خوانش متون ادبی در محیط دانشگاهی غیربومی: نگاهی به اظهارات اساتید در مورد فعالیت های آموزشی
خوانش متون ادبی در محیط دانشگاهی غیربومی: نگاهی به اظهارات اساتید در مورد فعالیت های آموزشی

مهدی افخمی نیا؛ الله شکر اسداللهی؛ محسن آسیب پور؛ زهرا شکری

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 1-22

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.53044.1380

چکیده
  چکیده— رویکردهای ادبی در پایان قرن بیستم تلاش کردند تا جایگاه خواننده را در آفرینش ادبی بازتعریف کنند. با الهام از این رویکردهای ادبی، پژوهش های آموزشی نیز روشی را که شاگردان در جایگاه خواننده، می ...  بیشتر
تحول اندیشه ترجمه در نزد آنتوان برمن از گرایشهای ریخت شکنانه تا نقد ترجمه
تحول اندیشه ترجمه در نزد آنتوان برمن از گرایشهای ریخت شکنانه تا نقد ترجمه

محمد رحیم احمدی

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 23-34

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.51475.1364

چکیده
  از نظریه "گرایشهای ریخت شکنانه" تا نظریه ''نقد ترجمه'' که هر دو توسط آنتوان برمن ارائه گشته اند شاهد نوعی تحول هستیم : رسیدن از نظریه ای لفظ گرا و سخت گیرانه و آناکاوی منفی ترجمه به آناکاوی مثبت و رویکردی ...  بیشتر
داستان، تجربه‌ٴ جهانی استعلایی؛ 
خوانش داستان کوتاه تمام زمستان مرا گرم کن
داستان، تجربه‌ٴ جهانی استعلایی؛ خوانش داستان کوتاه تمام زمستان مرا گرم کن

نجمه اکبری؛ اسفندیار اسفندی؛ ماندانا صدرزاده

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 35-56

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.52578.1372

چکیده
  ادبیات شهری که در چند دهه‌ٴ اخیر به ژانری مجزا تبدیل شده است، اشکال مختلف رویارویی و تعامل شهر واقعی و شهر داستانی را به نمایش می‌گذارد. تمام زمستان مرا گرم کن نمونه‌ای بارز از این رویارویی است. در این ...  بیشتر
تحلیل ساختارگرایانۀ ژوناس یا هنرمند مشغول به کار اثر کامو، بر پایۀ روایت شناسی ژرار ژنت
تحلیل ساختارگرایانۀ ژوناس یا هنرمند مشغول به کار اثر کامو، بر پایۀ روایت شناسی ژرار ژنت

محمدحسین جواری؛ زهرا شکری

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 57-74

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.46901.1341

چکیده
  هدف از این نوشتار تحلیل ساختار روایی ژوناس یا هنرمند مشغول به کار، یکی از داستان های مجموعۀ تبعید و سلطنت، منتشر شده در سال 1975، از نویسندۀ فرانسوی، آلبر کاموست؛ مجموعه داستانی که آخرین اثر ادبی ویرایش ...  بیشتر
چیرگی برزمان درشعر بلزساندرا
چیرگی برزمان درشعر بلزساندرا

طیبه حسینیان

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 75-95

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.51668.1368

چکیده
  مطالعات ادبی بیشترمسئله زمان را درساختار‌های کلامی مورد بررسی قرارمی دهند. مقاله پش رو، این مفهوم را، نه در کلام، بلکه درذهن هنرمند جستجو می کند. بلزساندرا شاعرنوپردازقرن بیست، ازفضا واشیاء برای القاء ...  بیشتر
زن در کشمکش با پارادایمهای فرهنگی، بررسی نشانه- شناختی وضعیت زنان در فیلم خانۀ پدری*
زن در کشمکش با پارادایمهای فرهنگی، بررسی نشانه- شناختی وضعیت زنان در فیلم خانۀ پدری*

