دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
تعداد مقالات: 292
مطالعه بازنمودهای بینشی مکانی در گذر میلان
دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 152-168
چکیده
هر مفهوم روایی مستلزم چارچوب مکانی و زمانی خاصی است که از طریق آن در بستر متن گسترش مییابد. برخلاف رمان سنتی که بافت زمان و مکان را موضوعی حاشیهای تلقی میکند، رمان مدرن به مطالعهی دگرگونی ... بیشترچالشهای ترجمه متون گوناگون ؛ دشواریها و راهکارها
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 155-166
چکیده
هدف ما در این مقاله بحث در مورد چالشهای خاص آموزش ترجمه به معنای دقیق و دورههایی برای دانشجویانی است که مایل به یادگیری ترجمه هستند. دورههایی که دانش کسب شده در یک زبان خارجی و مهارتهای زبان مادری ... بیشتربازنماییِ آموزگارِ «خوب» در منتخبی از آثار معاصرِ فارسی و فرانسه
دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 166-182
چکیده
آموزگار بهعنوان شخصیتِ کلیدیِ «آموزش»، جایگاهی اصلی در محیطِ مدرسه ایفا میکند و بهخاطر مرافقت با کودک میتواند نقشی بسزا در آیندۀ هر جامعهای ایفا کند. «ادبیات مدرسه»، چه در ایران ... بیشترروشها، چالشها و مشکلات ارزشیابی آنلاین در یادگیری زبان خارجی فرانسه، در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا: مورد مطالعه دانشگاه تبریز، ایران
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 167-185
چکیده
در این مقاله، ما به توصیف و تشریح تجربیات گروه زبان فرانسۀ دانشگاه تبریز، در زمینۀ آموزش از راه دور، در شرایط همهگیری جهانی کووید-19 میپردازیم. تمرکز ما در این نوشتار بر روی شیوههای ارزشیابی جدید ... بیشترزبان مجاز: از بنیادهای آن تا علوم زبان
دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 169-187
چکیده
هدف ما ارائه راههایی برای شناخت منشأ زبان مجازی است. اگر وجود، حضور و استفاده از آن هیچ سایه تردیدی در ذهن جامعه باقی نگذاشته است، در مورد منشأ آن، در مورد ورود آن به زبان انسان و در تعاملات کلامی روزمره ... بیشترتوقف روایی در دو رمان ماری اندیای: جادوگر و رزی کارپ
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 172-183
چکیده
روشهای ساختارگرایی و فرمگرایی، متن را به اجزای تشکیل دهندهاش تجزیه میکنند. چنین رویکردی منجر به جدایی مفهوم ساختار از فحوا، زمان از مکان و در نتیجه جدایی بخشهای روایی از بخشهای توصیفی میشود. ... بیشترمعنا باختگی کلمات و دوگانگی روایی در "عاشق" اثر مارگاریت دوراس
دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، ، صفحه 177-189
چکیده
در طول قرن ها ، ادبیات امتیاز منحصر به فرد مردان تحصیلکرده بود ، بنابراین ایدئولوژی مردانه بر زبان و گفتمان غالب سایه افکنده بود. در آغاز قرن بیستم ، زنان نویسنده سعی کردند از طریق نوشتار جایگاه خود را ... بیشتربررسی تحلیل هویت، رفتاردرونی وعکس العملهای شخصیتها دررمان »افلاک نما «ناتالی ساروت
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 184-200
چکیده
—این مقاله به بررسی هویت، رفتار درونی وعکس العمل شخصیتها در افلاک نما توسط نویسنده فرانسوی قرن بیستم، ناتالی ساروت میپردازد. می توان گفت این کتاب حاصل تأمل، مطالعه و شیوه نگارش نویسنده است. در ... بیشترآموزش سه بُعدی زبان
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 186-195
چکیده
در زمینه یادگیری زبان فرانسه به عنوان یک زبان خارجی یا دوم (FLE)، بیشتر تحقیقات بر روشهای آموزشی و تربیتی بسیار سختگیرانه متمرکز است. این روشها تاثیرگذاریِ زبانی، فرهنگی و خلاقانه را نادیده گرفته ... بیشترارتباط زبان با واقعیت از گذر فلسفه زبان: مطالعه سیر تحولی دیدگاهها
دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 188-205
چکیده
نگرش به زبان همیشه تابع دیدگاه هستیشناختی فیلسوفان بوده است. از این منظر، در این مقاله پیوند زبان و واقعیت با بررسی ادراکات مختلف از وضعیت هستیشناختی زبان در دیالکتیک دائمی میان نسبیگرایی و عینیتگرایی ... بیشترزبان فرانسه با اهداف دانشگاهی: تحلیل منطق برنامه درسی آموزش زبان فرانسه در ایران
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 201-221
چکیده
اصلاحات اخیر در برنامهٴ درسی با هدف بهبود عملکرد نظام آموزشی در سراسر جهان، به سبب پیدایش رویکرد توانش-محور بوده است. این مسئله ما را بر آن داشت تا به بررسی جایگاه برنامهٴ درسی فرانسه با اهداف دانشگاهی ... بیشترسلطهجویی نظام گفتمانی در سروده های مالدورور
دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 206-2018
چکیده
بیشتریادگیری برای ترجمه: بررسی تأثیر استفاده از راهبردهای یادگیری زبان بر مهارت ترجمه*
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402