نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکترای آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس
2 دانشیارگروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
معلم زبان فرانسه به طور مداوم در بازسازی هویت فردی، جمعی و حرفهای خود به عنوان معلم نقش مهمی ایفا میکند. از این منظر، در حرفهی معلمی، ارزشیابی فعالیتی حرفهای است که معلم را بر آن میدارد تا در مورد انگیزه هایش برای ارزشیابی، شرایط و فرآیند آن و چالش های پیش رو به تأمل بپردازد. از آنجایی که معلم برای ارزشیابی زبان آموزان درپایان ودر طول دوره ی آموزشی، تمام دانش خود را در این زمینه به کار می بندد، آموزش ارزشیابی می تواند به حرفه ای کردن معلمان در عملکرد ارزشیابی شان موثر واقع شود. در چارچوب این پژوهش، تجزیه و تحلیل عملکرد ارزشیابی معلمان امکان بررسی آن را از دیدگاه های متفاوت ممکن ساخته و حرفه ای کردن عملکرد آنها در ارزشیابی را با در نظر گرفتن مشکلات شان فراهم می کند. هدف اصلی این پژوهش حرفه ای کردن معلمان در ارزشیابی توانایی ها و مهارت های زبان آموزان است. بنابراین پیوند ایجاد شده بین این تحقیق و دنیای حرفه ای در روندی مشارکتی نهفته است که درفرآیند تعاملات حرفه ای گر و معلم زبان شکل می گیرد. به گونه ای که در این تعاملات، عملکرد ارزشیابی معلم در کلاس زبان، مشکلاتش در موقعیت های ارزشیابی و توانایی هایش در ارزشیابی توسط حرفه ای گر مورد بررسی قرار می گیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
nationale, 1989.
sociologie. Paris : Centre d'études des mouvements sociaux, 1976.
fascination des professions ». Revue française de pédagogie, vol.94, 1991, pp. 73-92.
CLAUZARD, Philippe. Autour des mots professionnalité et professionnalisation. Université de La Réunion, 2018.
évaluatives ». Pédagogie collégiale. vol.30, no
. 4, 2017.
professionnalité, professionnalisme et professionnalisation en sociologie du travail, Synthèse documentaire. Paris :
INTD-CNAM, 1995.
1995, pp. 4-7.
Cégep de Saint-Hyacinthe, 2010.
Formation. Vol. 35, 2000, pp. 91-116.
praticiens et formation des savoirs pratiques : utilités et limites ». AQUFOM et De Boeck Université (perspectives
en éducation), 1998, pp.11- 33.
2004.
Colin, 2012.
l’évaluation formative à l’autoévaluation) ». Revue des Études de la Langue Française. vol. 5, no. 8, 2013, pp. 57-
66.
Renouveau pédagogique, 2004.
Littérature Françaises. Vol. 15, No 28, Automne & hiver 2022, pp. 158-176.
sciences de l’éducation. vol. 19. no. 1, 1993, pp.153 – 172.