تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با
تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با "دستگاه ثبت و ردیابی حرکات چشم"

حدیثه السادات موسوی؛ رویا لطافتی؛ حمیدرضا شعیری؛ پریوش صفا

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 149-171

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.49951.1358

چکیده
   پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» می‌پردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل ...  بیشتر
معلم فعال و معلم تسهیل کننده، مطالعه موردی در ایران
معلم فعال و معلم تسهیل کننده، مطالعه موردی در ایران

آزاده توکلی؛ روح الله رحمتیان؛ حمیدرضا شعیری؛ پریوش صفا

دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، ، صفحه 158-176

https://doi.org/10.22034/rllfut.2019.9547

چکیده
  یکی از مفاهیم جدید در زمینه آموزش زبان، جایگزین شدن تدریس متمرکز بر معلم با آموزش مبتنی بر یادگیرنده است.بنابراین یادگیرنده، مرکز پروژه آموزشی محسوب می شود.تغییر شیوه ی تفکر عینی به مدل پویا یا یادگیرنده ...  بیشتر
مهارت های آموزشی در تولید نوشتار و عملکرد حافظه کاری در بزرگسالان
مهارت های آموزشی در تولید نوشتار و عملکرد حافظه کاری در بزرگسالان

لیلی قره بیگی؛ محمودرضا گشمردی؛ حمیدرضا شعیری

دوره 14، شماره 26 ، بهمن 1399، ، صفحه 104-119

https://doi.org/10.22034/rllfut.2019.8926

چکیده
  در تحقیقات اخیر که فعالیت های نگارشی و هزینه های فرآیند شناختی را تجزیه و تحلیل کرده اند، نقش حافظه کاری در تولید متن و مهارت هایی کاهش دهنده ی هزینه شناختی نشان داده شده است. حافظه کاری نگارنده، دانش ...  بیشتر
کاستیهای آموزش درک شفاهی در محیط آموزشگاهی ایران
کاستیهای آموزش درک شفاهی در محیط آموزشگاهی ایران

نوید آرمیون؛ روح الله رحمتیان؛ پریوش صفا؛ حمیدرضا شعیری

دوره 13، شماره 23 ، شهریور 1398، ، صفحه 19-35

https://doi.org/10.22034/rllfut.2019.9291

چکیده
  این تحقیق بر آن است تا با توجه به شکاف عمیقی که بین سطوح مهارت­های درک و تولید شفاهی زبان­آموزان ایرانی در آزمون­های بین­المللی مشهود است، ضعف­های موجود در حوزة آموزش مهارت درک شفاهی توسط مدرسان ...  بیشتر
دیداری متنی با دیگری در آموزش زبان خارجی فرانسه
دیداری متنی با دیگری در آموزش زبان خارجی فرانسه

مهدیه فرشادجو؛ رویا لطافتی؛ حمیدرضا شعیری؛ محمودرضا گشمردی

دوره 11، شماره 20 ، 1396، ، صفحه 77-100

چکیده
  اهمیت رویکرد بینا فرهنگی در آموزش و یاد گیری زبان‌های خارجی امروزه واقعیتی تثبیت شده است. گاهی اوقات می‌ بینیم که زبان‌آموزان زبان فرانسه، به رغم تسلط بر معنی کلمات و ساختارهای نحوی، هم چنان در تبادلات ...  بیشتر
آموزش متون ادبی ازطریق افعال موثر
آموزش متون ادبی ازطریق افعال موثر

آذر بابا صفری رنانی؛ حمید رضا شعیری؛ رویا لطافتی؛ پریوش صفا

دوره 9، شماره 16 ، بهمن 1394، ، صفحه 83-104

چکیده
  آموزش متون ادبى از طریق افعال موثر فعل یا گزاره اى دیگر را تحت تأثیر قرار مى دهند و وضیت آن را دستخوش تغییر مى سازند. در اغلب موارد افعال موثر به صورت ضمنى و به عنوان فرضیه یافت مى شوند. بدین ترتیب، مى توان ...  بیشتر