نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تهران، تهران، ایران،

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تهران، تهران، ایران،

چکیده

 آموزگار به‌عنوان شخصیتِ کلیدیِ «آموزش»، جایگاهی اصلی در محیطِ مدرسه ایفا می‌کند و به‌خاطر مرافقت با کودک می‌تواند نقشی بسزا در آیندۀ هر جامعه‌ای ایفا کند. «ادبیات مدرسه»، چه در ایران و چه در فرانسه، نسبت به این موضوع حساس بوده و چهره‌هایی را به‌عنوان الگو یا پادالگویی از آموزگار «خوب» عرضه کرده است. تمرکزمان در این مطالعه بر این چهره‌ها خواهد بود تا الزاماتِ آموزش را بهتر بشناسیم و به دسته‌بندی‌ای از ویژگی‌های آموزگار «خوب» دست یابیم. برای کاستن از گستردگیِ کار و نیز بخشیدنِ سویه‌ای عملی و کارا بدان، به روابط آموزشی بسنده می‌کنیم؛ روابطی که نهاد آموزش‌ وپرورش را در راستای «انتقال دانش» از طریق آموزگار به محصل پیوند می‌زنند. هم از این مسیر خواهیم کوشید بر عظمتِ «رسالتِ» معلم صحه بگذاریم.

کلیدواژه‌ها

[1] Barrère, Anne et Danilo, Martuccelli. Le Roman comme laboratoire : de la connaissance littéraire à l’imagination sociologique. Villeneuve-d'Ascq : Presses universitaires du Septentrion, 2009.
[2] Bayon, Bruno. Le Lycéen. Paris : Grasset, 1987.
[3] Benameur, Jeanne. Présent ?. Paris : Denoël, 2006.
[4] Blanchard, Marianne, et Joanie Cayouette-Remblière. Sociologie de l’école. Paris : La Découverte, 2016.
[5] Blondel, Jean-Philippe. G229. Paris : Buchet/Chastel, 2011.
[6] Bourdieu, Pierre and Jean-Claude, Passeron. La Reproduction. Paris : Editions de Minuit, 1970.
[7] Chessex-Viguet, Christiane. L’école est un roman : essai sur la relation pédagogique dans la Littérature européenne. Lausanne : Editions d’en bas, 1990.
[8] Dubois, Jacques. L’institution de la littérature : introduction à une sociologie. Paris-Bruxelles : Nathan-Labor, 1978.
[9] Finkielkraut, Alain. La querelle de l’école. Paris : Gallimard, 2009.
[10] Milner, Jean-Claude. De l’école. Paris : Seuil, 1984.
[11] Pennac, Daniel. Chagrin d’école. Paris : Gallimard, 2007.
[12] Picouly, Daniel. La faute d’orthographe est ma langue maternelle. Paris : Éditions Points, 2012.
[13] Pujade-Renaud, Claude. L’école dans la littérature. Paris : L’Harmattan, 2006.
[14] Tison, Guillemette. Le roman de l’école au xixe siècle. Paris : Belin, 2004.
[15] آذرنگ عبدالحسین، استادان و نااستادانم، جهان کتاب، تهران، ۱۳۹۰.
[16] آل‌احمد جلال، مدیر مدرسه، سازمان کتاب‌های پرستو، تهران، ۱۳۳۷.
[17] بهمن‌بیگی محمد، اگر قره‌قاچ نبود، انتشارات نوید، شیراز، ۱۳۸۱.
[18] درویشیان علی‌اشرف، روزنامۀ دیواریِ مدرسۀ ما، چاپخانۀ بهار، تهران، ۱۳۵۷.
[19] درویشیان علی‌اشرف، سال‌های ابری، نشر چشمه، تهران، ۱۳۷۰.
[20] سپهری سهراب، اطاق آبی، انتشارات سروش، تهران، ۱۳۶۹.
[21] مرادی‌کرمانی هوشنگ، شما که غریبه نیستید، انتشاراتِ معین، تهران، ۱۳۸۴.