نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشیارگروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

معلم زبان فرانسه به طور مداوم در بازسازی هویت فردی، جمعی و حرفه‌ای خود به عنوان معلم نقش مهمی ایفا می‌کند. از این منظر، در حرفه‌ی معلمی، ارزشیابی فعالیتی حرفه‌ای است که معلم را بر آن می‌دارد تا در مورد انگیزه هایش برای ارزشیابی، شرایط و فرآیند آن و چالش های پیش رو به تأمل بپردازد. از آنجایی که معلم برای ارزشیابی زبان آموزان درپایان ودر طول دوره ی آموزشی، تمام دانش خود را در این زمینه به کار می بندد، آموزش ارزشیابی می تواند به حرفه ای کردن معلمان در عملکرد ارزشیابی شان موثر واقع شود. در چارچوب این پژوهش، تجزیه و تحلیل عملکرد ارزشیابی معلمان امکان بررسی آن را از دیدگاه های متفاوت ممکن ساخته و حرفه ای کردن عملکرد آنها در ارزشیابی را با در نظر گرفتن مشکلات شان فراهم می کند. هدف اصلی این پژوهش حرفه ای کردن معلمان در ارزشیابی توانایی ها و مهارت های زبان آموزان است. بنابراین پیوند ایجاد شده بین این تحقیق و دنیای حرفه ای در روندی مشارکتی نهفته است که درفرآیند تعاملات حرفه ای گر و معلم زبان شکل می گیرد. به گونه ای که در این تعاملات، عملکرد ارزشیابی معلم در کلاس زبان، مشکلاتش در موقعیت های ارزشیابی و توانایی هایش در ارزشیابی توسط حرفه ای گر مورد بررسی قرار می گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

AUGER, Réjean. Formation de Base en Évaluation des Apprentissages. Outremont : Éditions Logiques, 2000.
BANCEL, Daniel. Créer une nouvelle dynamique de la formation des maîtres. Paris : ministère de l’Éducation
nationale, 1989.
BARBIER, Jean-Marieet al. Situations de travail et formation. Paris : l'Harmattan, 1996.
BERTAUX, Daniel. Histoires de vies ou récits de pratiques ? : Méthodologie de l'approche biographique en
sociologie. Paris : Centre d'études des mouvements sociaux, 1976.
BLANCHET, Alain et GOTMAN, Anne. L’enquête et ses méthodes : l’entretien. Paris: Université Nathan, 1992.
BOURDONCLE, Raymond. « La professionnalisation des enseignants. Analyses anglaises et américaines, 1 : La
fascination des professions ». Revue française de pédagogie, vol.94, 1991, pp. 73-92.
Asiyeh KHAJEHALI — Professionnaliser les Enseignants du FLE en Evaluation | 139
CLAUZARD, Philippe. Autour des mots professionnalité et professionnalisation. Université de La Réunion, 2018.
CÔTÉ, F. « L’évaluation des apprentissages au collégial : un réseau de concepts pour guider les pratiques
évaluatives ». Pédagogie collégiale. vol.30, no
. 4, 2017.
COURTOIS LACOSTE, Isabelle., DUFOUR Christine. Définitions et évolution des notions de : métier, profession,
professionnalité, professionnalisme et professionnalisation en sociologie du travail, Synthèse documentaire. Paris :
INTD-CNAM, 1995.
EGHTESAD, Soodeh. « Perceptions des futurs enseignants iraniens du FLE de l’évaluation électronique des pairs ».
Plume. vol. 17. no. 33, 2021, pp. 131-164.
GOULET, Jean Pierre. « Pour ne pas en finir avec l'approche par compétences ». Pédagogie collégiale. vol. 8. no. 3,
1995, pp. 4-7.
JORRO, Anne. Professionnaliser le métier d'enseignant. Paris : ESF, 2002.
JORRO, Anne. L’agir professionnel de l’enseignant. Paris : CNAM, 2006.
JORRO, Anne. « Se former à l’activité évaluative ». Éducation permanente. Vol. 208, 2016, pp. 53-64.
LEROUX, Julie Lyne. L’évaluation des compétences au collégial : un regard sur des pratiques évaluatives. Québec :
Cégep de Saint-Hyacinthe, 2010.
LESSARD, Cue. (2000). Évolution du métier d'enseignant et nouvelle régulation de l'éducation. Recherche et
Formation. Vol. 35, 2000, pp. 91-116.
LESSARD, Cue et BOURDONCLE, Raymond. « Les formations professionnelles universitaires. Place des
praticiens et formation des savoirs pratiques : utilités et limites ». AQUFOM et De Boeck Université (perspectives
en éducation), 1998, pp.11- 33.
LOUIS, Roland. L'évaluation des apprentissages en classe. Théorie et pratique. Laval : Groupe Beauchemin Éditeur,
2004.
PAILLÉ, Pierre., MUCCHIELLI, Alex. L’analyse qualitative en sciences humaines et sociales. Paris : Armand
Colin, 2012.
RAHMATIAN, Rouhollah et al. « Étude du portfolio de la production orale des apprenants iraniens du FLE (De
l’évaluation formative à l’autoévaluation) ». Revue des Études de la Langue Française. vol. 5, no. 8, 2013, pp. 57-
66.
SCALLON, Gerard. L’évaluation des apprentissages dans une approche par compétences. Québec : Éditions du
Renouveau pédagogique, 2004.
TAVAKOLI, Azadeh et al. « Enseignant activateur et facilitateur étude de cas en Iran ». Recherches en Langue et
Littérature Françaises. Vol. 15, No 28, Automne & hiver 2022, pp. 158-176.
VAN DER MAREN, Jean Marie. « Savoirs enseignants et professionnalisation de l’enseignement ». Revue des
sciences de l’éducation. vol. 19. no. 1, 1993, pp.153 – 172.