مطالعه‌ بازنمودهای بینشی مکانی در گذر میلان
مطالعه‌ بازنمودهای بینشی مکانی در گذر میلان

سمیرا آهن ساز سلماسی؛ مهدی افخمی نیا؛ محمدحسین جواری؛ محمد محمدی‌آغداش

دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 152-168

https://doi.org/10.22034/rllfut.2024.17719

چکیده
  هر مفهوم روایی مستلزم چارچوب­ مکانی و زمانی خاصی است که از طریق آن در بستر متن گسترش می­یابد. برخلاف رمان سنتی که بافت زمان و مکان را موضوعی حاشیه­ای تلقی می­کند، رمان مدرن به مطالعه­ی دگرگونی ...  بیشتر
چالش‌های ترجمه متون گوناگون ؛ دشواری‌ها و راهکارها
چالش‌های ترجمه متون گوناگون ؛ دشواری‌ها و راهکارها

صدف محسنی

دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 155-166

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.49779.1357

چکیده
  هدف ما در این مقاله بحث در مورد چالش‌های خاص آموزش ترجمه به معنای دقیق و دوره‌هایی برای دانشجویانی است که مایل به یادگیری ترجمه هستند. دوره‌هایی که دانش کسب شده در یک زبان خارجی و مهارت‌های زبان مادری ...  بیشتر
بازنماییِ آموزگارِ «خوب» در منتخبی از آثار معاصرِ فارسی و فرانسه
بازنماییِ آموزگارِ «خوب» در منتخبی از آثار معاصرِ فارسی و فرانسه

نجما طباطبائی؛ ناهید شاهوردیانی

دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 166-182

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.45834.1331

چکیده
   آموزگار به‌عنوان شخصیتِ کلیدیِ «آموزش»، جایگاهی اصلی در محیطِ مدرسه ایفا می‌کند و به‌خاطر مرافقت با کودک می‌تواند نقشی بسزا در آیندۀ هر جامعه‌ای ایفا کند. «ادبیات مدرسه»، چه در ایران ...  بیشتر
روش‌ها، چالش‌ها و مشکلات ارزشیابی آنلاین در یادگیری زبان خارجی فرانسه، در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا: مورد مطالعه دانشگاه تبریز، ایران
روش‌ها، چالش‌ها و مشکلات ارزشیابی آنلاین در یادگیری زبان خارجی فرانسه، در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا: مورد مطالعه دانشگاه تبریز، ایران

مهناز رضائی؛ زهرا فدائی حیدری

دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 167-185

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.49221.1352

چکیده
  در این مقاله، ما به توصیف و تشریح تجربیات گروه زبان فرانسۀ دانشگاه تبریز، در زمینۀ آموزش از راه دور، در شرایط همه‌گیری جهانی کووید-19 می‌پردازیم. تمرکز ما در این نوشتار بر روی شیوه‌های ارزشیابی جدید ...  بیشتر
زبان مجاز: از بنیادهای آن تا علوم زبان
زبان مجاز: از بنیادهای آن تا علوم زبان

کوفی ساموئل نزی

دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 169-187

https://doi.org/10.22034/rllfut.2024.17720

چکیده
  هدف ما ارائه راه‌هایی برای شناخت منشأ زبان مجازی است. اگر وجود، حضور و استفاده از آن هیچ سایه تردیدی در ذهن جامعه باقی نگذاشته است، در مورد منشأ آن، در مورد ورود آن به زبان انسان و در تعاملات کلامی روزمره ...  بیشتر
توقف روایی در دو رمان ماری اندیای: جادوگر و رزی کارپ
توقف روایی در دو رمان ماری اندیای: جادوگر و رزی کارپ

مسعود نذری دوست؛ مرضیه کردبچه

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 172-183

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.52775.1375

چکیده
  روش‌های ساختارگرایی و فرم‌گرایی، متن را به اجزای تشکیل دهنده‌اش تجزیه می‌کنند. چنین رویکردی منجر به جدایی مفهوم ساختار از فحوا، زمان از مکان و در نتیجه جدایی بخش‌های روایی از بخش‌های توصیفی می‌شود. ...  بیشتر
معنا باختگی کلمات و دوگانگی روایی در
معنا باختگی کلمات و دوگانگی روایی در "عاشق" اثر مارگاریت دوراس

