نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری ادبیات فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران

2 دانشیار گروه زبان فرانسه، دانشکدة علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

 پاتریک مودیانو، رمان نویس معاصر فرانسه، در آثار داستانی خود مانند گشت شبانه و دورا برودر نشان می‌دهد که ذهن و دغدغه اش معطوف به حوادث گذشته و آمیخته به تخیلات است. با وجودی که تخیل،نزد مودیانو ،از قدرت شگفت انگیزی برخوردار است، اما بخش‌هایی از زندگی‌ او را در آثارش باز می نمایاند. برای او، صرفاً بیانِ دقیقِ واقعیات جذابیتی ندارد. در رمان‌های مودیانو، همیشه یک بخشِ "خود‌‌ شرح حال‌نویسی" وجود دارد که نویسنده در صدد است آن را گسترش دهد و از ظاهر اشخاص و اشیا، به ماهیت آنها پی ببرد. در واقع مودیانو تخیل و واقعیت را در مقیاس های مختلف در هم می‌آمیزد که این کارِ او به خلقِ حوادث می‌انجامد. همه ی آثار مودیانو فضای یگانه ای را ترسیم می کنند: جهانی بین واقعیت و خیال. در همۀ رمان‌ها این رویکرد غالب است. در این تحقیق سعی بر این داریم با بررسی سبک و رویکرد مودیانو به مرز بین تخیل و واقعیت در رمان‌هایش برسیم. به این منظور مضامین "تاریخ"، "مکان" و "زمان" را در دو رمان ذکر شده مطالعه می‌کنیم تا به جایگاه تخیل و میتومنی در دنیای ادبی مودیانو پی ببریم.
کلمات کلیدی: مکان، تخیل، میتومانیا، واقعیت، زمان.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

[1] Adert, Laurent et Eigenmann, Eric, History in Literature. Geneva: Librairie Droz S.A, 2000.
[2] Blanckeman, Bruno. Patrick Modiano: Occupation en abyme de la fiction, in the collection "Occupied Memories". Paris: Presses Sorbonne Nouvelle, 2013.
[3] Butaud, Nadia. Patrick Modiano. Paris: Bry-sur-marne, Textuel, 2008.
[4] Cima, Denise. Study on La Ronde de Nuit. Paris: Ellipses, 2000.
[5] Cohn, Dorrit. The Distinction of Fiction : Baltimore, Johns Hopkins UP, 1999.
[6] Demirhisar, DenizGünce. Collective memory, subjectivities and engagement. Belgium : Presses Universitaires de Louvain, 2013.
[7] Dupré, Ernest. Pathologie de l’imagination et de l’émotivité. Paris : Payot, coll. Bibliothèque Scientifique, 1925.
[8] Foucault, Michel. Des espaces autres, Dits et écrits [vol. 3] Paris : Gallimard, Quarto, 1985.
[9] Freud, Sigmund. Le roman familial des névrosés, traduit par J. Laplanche, Paris : Puf, 1973.
[10] Garcin, Gérôme. « Entretien avec Patrick Modiano : Paris ma ville intérieur ». Le Nouvel Observateur, 2007/09/27.
[11] Guyot-Bender, Martine. Poétique de l’ambiguïté chez Patrick Modiano. Paris/Caen : Minard (Archives des lettres modernes), 1999.
[12] Heydari Beni, Ehsan. « L’étude postmoderne de la quête d’identité chez Patrick Modiano ». Revue des Etudes de la Langue Française, 2019, v. 11, Issue 2,  n. de Série 21, pp. 83-94.
[13] Kianidust, Mohammad. « Les enjeux mythologiques à travers Accident nocturne de Patrick Modiano ». Plume, Revue Semestrielle de l’Association Iranienne de Langue et Littérature Française, automne-Hiver 2018-2019, treizième année, n. 28, pp. 103-126.
[14] Les Nouvelles littéraires, Entretien avec J. Montalbet, le 13 juin 1968.
[15] Magazine littéraire, interview avec Patrick Modiano, Novembre 1969.
[16] Modiano, Patrick. Dora Bruder. Paris: Gallimard, 1997.
[17] Modiano, Patrick. La Ronde de nuit. Paris : Gallimard, 1969.
[18] Sadat Hashemi, Elaheh. « Du Roman-Histoire à L’enquête Micro-Historique (Etude Sélective de l’œuvre de Patrick Modiano ». Revue de Recherche en Langue et Littérature Françaises, Printemps-Eté 2018, v. 12, n. 21, pp. 151-169.
[19] Sutter, Jean. M, Le mensonge chez l’enfant. Paris: Puf, 1956.
[20] Westphal, Bertrand. « Pandore et les Danaïdes : histoire et temps chez Patrick Modiano ». Francofonia (Firenze), 1994, n. 26, pp. 103-112.