دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
تعداد مقالات: 7
بررسی و شناسایی عملکردِ سازههای ضمیر ناخودآگاه در اثر ادبی «ناجا» نوشتهی آندره برتون
دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 1-23
چکیده
جنبش ادبی و هنری سورئالیسم به رهبری آندره برتون توانست معنا و مفهوم جدیدی از «جستجوی خویشتن» را از ورای واکاوی و شناسایی «ضمیر ناخودآگاه» ارائه دهد. بهطوریکه این روند پردازشی را میتوان ... بیشتررویکردى تطبیقى به مسألهى جنایت در بیگانهى آلبر کامو و دستهاى آلودهى ژانپُلسارتر
دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 23-42
چکیده
موضوع جنایت همواره توجه نویسندگان را که در جستجوی پرداختن به طرحهای داستانی پیچیده بودهاند، جلب نموده است. به واسطه جنایاتی که تا ابد، نه تنها برای کسانی که به قضاوت این جنایات مینشینند بلکه ... بیشترانقلاب فرانسه و تئاتر به مثابهی ابزار تبلیغات : «سافو» (1794) نوشتهی کُنستانس پیپله
دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 43-74
چکیده
اسطورهها و افسانهها به تناسب ملزومات تاریخ و جامعه دگرگون و بازپرداخت میشوند. مقالهی حاضر نشان میدهد چگونه کنستانس پیپله، پرنسس دو سلم (1845 ـ 1767) از دستپروردگان فلاسفهی عصر روشنگری و ... بیشترویرانی سازنده مطالعه درونمایۀ هستیشناسی "تئاتر و همزادش" اثر آنتونن آرتو
دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 75-88
چکیده
آنتونن آرتو، نویسنده و نظریهپرداز به نام فرانسوی، تئاتر حقیقی را تئاتری عصیانگر میداند که علیه نظامهای فکری میشورد و خواستار رهایی ناب است تا طرحی نو دراندازد. به این منظور میبایست نخست صحنۀ ... بیشترادبیات منطقهای در جای خالی سلوچ اثر محمود دولت آبادی و کُلین اثر ژان ژیونو
دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 89-108
چکیده
سبک نگارشی نویسنده نه تنها بر پایه انگیزههای شخصی و درونی وی بوده بلکه با بسیاری از عوامل مرتبط با محیط اجتماعی و جغرافیائی پیوندی ناگسستنی دارد. به عبارت دیگر، هیچ نویسندهای نمیتواند خود را ... بیشترسعدی و نماد «گل رُز» در کلام شاعرانه مارسلین دبرد والمور (گلهای سعدی) و لکنت دو لیل (گلهای اصفهان)
دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 109-123
چکیده
مقاله حاضر در نظر دارد با تکیه بر نظریهی « تعبیر کلام » ارسطو به پیوند میان زبان و شعر بپر دازد و خلاقیت شعری مارسلین دبرد والمور (گلهای سعدی از دیوان اشعار) و لکنت دو لیل (گلهای اصفهان از مجموعه ... بیشترشرق: فضای تفاوتها از منظر مطالعه تصویرشناختی «سیاست جذابیت انسانی، چشمانداز طبیعی»
دوره 9، شماره 15 ، خرداد 1394، صفحه 125-144