نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش، گروه فرانسه،دانشگاه تربیت مدرس، تهران،‌ ایران

2 دانشیار گروه فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

3 استاد گروه فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس،‌ تهران، ایران

چکیده

یکی از مفاهیم جدید در زمینه آموزش زبان، جایگزین شدن تدریس متمرکز بر معلم با آموزش مبتنی بر یادگیرنده است.
بنابراین یادگیرنده، مرکز پروژه آموزشی محسوب می شود.تغییر شیوه ی تفکر عینی به مدل پویا یا یادگیرنده محور، باعث 
 تغییر نقش معلم می شود. معلم دیگر به انتقال دانش به زبان آموزان بسنده نمی کند. در روش های آموزشی فعال، معلم باید
 تعامل دانش آموز را تسهیل نماید. او به آنها پیشنهاد می کند که رویکرد فعالی را در مواجهه با موقعیت پیچیده آموزشی پیش
 گیرند. اما آیا آموزش به روش عینی همچنان در بین معلم ها رایج نیست؟
هدف اصلی این مقاله، شناخت رایج ترین مدل آموزشی از بین دو مدل صریح و مساله محور در بین معلم های زبان فرانسه
 در ایران است. این تحقیق شامل مقایسه دو مدل مبتنی بر تئوریهای متفاوت، یکی متمرکز بر معلم و دیگری متمرکز بر
یادگیرنده، می شود. در ابتدا دو مدل آموزشی را مقایسه کرده سپس، از پرسشنامه ایی که توسط 35 مدرس، با تجربه کاری
 بین 2 تا 17 سال در زمینه آموزش زبان فرانسه، پاسخ داده شده، استفاده می کنیم. این نظرسنجی نشان می دهد که معلمان
 زبان فرانسه، به صورت عملی روش صریح را در شیوه تدریس خود قرار می دهند. از این روش بیشتر از آنچه ادعا می
 کنند، به عنوان روش تدریس استفاده می کنند.

کلیدواژه‌ها

Amedro, Daniel. Apports de la recherche à la qualité de l’enseignement (Vols. 1-1). Paris : Publibook, 2009.
Astolfi, Jean-Pierre. L’école pour apprendre. 3ème édition. Paris : ESF, 1994.
Astolfi, Jean-Pierre ; Darot, Eliane ; Ginsburger-Vogel, Yvette et Toussaint, Jaques. Mots-clés de la didactique des sciences. Repères, définitions, bibliographies. 2ème édition. Bruxelles : Éditions De Boeck, 2008.
Atmani, Nora et Stainier, Nadine. « ABC : Du Problem-Based Learning (PBL) ou apprentissage par problèmes (APP) ». Chaire de pédagogie et didactique de l’École polytechnique fédérale de Lausanne, 2000, app.cegep-ste-foy.qc.ca/fileadmin/user_upload/APP/pdf/ABC__Lausanne.pdf
Bachtold, Manuel. Les fondements constructivistes de l’enseignement des sciences basé sur l’investigation. Tréma, 2012.
Becker, Wesley C. et Carnine, Douglas W. Direct Instruction: A behavior theory model for comprehensive educational intervention with the disadvantaged. Behavior Modification: Contributions to Education, 1981.
Bianco, Maryse. Comment l’école amplifie les inégalités sociales et migratoires ?, Paris : CNESCO, 2015.
Cuq, Jean-Pierre et Gruca, Isabelle, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble : Presse universitaire de Grenoble, 2005.
Duffy, Gerald ; Roehler, Laura R. et Herrmann, Beth Ann. « Modeling mental processes helps poor readers become strategic readers ». The Reading Teacher, vol. 41, 1988, pp. 762-767.
Downing, John et Fijalkow, Jacques. Lire et raisonner. Toulouse : Privat, 1984.
Endrizzi, Laure. « Savoir enseigner dans le supérieur : un enjeu d’excellence pédagogique ». Dossier d’actualité veille et analyses, n. 64, École Normale Supérieure (IFE), Lyon, septembre 2011, ife.ens-lyon.fr/vst/DA-Veille/64-septembre-2011.pdf
Engelmann, Siegfried. Direct Insrtruction. New Jersey : Educational Technology Publications, 1980.
Ernest, Paul. The one and the many. Hillsdale : Erlbaum, 1995, pp. 459-486.
Favre, Daniel. Cessons de démotiver les élèves. Paris : Dunod, 2015.
Galisson, Robert et Coste, Daniel. Dictionnaire de didactique des langues. Paris : Hachette, 1976.
Gauthier, Clermont ; Bissonnette, Steve et Richad, Mario. L’enseignement explicite, Enseigner. Sous la direction de Vincent Dupriez et Gaëtane Chapelle. Paris : PUF, 2007.
Gauthier, Clermont ; Bissonnette, Steve et Richad, Mario. Enseignement explicite et réussite des élèves : la gestion des apprentissages (Vols. 1-1). Saint Laurent (Québec) : ERPI, DL, 2013.
Girard, Denis. Enseigner les langues : méthodes et pratiques. Bordas : Paris, 1995.
Hattie, John et Yates, Gregory. Visible learning and the science of how we learn, New York : Routledge, 2014.
Hattie, John. Visible Learning: a synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. New York : Routledge, 2009.
O'Donnell, A. M. Constructivism. In K. R. Harris, S. Graham, T. Urdan, C. B. McCormick, G. M. Sinatra, & J. Sweller (Eds.), APA educational psychology handbook, 1. Theories, constructs, and critical issues,American Psychological Association, pp. 61-84.
[1] Piaget, Jean. L’équilibration des structures cognitives - problème central du développement. Paris : PUF, 1975.
[2] Langevin, Louise et Villeneuve, Louise, « Introduction. » L’encadrement des étudiants. Un défi du XXIe siècle, dirigé par Louise Langevin et Louise Villeneuve, Les Éditions Logiques, 1997, pp. 17-26
[3] Puren, Christian. Histoire des méthodologies de l'enseignement des langues. Paris : Nathan-CLE international, 1988.
[4] Poteaux, Nicole. « Les langues étrangères pour tous à l’université : regard sur une expérience (1991-2013) ». Les dossiers des sciences de l’éducation, vol. 32, 2014, dse.revues.org, http://dse.revues.org/644.
[5] King, Alison. « From Sage on the Stage to Guide on the Side ». College Teaching, 41, Issue 1, 1993, pp. 30-35.
[6] Kerzil, Jennifer. Constructivism « Constructivisme », in Boutinet Jean-Pierre (dir.) L'ABC de la VAE, Erès, Paris, 2009, pp. 112-113.
[7] Richard, Mario et Bissonnette, Steve. Comment construire des compétences en classe ?, Des outils pour la réforme, Montréal: Chenelière/McGraw-Hilll, 2001.
[8] Rosenshine, Barak. Synthesis of research on explicit teaching, Educational Leadership. 1986.
[9]Rosenshine, Barak. Vers un enseignement efficace des matières structurées. Un modèle d'action inspiré par le bilan des recherches processus-produit, L'art et la science de l'enseignement. Liège : Labor, 1986, pp. 81-96.
[10] Tano, Marcelo. « L’apprentissage par problèmes : une méthode active d’enseignement des langues étrangères pour spécialistes d’autres disciplines ». Recherche et pratiques pédagogiques en langues de spécialité [En ligne], 35, n. spécial 1 | 2016, mis en ligne le 30 octobre 2016, consulté le 27 septembre 2018. URL :
[11] Vigner, Gérard. La grammaire en FLE. Paris : Hachette, 2004.