مهرنوش کی فرخی؛ مهناز رضایی

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 96-114

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.52833.1378

چکیده
  نشانه‌شناسی تجزیه و تحلیل سیستم‌های نشانه‌ای و ساختارهای ضمنی است که عناصر یک مجموعه را به یکدیگر پیوند می‌دهند. این علم، نشانه‌های کلامی یا غیرکلامی و معنای آنها را مطالعه می‌کند. به عبارت دیگر، ...  بیشتر
بررسی بازی‌های  گونه‌ی ادبی در گل‌های آبی اثر ریمون کنو
بررسی بازی‌های گونه‌ی ادبی در گل‌های آبی اثر ریمون کنو

محمد رضا خدیور؛ محمد زیار؛ مهدی حیدری؛ مریم صعودی پور

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 115-127

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.53585.1383

چکیده
  نقیضه پردازی یکی از مفاهیم بسیار ابهام برانگیز حوزۀ ادبیات است. ما همه روزه این مفهوم را به صورت ناخود آگاه به کار می بندیم و یا کاربرد آن را در محیط اطراف خود می بینیم. هنگامی که از نقیضه سخن می‌گوییم، ...  بیشتر
بررسی مقایسه ای بیان شادی و شگفتی در ساخت های سببی فرانسوی و فارسی
بررسی مقایسه ای بیان شادی و شگفتی در ساخت های سببی فرانسوی و فارسی

طاهره محمدپور؛ پریوش صفا

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 128-148

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.54452.1386

چکیده
  اهمیت زبان شناسی مقابله ای ، مقایسه ی ساختارهای نحوی و معنایی مورد مطالعه بین دو زبان است تا بتواند نقاط اشتراک و افتراق بین دو زبان را توضیح دهد . بیان علیت یک ویژگی گرامر تمام زبان ها در دنیا محسوب می ...  بیشتر
تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با
تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با "دستگاه ثبت و ردیابی حرکات چشم"

حدیثه السادات موسوی؛ رویا لطافتی؛ حمیدرضا شعیری؛ پریوش صفا

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 149-171

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.49951.1358

چکیده
   پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» می‌پردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل ...  بیشتر
توقف روایی در دو رمان ماری اندیای: جادوگر و رزی کارپ
توقف روایی در دو رمان ماری اندیای: جادوگر و رزی کارپ

مسعود نذری دوست؛ مرضیه کردبچه

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 172-183

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.52775.1375

چکیده
  روش‌های ساختارگرایی و فرم‌گرایی، متن را به اجزای تشکیل دهنده‌اش تجزیه می‌کنند. چنین رویکردی منجر به جدایی مفهوم ساختار از فحوا، زمان از مکان و در نتیجه جدایی بخش‌های روایی از بخش‌های توصیفی می‌شود. ...  بیشتر
بررسی تحلیل هویت، رفتاردرونی وعکس العمل‌های شخصیت‌ها دررمان »افلاک نما «ناتالی ساروت
بررسی تحلیل هویت، رفتاردرونی وعکس العمل‌های شخصیت‌ها دررمان »افلاک نما «ناتالی ساروت

نازنین سیامکی؛ فاطمه خان محمدی؛ فرانک اشرفی

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 184-200

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.54504.1387

چکیده
  —این مقاله به بررسی هویت، رفتار درونی وعکس العمل شخصیت‌ها در افلاک ‌نما توسط نویسنده فرانسوی قرن بیستم، ناتالی ساروت می‌پردازد. می توان گفت این کتاب حاصل تأمل، مطالعه و شیوه نگارش نویسنده است. در ...  بیشتر
زبان فرانسه با اهداف دانشگاهی: تحلیل منطق برنامه درسی آموزش زبان فرانسه در ایران
زبان فرانسه با اهداف دانشگاهی: تحلیل منطق برنامه درسی آموزش زبان فرانسه در ایران

شیوا واحد؛ مرضیه مهرابی

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 201-221

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.53052.1379

چکیده
  اصلاحات اخیر در برنامهٴ درسی با هدف بهبود عملکرد نظام آموزشی در سراسر جهان، به سبب پیدایش رویکرد توانش-محور بوده است. این مسئله ما را بر آن داشت تا به بررسی جایگاه برنامهٴ درسی فرانسه با اهداف دانشگاهی ...  بیشتر