نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

10.22034/rllfut.2024.18108

چکیده

هنگامی که در سال 1884 ژوریس کارل هویسمانس کتاب "بیراه" را منتشر کرد از همان ابتدا این اثر به عنوان مانیفستی سمبولیست و ضد مدرن انگاشته شد . نویسنده در حالی که زمانی جزِ هواداران مکتب ناتورالیسم بود قبل از گسستن از زولا دست به نوشتن این اثر میزند که کاملا برخلاف خط مشی این جریان ادبی است .
کتاب "بیراه" اثری است که در ان طرح داستان واقعی وجود ندارد و در ان ما شخصیت اصلی "د.اسنت" را دنبال میکنیم که اشراف زاده ای بی تفاوت و زیبایی شناس مردم گریز بوده و در انزوایی خود خواسته دور از اجتماع و جمعیت زندگی می کند.
هویسمانس در این اثر به نحوی حساب شده میل شخصی خود را برای پیاده کردن یک مطالعه روانشناسی بر روی شخصیت اصلی اثرش اجرا میکند و در موازای ان شوق خویش را نسبت به معنویات به تصویر میکشد .
در دوره ای که هویسمانس زندگی میکند مفهوم عبارت "مقدس" حوزه زیبایی شناسی را ارام ارام در میگیرد و در موازای جاذبه عرفان که به شدت در ان دوره احساس می شود زبان مذهبی دوره سمبولیست را فرا گرفته است.
کافی است که حکایات مذهبی (چه اثاری که تحت عنوان رمان و چه اثار اتوبیوگرافی) که در سال های 1880نوشته شده است را مطالعه کنیم تا ارتباط برقرار شده بین هنر و ایمان مذهبی را دریابیم.

کلیدواژه‌ها

  1. BLOY, Léon., HUYSMANS, Joris-Karl. Villiers de l’Isle-Adam, Lettres. (Correspondance à trois, réunies et présentées par Daniel Habrekorn). Paris : Thot, 1980.
  2. COURT-PEREZ, Françoise. Joris-Karl Huysmans. A rebours. Paris : Presses Universitaires de France, Etudes Littéraires, 1987.
  3. Histoire de l’Art, du Moyen Age à nos jours. (Un ouvrage collectif). Paris : Edition Larousse, 2008.
  4. HUYSMANS, Joris-Karl. A Rebours. Paris : Gallimard, 2020.
  5. HUYSMANS, Joris-Karl. En Route. Paris : Gallimard, 1996.
  6. HUYSMANS, Joris-Karl. Là-Bas, Paris : Gallimard, Folio, édition d’Yves Hersant, 1985.
  7. HUYSMANS, Joris-Karl. La Cathédrale, Le Livre de Poche, 1964.
  8. HUYSMANS, Joris-Karl. Lettres inédites à Arij Prins, 1885-1907. Genève : Librairie Droz, 1977.
  9. LAIR, Samuel. J.-K. Huysmans ; littérature et religion. Interférences. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2009. https://books.openedition.org/pur/38948
  10. LAMBERT, Pierre. Lettres inédites à Émile Zola de Joris-Karl Huysmans. Genève-Lille : Librairie Droz & Librairie Giard, 1953.
  11. LEMAITRE, Jules. Les Contemporains. (Série I : 1853-1914). Projet Gutenberg, 2006.
  12. MAYNARD, Ulysse. Maximes et pensées de H. de Balzac. Paris : Bibliographie catholique, 1851.
  13. ROSSET, Clément. L’anti-nature. Paris : Presses Universitaires de France, 2011. CAIRN, https://www.cairn.info/l-anti-nature--9782130585435-page-89.htm
  14. SOLAL, Jérôme. Huysmans avant Dieu. Tableaux de l’exposition, morale de l’élimination. Paris : Editions Classiques Garnier, 2010.
  15. Jerôme. Huysmans écrivain catholique. Caen : Lettres modernes minard, 2012.
  16. CARAMASCHI, Enzo. « Fin-de-Siècle : Pour et contre A Rebours ». Littératures 13, 1985, pp. 7-16.
  17. COHEN, Anouk., MOTTIER, Damien. « Pour une anthropologie des matérialités religieuses ». Archives de sciences sociales des religions, n°. 174, 2016, pp. 312-324.
  18. DEHGHÂN FÂRSI, Somayeh. « Le satanisme dans Là-bas de Joris-Karl Huysmans ». La revue de Téhéran, n°. 90, mai. 2013, [non paginé]. TEHERAN, http://www.teheran.ir/spip.php?article1728#gsc.tab=0
  19. GRAUBY, Françoise. « Le mythe de Salomé dans A Rebours et « l'entre » matriciel de des Esseintes ». Littératures 26, printemps. 1992. pp. 115-123. PERSÉE, https://www.persee.fr/doc/litts_0563-9751_1992_num_26_1_1586
  20. GROJNOWSKI, Daniel. « Les usages de la collection dans A rebours ». Poétique, n°. 162 2010, pp. 167-176.
  21. ROUCAN, Carine. « Huysmans & le chemin de la conversion ». Acta Fabula : Dossier critique, vol. 12, n°. 2, février. 2011, [non paginé]. ACTA FABULA, https://www.fabula.org/acta/document6175.php
  22. ROUCAN, Carine. « La conversion du style de Joris-Karl Huysmans ». Acta Fabula : Essais critiques, vol. 23, n°. 10, décembre. 2022, [non paginé]. ACTA FABULA, https://www.fabula.org/acta/document15467.php
  23. Le Constitutionnel, France sec., 28 juillet 1884.
  24. Le Pal, France sec., 4 mars 1885.
  25. file:///C:/Users/God%20-01.08/Downloads/IdealismeMatthewSandefer%20(1).pdf