نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

مرکز تحصیل و پژوهش در ادبیات فرانسوی و فرانسه زبان، دانشگاه پلفورو گون- کولیبالی، کورهوگو، ساحل عاج

چکیده

از آموزه Ut pictura poesis، ما یک خط تحلیل نسبتاً جالب در مورد رابطه بین ادبیات و نقاشی کشف می کنیم. تحلیل اثر مالروسی در پرتو تعاملات برانگیخته شده توسط میخائیل باختین نشان می‌دهد که پیوسته در حال گفت‌وگو است و پیوسته تحت سلطه هنرهای موزه است که در میان آنها نقاشی جایگاهی منحصر به فرد دارد. این مقاله نشان می‌دهد که La Condition Humaine، L’Espoir و Les Conquérants نوعی روایت ترکیبی هستند که تکنیک‌ها و فرآیندهای تصویری، شخصیت‌های نقاش و توصیف‌های رنگی را در خود ادغام می‌کنند، روایت را فاگوسیته می‌کنند و گاهی روایت را به پس‌زمینه می‌رسانند. با این اوصاف، این تمایل به ارجاع بیش از حد یا مدل‌سازی تمرین تصویری، یک حس حسی بصری ایجاد می‌کند و متن را به یک کاتالوگ، به یک نقاشی، و به موزه تبدیل می‌کند. بنابراین آمیختگی ادبیات/نقاشی، آمیختگی ساختار آن‌ها و گفت‌وگوی بین این ژانرها، بیان زیبایی‌شناسی چندصدایی یا بین‌تصنیفی در رمان نویسنده فرانسوی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

  1. AUMONT, Jacques. « D'un cadre à l'autre : le bord et la distance », dans Jürgen Ernst MÜLLER (dir.). Texte et médialité, n°28, 2000, Les éditeurs, pp.221-250.
  2. BOUILLAGUET, Annick. Proust lecteur de Balzac et de Flaubert. L’imitation cryptée. Paris : Champion, 2000.
  3. BOUVERESSE, Jacques. Langage, perception et réalité. T2, Nîmes : Jacqueline Chambon, 2004.
  4. CÔTÉ, Paul Raymond. Les Techniques picturales chez André Malraux : interrogation et métamorphose. Quebec-Canada : Naaman, 1984.
  5. DUMAZEAU, Henri. La Condition humaine Malraux, profil d’une œuvre. Paris : Hatier, 1977.
  6. GOUDREAULT, André., MARION Philippe. « Transécriture et médiatique narrative », dans La transécriture. Pour une théorie de l’adaptation. Quebec : Nota Bene, 1998.
  7. LOUVEL, Liliane. « Le tiers pictural : l’événement entre-deux » dans À l’œil des interférences textes/images en littérature. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, coll. « Interférences », 2007, pp.223-243.
  8. MALRAUX, André. La Voie royale. Paris : Grasset, 1930.
  9. MALRAUX, André. La Condition humaine. Paris : Gallimard, 1946.
  10. MALRAUX, André. Les Conquérants. Paris : Bernard Grasset, 1976.
  11. MALRAUX, André. L’Espoir. Paris : Gallimard, 1977.
  12. MALRAUX, André. Les Noyers de l’Altenburg. Paris : Gallimard, 1945.
  13. MARIN, Louis. Détruire la peinture. Paris : Éditions Galilée, 1977.
  14. MOSER, Walter. « Pas d’euphorie ! Anatomie d’une crise », Revue canadienne de littérature comparée, vol.26, n°209, 2000, pp.191-210.
  15. SAMOYAULT, Tiphaine. L’intertextualité : mémoire de la littérature. Fernand Nathan, 2001.
  16. VAILLOUX, Bernard (éd.). Récits/Tableaux. Paris : P.U.L., 1994.
  17. VETTER, Anne. « De l’image au texte », dans Peinture et écriture. Paris : Unesco, coll. « Traverses », 1996.
  18. ABE, Kuniko. « Malraux et peintre Kondo ». Séminaire André Malraux Paris-V Sorbonne– séance du lundi 05 décembre, 2009 in http://www.malraux.org/index.php/articles/925-abe1.html
  19. BUTIN, Tatiana. « Interartialité et remédiation scénique de la peinture ». dans Intermédialités : histoire et théorie des arts, des lettres et des techniques, n°12, 2008, consulté sur http://id.erudit.org/iderudit/039232ar, le 26 juin 2012.