ادبیات شهری معاصر ایرانی، 
تلاشی برای فضایی‌سازی گفتمان های اجتماعی
ادبیات شهری معاصر ایرانی، تلاشی برای فضایی‌سازی گفتمان های اجتماعی

نجمه اکبری؛ شراره چاوشیان

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55953.1393

چکیده
  از بدو ظهور تا به امروز، بازنمود ادبی شهر ایرانی دچار تحول گسترده‌ای شده است. این بازنمود از مفهوم سنتی که شهر را به دو قطب آرمانشهر و پادآرمانشهرتقسیم می‌کند فاصله گرفته و به تفسیری پسامدرن روی آورده ...  بیشتر
بررسی عقده اُدیپ در قلبت را به تپش وادار، پدر کشی و نام های بی جنسیت اثر آملی نوتومب ، بر اساس فرضیه روانشناختی لاکان
بررسی عقده اُدیپ در قلبت را به تپش وادار، پدر کشی و نام های بی جنسیت اثر آملی نوتومب ، بر اساس فرضیه روانشناختی لاکان

شبنم عسکری؛ محمدجواد کمالی؛ سعدی جعفری کاردگر

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 19-34

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57052.1401

چکیده
  فرضیه عقده ادیپ که اولین بار توسط فروید در تحلیل های روانشناختی مطرح شد، تصویری جهانی از میل ناخودآگاه کودکان نسبت به والدین جنس مخالفِ خود می باشد که بعدها توسط ژاک لاکان مجدداً با مفهوم "ساختار خویشتن" ...  بیشتر
از دشواری رمانتیک بودن تا دشواری (نوشتن) Valmorian در Les Pleurs
از دشواری رمانتیک بودن تا دشواری (نوشتن) Valmorian در Les Pleurs

کوئه کِوین بومی

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 35-50

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55599.1391

چکیده
  مارسلین دبورد والمور، شاعر فرانسوی، که از او به عنوان شاعری نفرین شده و طرد شده یاد می­شود، در شعر « اشک­ها» تشویش و روح رنجور خود را جلوه­ای شاعرانه بخشیده، جامعه بدبین قرن نوزدهم را به تصویر ...  بیشتر
"گردنبند" هرمی وارونه از "ساندریون"

فریبا سادات هاشمی؛ روح اله قاسمی

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 67-79

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.53498.1384

چکیده
  زندگی انسان همواره متاثر از حوادثی است که خود محصول نگاه او و بینش او به جهان است. در عین حال، تحولات زندگی بشر و اندیشه آن دو متغیر اصلی تمدن است که علت و معلول یکدیگر هستند. یکی از نقاط عطف در تکامل فکری ...  بیشتر
قدرت بلاغی نویسندگی شاعرانه در ایمه سزر و فرانسیس پونگ
قدرت بلاغی نویسندگی شاعرانه در ایمه سزر و فرانسیس پونگ

رولان مباپه؛ ژان-میشل مولپوا

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 81-100

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57442.1403

چکیده
  هدف این مقاله بررسی قدرت ذاتی نوشتار در ایمه سزر و فرانسیس پونگ در درهم آمیختگی گفتمان شاعرانه و بلاغی است که حول اثربخشی گفتار بیان شده است، یعنی عملکرد زبان کلامی که به عنوان کنش درک می شود. این امر بر ...  بیشتر
تفهیم و تسکین مرگ در رمان سه گانه
تفهیم و تسکین مرگ در رمان سه گانه "جرخه نادیدنی" اریک امانوئل اشمیت

ژول ترانس میهیندو می-موبامبا

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 101-114

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57638.1407

چکیده
  در این مقاله، نویسنده به بررسی ﻣﺳﺋﻟﻪ مرگ در سه رمان از مجموعه « چرخه نادیدنی» اریک اِمانوﺋﻞ اشمیت می­پردازد که با مطالعه آثار انتقادی می­توان به اهمیت این ﻣﺳﺋﻟﻪ در آثار اشمیت پی برد. شایان ...  بیشتر
تکرار و تغزل شعری در
تکرار و تغزل شعری در "شعر های قرنطینه شده من" اثر پاسکال آسوآ نگسان

