دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
تعداد مقالات: 13
بازگشت یک نسل خوانش دریافت شناختی و جامعهشناختی زندگی در پیش رو اثر رومن گاری
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 1-21
چکیده
ادبیات همواره صحنهٴ منازعات اجتماعی بوده است. اما هرگز صرفا به بازنمایی این منازعات اکتفا نکرده و در برابر آنها بیتفاوت نبوده است. زیرا رسالت اصلی ادبیات واکنش به گفتمانها و بازنمودهای اجتماعی ... بیشتراز آرمان شهرِ مللِ بدون فقر تا واقعیتِ مللِ فقیر در رمانهای فرانسویِ عصر روشنگری
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 22-37
چکیده
تفکر در مورد رابطة بین دولت و فقرا تنها مختصِ رمان نویسانِ عصر روشنگری نیست که به قانون و سیاست عمومی اتخاذ شده برای پرداختن به مسألة فقر علاقهمند هستند، بلکه از فیلترهای دیگری مانند آرمان شهرها ... بیشترزندگی روزمره و روابط اجتماعی زن و مرد در زن یخ زده اثر آنی ارنو
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 38-49
چکیده
آنی ارنو در داستانِ خودزندگینامة خود با نام زن یخزده از زبان یک شخصیت زن صحبت میکند که هر روز، روابط نابرابر دردناکی را بین زن و مرد تجربه میکند. این روایت، به دنبال گذر زمانی از کودکی تا بزرگسالی، ... بیشترمهارت زبانی و تمرین کلاسی، مورد مطالعه : آموزش گرامر در دورة ابتدایی در الجزایر
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 50-64
چکیده
گرامر به عنوان یکی از مؤلفههای مهارت زبانی، مدتها بطور مستمر در کلاسهای زبان تدریس میشده است، اما امروزه در رویکردهای آموزشی جدید، در جایگاهی متفاوت و با ترجیح معنا بر ساختار شناخته میشود. در این ... بیشتربوطیقای پلکان در آثار پیر برگونیو
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 65-80
چکیده
حضور پررنگ پلکان در خانه صورتی اثر پیر برگونیو، نویسنده معاصر فرانسوی، ما را بر آن داشت که در پی معنایی از ورای این حضور باشیم. پس در پی پلکان به بررسی آثار دیگرنویسنده پرداختیم و دست آخر جدای از خانه ... بیشترآموزش محیطی بواسطة موندو و داستانهای دیگر از لوکلزیو ( از منظر یادگیری در مدرسه )
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 81-99
چکیده
مدرسه به عنوان محل آموزش و انتقال دانش، در ساختن ارزشها، آموزش اخلاقیات و تثبیت آن در ذهن کودکان نقش بسزایی دارد. این هدف، به تدریج با گشودن درهایی به روی دنیای نویسندگی و بهویژه دنیای ادبیات که امکانات ... بیشترمطالعه قافیه ها و اجزا ریز در شعر پل ورلن
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 100-115
چکیده
پل ورلن پیش از هر چیز یک شاعر است: مجموعه آثار او حدودا شامل 12 مجموعه کوتاه میشود که بین سال های ۱۸۶۶ تا ۱۸۹۰ منتشر شده است. ورلن، در حالیکه زیرکانه روی قافیه های زوج و فرد، ریتم های شکسته و اشکال کوتاه از ... بیشترپیکربندی معنای مکان در اشغال اراضی اثر ژان اشنوز با رویکرد نشانه-معناشناسی
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 116-127
چکیده
باگذر از ساختارگرایی سوسوری و گفتمان روایی گرمس، نشانه-معناشناسی به عنوان علم مطالعهی نشانه به حوزهی پدیدارشناختی نزدیک میشود. نشانه-معناشناسی پدیدارشناختی به بررسی رابطهی متقابل انسان و نشانه ... بیشترمطالعه کهن الگوی سفر قهرمان در اولیس از بغداد و دیدار در کوالالامپور بر اساس نظریه جوزف کمبل
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 128-141
چکیده
اریک امانوئل اشمیت و ناصر قلمکاری دو نویسندهی معاصر با تعمق بر پدیده مهاجرت به بررسی مسائل جامعه خود پرداختهاند. فرد در اثر مهاجرت در معرض تقابل بینافرهنگی قرار میگیرد، مهاجر قربانی شرایط سخت ... بیشترمرز بین خیال و واقعیت در دو مودیانو: دورا برودر و گشت شبانه
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 142-157
چکیده
پاتریک مودیانو، رمان نویس معاصر فرانسه، در آثار داستانی خود مانند گشت شبانه و دورا برودر نشان میدهد که ذهن و دغدغه اش معطوف به حوادث گذشته و آمیخته به تخیلات است. با وجودی که تخیل،نزد مودیانو ،از ... بیشترمعلم فعال و معلم تسهیل کننده، مطالعه موردی در ایران
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 158-176
چکیده
یکی از مفاهیم جدید در زمینه آموزش زبان، جایگزین شدن تدریس متمرکز بر معلم با آموزش مبتنی بر یادگیرنده است.بنابراین یادگیرنده، مرکز پروژه آموزشی محسوب می شود.تغییر شیوه ی تفکر عینی به مدل پویا یا یادگیرنده ... بیشترمعنا باختگی کلمات و دوگانگی روایی در "عاشق" اثر مارگاریت دوراس
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، صفحه 177-189