نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

2 استاد، گروه زبان فرانسه، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران

3 استاد، گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس تهران، ایران

چکیده

 پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» می‌پردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل از پردازش بینایی زبان‌آموز، بر درک و تفسیر مفهوم متن، صحه می‌گذارد. برای درک بهتر تغییرات رفتار زبان‌آموز، مسیر حرکات چشم زبان‌آموزان در هنگام خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی، تجزیه و تحلیل شده است. ردیابی مسیر حرکات چشم، برای شناسایی ترتیب عملیات ذهنی ضروری است و اطلاعاتی در مورد توالی عناصر استخراج شده توسط حرکات چشم زبان‌آموز و در نتیجه بازنمایی ذهنی و بازیابی اطلاعات مورد نظر ارائه می‌دهد. این تکنیک، استخراج راهبردهای مورد استفاده زبان‌آموزان، در حین خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی را میسر می‌سازد. بر اساس نتایج این تحقیق، زبان‌آموزان ایرانی در استنباط مفهوم متن با مشکل مواجه هستند، مشکلی که یادگیری مهارت خواندن و درک مفهوم متن به زبان خارجی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابر یافته‌های این پژوهش، آموزش فرآیندهای شناختی و راهبردهای مؤثر در درک مفهوم متن به معلمان و زبان‌آموزان، منجر به بهبود مهارت درک مطلب می‌شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

Bibliographie
a balota, David. POLLATSEK, Alexandre. RAYNER, Keith. “The interaction of contextual constraints and parafoveal visual information in reading”. Volume 17, Issue 3, July 1985, Pages 364-390.
DRIEGHE, Denis.RAYNER, Keith. et POLLATSEK, Alexander. “Eye movements and word skipping during reading revisited”, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 3, 1,2005, pp. 954–969.
GUERDELLI, Fethi. Vers un agent intégrant les mesures oculométriques et physiologique pour l’apprentissage humain. thèse présentée comme exigence partielle du doctorat en informatique cognitive. Université du Québec à Montréal, 2011, pp.62.
GUERID, Khaled. et GUETTAFI, Sihem. « L’Education à l’Environnement par le Biais du conte de Le Clézio dans une perspective d’apprentissage scolaire ». Recherches en Langue et Littérature Françaises, Vol. 15, No 28, Automne & Hiver 2022, pp. 81-99.
HENNEL-BRZOZOWSKA, Agnieszka. « La communication non-verbale et paraverbale -perspective d’un psychologue », Synergies Pologne n°5 - 2008 pp. 21-30.
KENDON, Adam. “Some functions of gaze-direction in social interaction”, Acta psychologica 26, 1967, pp. 22-63.
LAI, Meng- Lung. Tsai Meng-Jung. YANG Fang- Ying. HSU, Chung. Yuang. LIU, Tzu-Chien. LEE, Silvia Wen. Y., LEE Min Hsien. CHIOU, LIANG, Jyh Chong. TSAI, Chin Chung, “A review of using eye-tracking technology in exploring learning from 2000 to 2012”, Educational Research Review, 10(88),2013, pp. 90-115.
MORADIAN SORKHI, Motahareh. LETAFATI, Roya. SHAIRI, Hamid Reza. et GASHMARDI, Mahmoud Reza. “Les romans de Daniel Pennac, au service de l’enseignement du FLE”, Plume, Treizième année, Numéro 28, Automne-Hiver 2018-2019, publiée en Hiver 2019, pp. 82.
MOUSAVI, Hadisehalsadat. LETAFATI, Roya. SHAIRI, Hamidreza et SAFA, Parivash. “Analyse des problèmes des apprenants iraniens dans la compréhension du texte en langue étrangère : l’étude de la variation de la dilatation de la pupille lors de la lecture du texte”, Revue des Études de la Langue Française, Volume 10, Issue 1, 2018 (N° de Série 18), pp. 32.
MOUSAVI, Hadisehalsadat. LETAFATI, Roya. “La place du texte littéraire dans les méthodes de l'enseignement du FLE”, Revue des Études de la Langue Française, Volume 3, l’édition 1 - Numéro de série de l’édition 4, Janvier 2011, pp. 48.
QUESTE-DEVILLEZ, Hélène. Etude des processus attentionnels mis en jeu lors de l’exploration de scènes naturelles : l’enregistrement conjoint des mouvements oculaires et de l’activité EEG. Thèse Pour obtenir le grade de DOCTEUR Spécialité : Sciences cognitives, psychologie cognitive, neurocognition. L’université de Grenoble, 2014, pp.1.
RAYNER, Keith. “Eye guidance in reading: Fixation locations within words”, Perception 8, 1979, pp.21-30.
 RAYNER, Keith. “Eye movements in reading and information processing: 20 years of research”, Psychological Bulletin, 124(3), 1998, pp. 372.
RAYNER, Keith, WARREN, Tessa, JUHASZ, Barbara, et LIVERSEDGE, Simon. “The effect of plausibility on eye movements in reading”, Journal of Experimental Psychology Learning, Memory, and Cognition, 2004, 30(6), 1290-130.
RIZZOLATTI, Giacomo, RIGGIO, Lucia, SHELIGA, Borism. «Space and selective attention». Attention and performance XV, vol. 15, 1994, pp. 231-265.
SINGLER, Eric. Le Packaging des produits de grande consommation : Comprendre les comportements d'achat et optimiser sa stratégie packaging, Paris : Dunod, 2006.
VIVIANI, Paolo. “Eye movements in visual search: cognitive, perceptual and motor control aspects”, Rev Oculomot Res, 1990. pp. 353-393.
WU, Ching. -I. “HCI and Eye Tracking Technology for Learning Effect, Procedia”, Social and Behavioral Sciences, 64, 2012, pp. 626-632.
YAO-N’DRE, Marina. Etude des aspects visuels et oculomoteurs de la lecture en vision centrale et périphérique. Thèse présentée en vue de l’obtention du grade de Docteur en Neurosciences, Aix-Marseille Université, 2013, pp.64.
 (sans auteur). « L'eye tracking » [online]. Document accessible à l‟adresse http://www.journaldunet.com/management/marketing/dossier/marketing-visuel/2.shtml
BECKER, Mélanie. « L’oculometrie : perspective pour une meilleure conception des interfaces pour l’apprentissage ». Canopé, 2015. https://www.reseau-canope.fr/agence-des-usages/loculometrie-perspectives-pour-une-meilleure-conception-des-interfaces-pour-lapprentissage.html
SPARROW, Laurent.  « Aspects normaux et pathologiques de la lecture ». Orthoptie, 2006. https://www.orthoptie.net/jfo/jfo37/sparrow05.html