نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 ادبیات فرانسه و تطبیقی، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2 گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
هدف از این نوشتار تحلیل ساختار روایی ژوناس یا هنرمند مشغول به کار، یکی از داستان های مجموعۀ تبعید و سلطنت، منتشر شده در سال 1975، از نویسندۀ فرانسوی، آلبر کاموست؛ مجموعه داستانی که آخرین اثر ادبی ویرایش شدۀ نویسنده درزمان حیاتش است. داستان ژوناس، زندگی هنرمند نقاش پاریسی با همین نام را_ از زمان موفقیتش تا ناتوانی اش در خلق هنری و افسردگی عمیقش_ به تصویر می کشد.
روش تحلیلی انتخاب شده برای این اثر، روش ژرار ژنت، منتقد فرانسوی ست که نقش بزرگی در پیشرفت مطالعات فرمالیست و ساختارگرایی، در ابعاد جهانی، ایفا کرده است. در این واکاوی به مطالعه سه سطح روایی ارائه شده توسط ژنت می پردازیم: زمان، وجه، صدا یا لحن که هر کدام از این سطوح به زیرشاخه هایی تقسیم می شوند؛ سطح روایی زمان به مطالعۀ ترتیب، تداوم و بسامد می پردازد، وجه شامل بررسی فاصله و کانونی شدگی و بالاخره صدا یا لحن در پی تحلیل زمان روایت، سطوح روایی و انواع روای هاست.
کلیدواژهها
موضوعات
». Plume, Troisième année, No 6, Automne-Hiver 2006-2007 publiée en Automne 2008, pp. 5-25.
[2] ATHARI NIKAZM, Marzieh & KAMALODDIN, Asma. « Symphonie des Morts : un Roman Traditionnel ou un Nouveau
Roman ? ». Recherches en Langue et Littérature Françaises, Vol. 12, No 21, Printemps & été 2018, pp. 1-17.
[3] BARTHES, Roland. Introduction à l’analyse structurale des récits (Communication, nº 8). Paris: Seuil, 1981.
[4] BEN FARHAT, Arselène. «Jonas ou l’artiste au travail, l’ambiguïté d’un récit bref ». L’Esprit Créateur, vol 44, no 4, 2004, pp.14-24.
[5] BENTELY, Phyllis. Some observations on the art of narrative. New York: The Macmillan Company, 1947.
[6] CAMUS, Albert. Exil et Royaume. Paris: Gallimard, 1957.
[7] DJAVARI, Mohammad Hossein & KARIMLOU, Naime. « Analyse structurale du conte La Fille sans mains de Bonaventure de
Fleury selon les méthodes analytiques de Propp, Brémond, Greimas et Todorov ». Revue des études de langue française, vol 9, issue 2, 2017, pp. 23-32.
[8] GAY-CROSIER, Raymond. Renegades Revisited: From Jonas to Clemence. Toronto: Paratexte, 1988.
[9] GENETTE, Gérard. Figure III. Paris: Seuil, 1972.
[10]GENETTE, Gérard (1966). Frontières du récit (Communication nº 8). Paris: Seuil, 1981.
[11]GUILLEMETTE, Lucie & LEVESQUE, Cynthia. « La narratologie ». Louis Hébert (dir.): Rimouski (Québec), 2016.
[12]KAEMPFER, Jean & MICHELI, Raphaël. « La temporalité narrative », Section de Français, Université de Lausanne, 2005.
[13]RICARDOU, Jean. Problèmes du nouveau roman. Paris: Seuil, 1967.
[14] SKUTTA, Franciska. « Héritage classique dans la narratologie genettienne ». Revue d’Études Françaises, No 12, 2007, pp. 145-160.
[1] GUILLEMETTE, Lucie et LEVESQUE, Cynthia. « La narratologie ». Université du Québec à Trois-Rivières, mars
2018. http://www.signosemio.com/genette/narratologie.asp)
[2] KAEMPEFER, Jean & MICHELEI, Raphaël. « La temporalité narrative ». Université de Lausanne, 2005.
https://www.unige.ch/lettres/framo/enseignements/methodes/tnarrative/tnintegr.html