متین وصال

دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، ، صفحه 177-189

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.48197.1347

چکیده
  در طول قرن ها ، ادبیات امتیاز منحصر به فرد مردان تحصیلکرده بود ، بنابراین ایدئولوژی مردانه بر زبان و گفتمان غالب سایه افکنده بود. در آغاز قرن بیستم ، زنان نویسنده سعی کردند از طریق نوشتار جایگاه خود را ...  بیشتر
بررسی تحلیل هویت، رفتاردرونی وعکس العمل‌های شخصیت‌ها دررمان »افلاک نما «ناتالی ساروت
بررسی تحلیل هویت، رفتاردرونی وعکس العمل‌های شخصیت‌ها دررمان »افلاک نما «ناتالی ساروت

نازنین سیامکی؛ فاطمه خان محمدی؛ فرانک اشرفی

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 184-200

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.54504.1387

چکیده
  —این مقاله به بررسی هویت، رفتار درونی وعکس العمل شخصیت‌ها در افلاک ‌نما توسط نویسنده فرانسوی قرن بیستم، ناتالی ساروت می‌پردازد. می توان گفت این کتاب حاصل تأمل، مطالعه و شیوه نگارش نویسنده است. در ...  بیشتر
آموزش سه بُعدی زبان
آموزش سه بُعدی زبان

فردریک-گائل توریو

دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 186-195

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.15250

چکیده
  در زمینه یادگیری زبان فرانسه به عنوان یک زبان خارجی یا دوم (FLE)، بیشتر تحقیقات بر روش‌های آموزشی و تربیتی بسیار سختگیرانه متمرکز است. این روش‌‌ها تاثیرگذاریِ زبانی، فرهنگی و خلاقانه را نادیده گرفته ...  بیشتر
ارتباط زبان با واقعیت از گذر فلسفه زبان: مطالعه سیر تحولی دیدگاه‌ها
ارتباط زبان با واقعیت از گذر فلسفه زبان: مطالعه سیر تحولی دیدگاه‌ها

مریم شیبانیان؛ نجمه عبدی

دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 188-205

https://doi.org/10.22034/rllfut.2024.17721

چکیده
  نگرش به زبان همیشه تابع دیدگاه هستی‌شناختی فیلسوفان بوده است. از این منظر، در این مقاله پیوند زبان و واقعیت با بررسی ادراکات مختلف از وضعیت هستی‌شناختی زبان در دیالکتیک دائمی میان نسبی‌گرایی و عینیت‌گرایی ...  بیشتر
زبان فرانسه با اهداف دانشگاهی: تحلیل منطق برنامه درسی آموزش زبان فرانسه در ایران
زبان فرانسه با اهداف دانشگاهی: تحلیل منطق برنامه درسی آموزش زبان فرانسه در ایران

شیوا واحد؛ مرضیه مهرابی

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 201-221

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.53052.1379

چکیده
  اصلاحات اخیر در برنامهٴ درسی با هدف بهبود عملکرد نظام آموزشی در سراسر جهان، به سبب پیدایش رویکرد توانش-محور بوده است. این مسئله ما را بر آن داشت تا به بررسی جایگاه برنامهٴ درسی فرانسه با اهداف دانشگاهی ...  بیشتر
یادگیری برای ترجمه: بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای یادگیری زبان بر مهارت ترجمه*
یادگیری برای ترجمه: بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای یادگیری زبان بر مهارت ترجمه*

امیررضا وکیلی فرد

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/rllfut.2024.60679.1432

چکیده
  توانش ترجمه همواره ارتباط تنگاتنگی با یادگیری زبان داشته است. راهبردهای یادگیری برای بهبود اثربخشی توانش ترجمه به کار گرفته می‌شوند. با این حال، تأثیر راهبردهای یادگیری در ترجمه تا حد زیادی ناشناخته ...  بیشتر