نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز، ایران

2 دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه تبریز، ایران

3 دانشجوی دکتری گروه فرانسه دانشگاه تبریز، ایران

چکیده

حضور پررنگ پلکان در خانه صورتی اثر پیر برگونیو، نویسنده معاصر فرانسوی، ما را بر آن داشت که در پی معنایی از ورای این حضور باشیم. پس در پی  پلکان به بررسی آثار دیگرنویسنده پرداختیم و دست آخر جدای از خانه صورتی ، آثاردیگر از قبیل  کاترین، این گام و بعدی، جانور عجیب و غریب، می اِت و مرگ بْرون را که در آن ها پلکان همچنان حضورغالب و قابل توجه ای دارد، را برگزیدیم. سپس با بهره گیری از روش تلفیقی و اعمال آن بر گزیده های آثارمنتخب موفق به دسته بندی انواع پلکان ها تحت نُه عنوان و بر اساس کارکرد آن ها شدیم. پلکان دیدار، پلکان هراس، پلکان مزاحم، پلکان خودکشی، پلکان حواس، پلکان اکتشاف ، پلکان طبقه، پلکان افتخار، پلکان سُرور. تعمیق بیشتر در یافته ها ما را به تقابل های دوگانه پنهان در پس هر کارکرد سوق داد. تقابل هایی همچون خود و دیگری، مرگ و زندگی، سلطه گر و سلطه پذیر، شهر و روستا و ... در گام نهایی با تکیه بر بوطیقای فضای گاستون باشلار سعی برنظم بخشیدن به تقابل های به دست آمده ذیل محورهای افقی و عمودی نمودیم.

کلیدواژه‌ها

[1] Bachelard, Gaston. La poétique de l’espace. Paris : Presses Universitaires de France, 1992 (1re édition : 1957), coll. «
      Quadrige ».
[2] Bergounioux, Pierre. Catherine. Paris: Gallimard, 1984.
[3] Bergounioux, Pierre. Ce pas et le suivan. Paris: Gallimard, 1985.
[4] Bergounioux, Pierre. La Bête faramineuse. Paris: Gallimard, 1986.
[5] Bergounioux, Pierre. La Maison rose. Paris : Gallimard, 1987.
[6] Bergounioux, Pierre. Miette. Paris : Gallimard, 1995.