کاناگ امانوئل اِتیِن

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 115-127

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57456.1405

چکیده
  "شعر های قرنطینه شده من" اثر پاسکال آسوآ نگسان شعر بلندی است که شاعر سرخورده تصویری تیره و تاریک از جامعه در حال انحطاط ترسیم کرده و با حسرت از ارزش­های گذشته که امروزه زیر پا گذاشته شده­اند یاد می­کند. ...  بیشتر
خوانش بین بخشی از رمان های مالرو. برای شاعرانگی نقاشی و نوشتن در شرایط انسانی و امید
خوانش بین بخشی از رمان های مالرو. برای شاعرانگی نقاشی و نوشتن در شرایط انسانی و امید

یاکوبا کونه

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 129-142

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.52713.1373

چکیده
  از آموزه Ut pictura poesis، ما یک خط تحلیل نسبتاً جالب در مورد رابطه بین ادبیات و نقاشی کشف می کنیم. تحلیل اثر مالروسی در پرتو تعاملات برانگیخته شده توسط میخائیل باختین نشان می‌دهد که پیوسته در حال گفت‌وگو است ...  بیشتر
ویژگی های عبارات مجموعه ای: جالش ها و راهبرد های ترجمانی
ویژگی های عبارات مجموعه ای: جالش ها و راهبرد های ترجمانی

مینو آندریانت سیماهاواندی

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 143-155

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.56916.1400

چکیده
  در این مقاله، به مطالعه و تعریف اصطلاحات ثابت پرداخته شده و نویسنده چگونگی درک تبدیل این اصطلاحات را به اصطلاحات تغییر یافته روشن می­سازد. اما آنچه شایان ذکر است، دشواری ترجمه چنین اصطلاحات است که به ...  بیشتر
رویکرد عملگرایانه در اموزش فرانسه، از خلال تحلیل مقایسه ای حروف اضافه [در] و
رویکرد عملگرایانه در اموزش فرانسه، از خلال تحلیل مقایسه ای حروف اضافه [در] و "dans"

راضیه صادقپور

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 157-171

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55851.1394

چکیده
  حرف اضافه به عنوان یک رابطی می باشد که یک عنصر اسمی، یک اسم یا مصدری را وارد می کند (Martin, 2017, p.127). هدف از این پژوهش، ارائه یک تحلیل عملگرایانه تطبیقی از حروف اضافه فرانسوی و فارسی «dans» و [در] در کاربردهای ...  بیشتر
قصیده و معنویت ادبی در صوفی، من عاشق اثر الیف شافاک
قصیده و معنویت ادبی در صوفی، من عاشق اثر الیف شافاک

سمیرا سدری

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 173-183

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.57565.1404

چکیده
  نه اغراق آمیز و نه دوتیرام است که بگوییم داستان عاشقانه، صوفی، مون آمور، نویسنده ترک، الیف شافاک، گویاترین و بهترین معرف قصیده عشق یکی از جریان های دورافتاده ترین عارفان در هیأت شناسی است. یکی از دلایل ...  بیشتر
"بیراه" اثر ژوریس کارل هویسمانس: زیبایی شناسی نشات یافته از گسستن یا عقیده مذهبی

دومینیک میشل برانژه کارنوی ترابی؛ شهرزاد مغروری

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، صفحه 51-65

https://doi.org/10.22034/rllfut.2024.18108

چکیده
  هنگامی که در سال 1884 ژوریس کارل هویسمانس کتاب "بیراه" را منتشر کرد از همان ابتدا این اثر به عنوان مانیفستی سمبولیست و ضد مدرن انگاشته شد . نویسنده در حالی که زمانی جزِ هواداران مکتب ناتورالیسم بود قبل از ...  بیشتر