نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه پاریس غرب، پاریس، فرانسه

2 دانشگاه پاریس 3، سوربن جدید، پاریس، فرانسه

چکیده

هدف این مقاله بررسی قدرت ذاتی نوشتار در ایمه سزر و فرانسیس پونگ در درهم آمیختگی گفتمان شاعرانه و بلاغی است که حول اثربخشی گفتار بیان شده است، یعنی عملکرد زبان کلامی که به عنوان کنش درک می شود. این امر بر اساس بعد عملگرایانه گفتار است تا آنجا که منجر به عمل در شنونده/خواننده می شود. در واقع، هم به صورت شفاهی و هم به صورت نوشتاری، به عقیده پونگ، گفتار به کسانی که از آن استفاده می‌کنند «قدرت زمانی و بی‌زمان» می‌دهد (پونگ، هزار و نهصد ونود و نه ، صد و هفتاد و شش ) که می‌تواند حالت ذهنی کسانی را که خود را در معرض بیان آن قرار می‌دهند، اصلاح کند. سزر، به نوبه خود، شعر خود را از منظر «نوشته ای زیبا از خشم» توسعه داد (سزر، دو هزار وشش، چهارصد و چهل و هفت)، که تأثیرگذاری آن از چیدمان شخصیت ها بر روی یک تکیه نشات می گیرد. بنابراین، این دو نویسنده، گفتمان شاعرانه را گفتاری می‌دانند که با قدرت‌های بلاغی زبان سرمایه‌گذاری شده است و قادر است با تغییر واقعیت بر جهان عمل کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. AUSTIN, John Langshaw. Quand dire, c’est faire. Paris : Seuil, coll. « Points essais », 1991.
  2. BEUGNOT, Bernard. Poétique de Francis Ponge : le palais diaphane. Paris : Presses Universitaires de France (PUF),1990.
  3. CÉSAIRE, Aimé. Cahier d’un retour au pays natal. Paris : Présence Africaine, 1983.
  4. CÉSAIRE, Aimé. Moi, laminaire. Paris : Éditions du Seuil, 1982.
  5. CÉSAIRE, Aimé. La Poésie. Paris : Le Seuil, 2006. « par Daniel Maximin et Gilles Carpentier ».
  6. CÉSAIRE, Aimé. Et les chiens se taisaient. Paris : Présence Africaine, 1956.
  7. COMBE, Dominique. Aimé Césaire : Cahier d’un retour au pays natal. Paris : Presses Universitaires de France (PUF), 1993.
  8. DELAS, Daniel. Aimé Césaire. Paris : Hachette, 1991.
  9. DELAS, Daniel. « Note sur la poétique du mot d’après quelques poèmes de Moi, laminaire… ». Présence Africaine,n. 151-152, 3e et 4e Trimestres, 1995, pp. 74-81.
  10. DUCROT, Oswald. Le dire et le dit. Paris : Éditions de Minuit, 1984.
  11. FONTANIER, Pierre. Les figures du discours. Paris : Flammarion, 1968.
  12. KRISTEVA, Julia. Le langage, cet inconnu. Une initiation à la linguistique. Paris : Editions du Seuil, 1981.
  13. MAINGUENEAU, Dominique. Pragmatique pour le discours littéraire. Paris : Nathan, Coll. « Lettres sup. », 2001.
  14. MAULPOIX, Jean-Michel. Le poète perplexe. Paris : Librairie José Corti, coll. « En lisant en écrivant », 2002.
  15. MOLINIE, Georges. Sémiostylistique. L’effet de l’art. Paris : Presses Universitaires de France, coll. « Formes Sémiotiques », 1998.
  16. MOURALIS, Bernard. Littérature et développement. Paris : Silex, 1981.
  17. PLANE, Sylvie. « Singularités et Constantes de la production d’écrit – l’écriture comme traitement decontraintes ». Didactique de l’écrit. La construction des savoirs et le sujet-écrivant. Presses Universitaires de Namur, 2006.
  18. PONGE, Francis. Comment une figue de paroles et pourquoi. Paris : Flammarion, 1999.
  19. PONGE, Francis. Œuvres complètes, tome I. Paris : Gallimard, col. « Bibliothèque de la Pléiade», 1999. « Sous la direction de Bernard Beugnot avec la collaboration de Michel Collot, Gérard Farasse, Jean-Marie Gleize, Jacinthe Martel, Robert Melançon et Bernard Veck ».
  20. PONGE, Francis. Œuvres complètes, tome II. Paris : Gallimard, col. «Bibliothèque de la Pléiade», 2002. « Sous la direction de Bernard Beugnot avec la collaboration de Michel Collot, Gérard Farasse, Jean-Marie Gleize, Jacinthe Martel, Robert Melançon, Philippe Met et Bernard Veck. »
  21. PONGE, Francis. « L’Art de la figue », Digraphe. n° 14, avril 1978. Comment une figue de paroles et pourquoi. Paris : Flammarion, 1997.
  22. SEARLE, John R. Speech Acts : Cambridge University Press, 1969 ; traduction française : Les actes de langage, 1972.
  23. VOUILLOUX, Bernard. Un art de la figure : Francis Ponge dans l’atelier du peintre. Villeneuve d’Ascq (Nord) : Presses Universitaires du Septentrion, 1998.
  24. WINSPUR, Steven. Saint-John Perse and the imaginary reader: Droz, 1988.