دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
تعداد مقالات: 12
خوانش متون ادبی در محیط دانشگاهی غیربومی: نگاهی به اظهارات اساتید در مورد فعالیت های آموزشی
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 1-22
چکیده
چکیده— رویکردهای ادبی در پایان قرن بیستم تلاش کردند تا جایگاه خواننده را در آفرینش ادبی بازتعریف کنند. با الهام از این رویکردهای ادبی، پژوهش های آموزشی نیز روشی را که شاگردان در جایگاه خواننده، می ... بیشترتحول اندیشه ترجمه در نزد آنتوان برمن از گرایشهای ریخت شکنانه تا نقد ترجمه
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 23-34
چکیده
از نظریه "گرایشهای ریخت شکنانه" تا نظریه ''نقد ترجمه'' که هر دو توسط آنتوان برمن ارائه گشته اند شاهد نوعی تحول هستیم : رسیدن از نظریه ای لفظ گرا و سخت گیرانه و آناکاوی منفی ترجمه به آناکاوی مثبت و رویکردی ... بیشترداستان، تجربهٴ جهانی استعلایی؛ خوانش داستان کوتاه تمام زمستان مرا گرم کن
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 35-56
چکیده
ادبیات شهری که در چند دههٴ اخیر به ژانری مجزا تبدیل شده است، اشکال مختلف رویارویی و تعامل شهر واقعی و شهر داستانی را به نمایش میگذارد. تمام زمستان مرا گرم کن نمونهای بارز از این رویارویی است. در این ... بیشترتحلیل ساختارگرایانۀ ژوناس یا هنرمند مشغول به کار اثر کامو، بر پایۀ روایت شناسی ژرار ژنت
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 57-74
چکیده
هدف از این نوشتار تحلیل ساختار روایی ژوناس یا هنرمند مشغول به کار، یکی از داستان های مجموعۀ تبعید و سلطنت، منتشر شده در سال 1975، از نویسندۀ فرانسوی، آلبر کاموست؛ مجموعه داستانی که آخرین اثر ادبی ویرایش ... بیشترچیرگی برزمان درشعر بلزساندرا
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 75-95
چکیده
مطالعات ادبی بیشترمسئله زمان را درساختارهای کلامی مورد بررسی قرارمی دهند. مقاله پش رو، این مفهوم را، نه در کلام، بلکه درذهن هنرمند جستجو می کند. بلزساندرا شاعرنوپردازقرن بیست، ازفضا واشیاء برای القاء ... بیشترزن در کشمکش با پارادایمهای فرهنگی، بررسی نشانه- شناختی وضعیت زنان در فیلم خانۀ پدری*
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 96-114
چکیده
نشانهشناسی تجزیه و تحلیل سیستمهای نشانهای و ساختارهای ضمنی است که عناصر یک مجموعه را به یکدیگر پیوند میدهند. این علم، نشانههای کلامی یا غیرکلامی و معنای آنها را مطالعه میکند. به عبارت دیگر، ... بیشتربررسی بازیهای گونهی ادبی در گلهای آبی اثر ریمون کنو
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 115-127
چکیده
نقیضه پردازی یکی از مفاهیم بسیار ابهام برانگیز حوزۀ ادبیات است. ما همه روزه این مفهوم را به صورت ناخود آگاه به کار می بندیم و یا کاربرد آن را در محیط اطراف خود می بینیم. هنگامی که از نقیضه سخن میگوییم، ... بیشتربررسی مقایسه ای بیان شادی و شگفتی در ساخت های سببی فرانسوی و فارسی
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 128-148
چکیده
اهمیت زبان شناسی مقابله ای ، مقایسه ی ساختارهای نحوی و معنایی مورد مطالعه بین دو زبان است تا بتواند نقاط اشتراک و افتراق بین دو زبان را توضیح دهد . بیان علیت یک ویژگی گرامر تمام زبان ها در دنیا محسوب می ... بیشترتحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با "دستگاه ثبت و ردیابی حرکات چشم"
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 149-171
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» میپردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل ... بیشترتوقف روایی در دو رمان ماری اندیای: جادوگر و رزی کارپ
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 172-183
چکیده
روشهای ساختارگرایی و فرمگرایی، متن را به اجزای تشکیل دهندهاش تجزیه میکنند. چنین رویکردی منجر به جدایی مفهوم ساختار از فحوا، زمان از مکان و در نتیجه جدایی بخشهای روایی از بخشهای توصیفی میشود. ... بیشتربررسی تحلیل هویت، رفتاردرونی وعکس العملهای شخصیتها دررمان »افلاک نما «ناتالی ساروت
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 184-200
چکیده
—این مقاله به بررسی هویت، رفتار درونی وعکس العمل شخصیتها در افلاک نما توسط نویسنده فرانسوی قرن بیستم، ناتالی ساروت میپردازد. می توان گفت این کتاب حاصل تأمل، مطالعه و شیوه نگارش نویسنده است. در ... بیشترزبان فرانسه با اهداف دانشگاهی: تحلیل منطق برنامه درسی آموزش زبان فرانسه در ایران
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، صفحه 201-221