نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه،دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

چکیده

اریک امانوئل اشمیت و ناصر قلمکاری دو نویسنده‌ی معاصر با تعمق بر پدیده مهاجرت به بررسی مسائل جامعه خود پرداخته‌‌اند. فرد در اثر مهاجرت در معرض تقابل بینافرهنگی قرار می‌گیرد، مهاجر قربانی شرایط سخت و تحمل-‌ناپذیر زندگی است و به اجبار تن به مسافرتی پر از آزمون‌های اودیسه‌وار می‌دهد. مسیر این سفر تحمیلی برای شخصیت‌های اشمیت و قلمکاری توصیف‌گر داستان سرگشتگی برای رسیدن به سرزمین موعود است. رمزگشایی از این سفرنامه‌های مهاجرت گسستگی اجتماعی-فرهنگی قهرمانان را به تصویر می‌کشد، این سفر شهودی بیانی نمادین از مراحل تحول شخصیت‌ها می‌باشد. چگونه قهرمانان در چالش هویت‌یابی،آزمون‌های این سفر را پشت سر می‌گذارند؟ هر دو اثر بستری گسترده برای مطالعه‌ی مسیر سفر دو قهرمان از خاورمیانه را فراهم می‌کند که سفری برای جستجوی خوشبختی را آغاز می‌کنند و در این بین هویت آنان در معرض بحران قرار می‌گیرد.این مطالعه به ما اجازه می‌دهد تا بررسی کنیم چطور این سفر الگوهای زندگی مهاجران را تغییر داده و منجر به از دست رفتن هویت در یکی از شخصیت‌ها و بازیافتن هویت در دیگری می‌شود. با مطالعه‌ی مراحل سفر آنان بر مبنای تئوری جوزف کمبل منتقد یونگی، سعی بر آن خواهیم داشت که روند فردیت‌ گرایی قهرمانان اشمیت و قلمکاری را نشان دهیم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

[1] Abbassi, Ali et Dehghani, Mahdi. « Étude du roman d’Olivier Adam, Les Lisières, au travers de la théorie de Pierre Bourdieu relative à l’espace social, la domination et la distinction ». Revue des Etudes de la Langue Française, 2019, v. 11, n. 2, pp. 27-44.
[2] Cauville, Joëlle. « Réécriture de la figure mythique d’Ulysse dans Ulysse from Bagdad Éric-Emmanuel Schmitt », Tangence, 2013, 101, pp. 11-21.
[3] Campbell, Joseph, Traduction d’américain par Crès, Henri. Le héros aux mille et un visages. Paris : Robert Laffont, rééd. 2010, Oxus, 1977.
[4] François, Kévin. « Le Roi Au Masque D’or de Marcel Schwob à la lumière de la théorie du Monomythe de Joseph Campbell ». Acta Philologica, Université de Warzsawski, 2017, 51, pp. 115-125.
[5] Ghalamkari, Nasser. Rencontre A Kuala Lumpur. Téhéran : Cheshmeh, 2018.
[6] Khajavi, Behnaz et Dadvar, Elmira. « Le passage de la Méditerranée : la migration et la nouvelle culture dans Partir de Tahar Ben Jelloun ». Plume (Revue semestrielle de l’Association Iranienne de Langue et Littérature Françaises AILLF), 2016, v. 12, n. 23, pp. 7-25.
[7] Lappin, Linda. « L’utilisation du mythe : la Catabase comme outil ». 1ère conférence pédagogique internationale de l’EACWP, Paris : 2012, pp. 224-233.
[8] Marion, Gabriela. « Dualité affective et quête ontologique dans Un cœur sous la centre d’Éric-Emmanuel Schmitt ». Recherches en Langue et Littérature Françaises, 2020, v. 14, n. 25, pp. 82-94.
[9] Marques, Isabelle Simões. « Ulysse from Bagdad d’Éric-Emmanuel schmitt ou l’épopée d’un clandestin ». Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 2014, pp. 39-48.
[10] Propp, Vladimir. Les racines historiques du conte merveilleux. Leningrad : Gallimard, 1946.
[11] Rezvantalab, Zeinab et Haji Babaie, Zahra. « Migration, le bonheur ou un espoir idéalisé ? Dans « Ulysse from Bagdad d’Eric Emmanuel Schmitt ». Francisola, 2018, v. 3, n. 2, pp. 185-195.
[12] Schmitt, Eric-Emanuel. Ulysse from Bagdad. Paris : Albin Michel, 2008.
[13] Vogler, Christopher. Le guide du scénariste. Paris : Dixit, 2013.