نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری گروه زبان فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 استادیار، گروه زبان فرانسه، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
چکیده
فرهنگ پذیری یکی از مسایل اساسی در ادبیات داستانی مهاجرت است و به چگونگی تفاوت های فرهنگی میان دو کشور که سبب ایجاد جدال های فرهنگی می شود می پردازد.
دکلان بری، روانشناس آمریکایی، به منظور پر کردن خلا عدم وجود مطالعه ای روشمند در خصوص مسئله فرهنگ پذیری، نظریه خود را ارائه می دهد. در الگوی ارائه شده توسط وی، چهار راهبرد فرهنگ پذیری از هم متمایز می شود: " یگپارچگی", "همانندگرایی"، " جدایی" و " حاشیه ای شدن". در واقع این نظریه به ما اجازه می دهد که به بررسی موقعیت های گوناگون فرهنگ پذیری در میان مهاجران بپردازیم. در این مقاله تلاش میکنیم راهبرد های مذکور بیان شده توسط روانشناس امریکایی را بر اثر مریم مجیدی، مارکس و عروسک تطبیق دهیم. در این رمانِ خود زندگی نوشت، نویسنده از خلال دیدگاه یک دختر بچه، درد و رنج ها ی تبعید را به تصویر می کشد و حالات روحی خود و خانواده اش را بیان می کند.
همچنین مطالعۀ حالات و موقعیت های متفاوت مهاجرین، از خلال این رمان، به ما کمک می کند تا دریابیم: چطور مهاجرین خود را با جامعه و فرهنگ جدید وفق می دهند؟ چه عواملی در بهبود بخشیدن و یا از بین بردن پدیده ی فرهنگ پذیری بین مهاجرین موثر هستند؟ چه عواملی بر پدیدۀ مهاجرت تاثیر گذارند؟ و در آخر اینکه کدام راهبرد ارائه شده توسط دکلان بری, در زندگی شخصیت اصلی داستان باقی می ماند؟
کلیدواژهها
موضوعات
: Discours Ethique, Empathique et subjective », Recherches en Langue et Littérature Françaises, N. 26,
2020,21, pp.22-39.
Exploratory Study, Journal of Immigrant Health, No.7. 2005.
à 0 :00.
numéro spéciale, Paris, Janvier, 1995.
processus d’intégration des immigrants à la société québécoise, soutenu à l’université du Québec à
Montréal, 2010.
Nectart, N. 4, 2017.pp.66-75.
culturelle en classe de FLE, soutenu à l’université Mohamed khider-biskra, 2017-2018.
réflexions sur un concept aux contours imprécis», Revue de la littérature comparée, Paris, N. 339, 2011.
CRISP, N. 1186. 1988.
électronique d’études française de l’APEF, N.1, 2010, mise en ligne 10 juin 2018. Consulté
http//journals.openedition.org/carnets/5006.
formation de l’identité-rhizome », Plume, (Revue semestrielle de l’Association Iranienne de Langue et
Littérature Françaises AILLF) N. 32, 2020-2021, pp.61-84.
Migrations Internationales, | Migrations société, N.125, 2009.
Polity, 1991.
1319| 2017, mis en ligne le 01 octobre 2017, consulté le 07 janvier 2021, URL :
http://journals.openedition.org/hommesmigrations/4026; DOI :
http://doi.org/10.4000/hommesmigrations.4026.
revue Hermès, N.51, 2008, pp.17-22.
langue et littérature françaises, Revues de la faculté des lettres, N.11. 2007.
français dans le monde, mars-avril 2020.
et différence», Thérapie familiale, Paris, N. 4, Vol 35, 2014.
Culture, N.49, 2005. Pp.169-195.
Ulysse from Baghdâd d’Éric Emmanuel Schmit », Francisola, N.3, 2018, pp185-195.
apprentissage de soi (analyse anthropologique de l’œuvre leclézienne) », Revue des études de la langue
française, N.12, Issue 1, (N. de Série 22), 2020, pp.35-46.
un exemple franco-persan», Cédille, revista de estudios franceses, N.16, 2019.
Mouvements, N. 37. 2005.