و مشکلات حاصل از آن است که گروه زبان فرانسه دانشگاه تبریز در دوران قرنطینه با آنها دست و پنجه نرم می‌کند. در این تحقیق، ما از رویکرد برخی نظریه‌پردازان در حوزهء ارزشیابی، به ویژه رویکرد شارل اَجی یکی از متخصصان حوزهء ارزشیابی، برای ارزیابی فرآیند ارزشیابی آنلاین بهره‌مند شده‌ایم. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اکثر اساتید و دانشجویان در مورد شیوه‌های اجرایی ارزشیابی آنلاین و مشکلات حاصل از آن ناراضی هستند، از جمله مهم ترین این مشکلات، افزایش تقلب میان دانشجویان، اعتبار و پایایی پایین نمرات امتحانی، مشکلات فنی سیستم آموزشی آنلاین، عدم وجود تعامل موثر بین اساتید و دانشجویان می-باشد. ما همچنین سعی کرده‌ایم پیشنهاداتی را برای بهبود روند ارزشیابی آنلاین در این دوران قرنطینه ارائه دهیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Cuq, Jean-Pierre. Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris : Jean Pencreac’h, 2003.
Eghtesad, Soodeh. « Perceptions des futurs enseignants iraniens du FLE de l’évaluation électronique des pairs ».
Revue Plume, Téhéran, Numéro 33, 2021, pp. 131-164.
Hadji, Charles. Comment impliquer l’élève dans ses apprentissages. Paris: ESF Editeur, 2012.
Hadji, Charles. Faut-il avoir peur de l’évaluation ? Bruxelles : De Boeck., 2012.
Mahnaz REZAÏ — Les Modalités, les Défis et les Problèmes de … | 185
Hadji, Charles. L’évaluation à l’école : pour la réussite de tous les élèves. Paris : Nathan, 2015.
Hadji, Charles. L'évaluation démystifiée. Paris : ESF Editeur, 1997.
Hadji, Charles. L’évaluation, règles du jeu, Des intentions aux outils. Paris : ESF Éditeur, 1995.
Lussier, Denise. Evaluer les apprentissages, dans une approche communicative. Paris : Hachette, 1992.
Pirbhai-jetha, Neelam. « Motiver les Apprenants avec le Théâtre (Numérique) : Etude de Cas à l’Université des
Mascareignes (Ile Maurice) ». Recherches en Langue et Littérature Françaises, Université de Tabriz, Volume14, Numéro 26, 2020, pp. 162-177.
Prat, Marie. Réussir votre projet e-learning: pédagogie, méthodes et outils de conception, déploiement, évaluation.
Herblain: ENI éd, 2012.
Robert, Jean-Pierre. Dictionnaire pratique de didactique du FLE (nouvelle édition revue et augmentée), coll. «L’essentiel français ». Paris, Éditions: Ophrys, 2008.
Roegiers, Xavier. L'école et l'évaluation, des situations pour évaluer les compétences des élèves. Bruxelles : De Boeck, 2004.
Tagliante, Christine. L’évaluation et le cadre européen commun. Paris : Christine Ligonie, 2005.
Vahed, Shiva et Gashmardi, Mahmoud Reza et Safa, Parivash et Rahmatian, Rouhollah. « Enjeu de l’interaction dans
les classes virtuelles du FLE en Iran ». Revue des Études de la Langue Française, Université d'Ispahan, Volume 12,
Issue 2 (No de Série 23), 2020, pp. 49-66.