نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 آموزش زبان فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
رویکردهای ادبی در پایان قرن بیستم تلاش کردند تا جایگاه خواننده را در آفرینش ادبی بازتعریف کنند. با الهام از این رویکردهای ادبی، پژوهش های آموزشی نیز روشی را که شاگردان در جایگاه خواننده، می توانند با ادبیات ارتباط برقرار کند و متن ادبی را ازآن خود کنند، مورد بررسی قرار دادند.
بر پایۀ این دیدگاه و به منظور نگاهی اجمالی به شیوه های تدریس خواندن متون ادبی در دانشگاه های ایران، این مقاله با استفاده از یک پرسشنامه، فعالیت های آموزشی اعلام شده توسط بیست استاد ادبیات فرانسۀ دانشگاه های مختلف، و همچنین دیدگاه آنها را در مورد خواندن این متون، مورد مطالعه قرار داده است. علاوه بر این، این پرسشنامه به ما این امکان را داد که جایگاه خواننده و فردیت او را در کلاس ادبیات بررسی کنیم.
طبق نتایج به دست آمده، به این نتیجه رسیدیم که انتقال دانش ادبی به دانشجویان و تاکید بر تسلط آنها بر تفاسیر ارائه شده، برای اساتید در اولویت قرار دارد. با این حال حدود نیمی از اساتید ادعا کردند که به مسائل و فعالیت هایی که اظهارنظر و مشارکت شخصی دانشجویان را تقویت می کنند نیز، اهمیت می دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
solutions », Thèse de doctorat, Université Tarbiat Modares, 2013.
[2] Barthes, Roland. Le plaisir du texte. Paris : Editions du Seuil, 1973.
[3] Cicurel, Francine. Lecture interactive en langue étrangère. Paris : Hachette, 1991.
[4] Cuq, Jean-Pierre. Dictionnaire de didactique du français langue étrangère et seconde. Paris : CLE
international, 2003.
[5] Cuq, Jean-Pierre et Gruca, Isabelle. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Grenoble
: Presses Universitaires De Grenoble, 2005.
[6] Mohammad Hossein DJAVARI; Mehdi AFKHAMI NIA; Ahad HAMIDI KANDOUL. « Pour une nouvelle
approche des textes littéraires à l'université ». Plume, Revue semestrielle de l'Association Iranienne de Langue
et Littérature Françaises, 7, 14, 2011, 65-82.
[7] Eco, Umberto. Lector in Fabula. Paris : Grasset, 1985.
[8] Giasson, Jocelyne, La Compréhension en lecture, Montréal, Boeck Université, 2004.
[9] Giasson, Jocelyne. La lecture : De la théorie à la pratique. Bruxelles : De Boeck, 2013.
[10]Huynh, Jeanne-Antide et Lorant-Jolly, Annick. « Lecteurs de littérature ». La présentation du Français
aujourd’hui, n° 121, mars 1998, pp. 3-10.
[11]Lieury, Alain et De La Haye, Fanny. Psychologie cognitive de l’éducation. Paris : Dunod, 2013.
[12]Moirand, Sophie. Situations d'écrit. Paris : CLE International, 1979.
[13]Oxford, Rebecca L. Language learning strategies: what every teacher should know. New York : Newbury
House, 1990.
[14]Pirbhai-Jetha, Neelam. « Motiver les Apprenants avec le Théâtre (Numérique) : Etude de Cas à l’Université
des Mascareignes (Ile Maurice) ». Recherches en Langue et Littérature Françaises, Vol. 14, No 26, Automne
& hiver 2020-21, pp. 162-177.
[15]Séoud, Amor. Pour une didactique de la littérature. Paris : Didier, 1997.
[16]Shokri, Zahra et Afkhami Nia, Mahdi. « La lecture des textes littéraires en classe du FLE selon la
méthodologie interactive ». Revue des Études de la Langue Française, Volume 12, Issue 1, 2020 (N° de Série
22), pp. 81-96.
[17]Simard, Claude. « La problématique de l’enseignement littéraire ». Québec français, no 74, 1989, pp. 70-73.
[18]Tauveron, Catherine. Lire la littérature à l'école. Paris : Hatier, 2002.
[1] Fardet-Hannoyer, Marthe, « Manières de lire, façons d'enseigner : dispositions à lire et à faire lire des
textes littéraires chez les professeurs des écoles débutants », Thèse de doctorat, université de CergyPontoise, novembre 2020. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-03095558/document
[2] Marcant, Marie-Dominique, « Étude des choix didactiques et des démarches d'enseignement /
apprentissage de la littérature dans les cursus universitaires de FLE : le cas de l'université de Birzeit en
Palestine », thèse de doctorat, disponible sur http://www.theses.fr/2016USPCA093