نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرّس

2 دانشیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرّس

3 استادیار گروه آموزش زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرّس

چکیده

آموزش متون ادبى از طریق افعال موثر فعل یا گزاره اى دیگر را تحت تأثیر قرار مى دهند و وضیت آن را دستخوش تغییر مى سازند. در اغلب موارد افعال موثر به صورت ضمنى و به عنوان فرضیه یافت مى شوند. بدین ترتیب، مى توان حضورى فرازبانى براى آن ها در نظر گرفت که نه تنها بر کنش و عملکرد کنشگرها در گفتمان اثر مى گذارد، بلکه توانش آنها را نیز تحت تاثیر قرار مى دهد.
به دیگر سخن، از طریق برخورد با فعلى کنشى و یا فعلى حالتى، مى توان به افعال موثر نهفته در گفتمان پى برد. در این مقاله مى کوشیم تا نشان دهیم چگونه دانشجویان با استفاده از افعال موثر مى توانند موفق به کشف معناى متون ادبى، ساختن هویت مدالى کنش گران و دریافت جنبه ى عاطفى و تنشى گفته پردازى شوند. به این ترتیب، در این تحقیق بر آنیم تا نشان دهیم چگونه بازى افعال موثر به وسیله ى راه هاى مختلف دستیابى به معنا تبدیل به روشى مناسب براى ایجاد پویایى در کلاس هاى درک متون ادبى، که از آموزش و یادگیرى زبان جدایى ناپذیرند، می شود. همچنین به چگونگى دستیابى به معنا از طریق افعال موثر مى پردازیم.

کلیدواژه‌ها

ABLALI Dris & DUCARD Dominique, Vocabulaire des études sémiotiques et sémiologiques, Honoré Champion, Paris, 2009.
BERTRAND Denis, Précis de sémiotique littéraire, Nathan, Paris, 2000.
COQUET Jean-Claude, La quête du sens, PUF, Paris, 1997.
CUQ Jean-Pierre, Cours de didactique du français langue étrangère et seconde, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble,2005.
ESTEOULE-EXEL Marie-Hélène & REGNAT Sophie, Livres ouverts, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble, 2008.
FONTANILLE Jacques, Sémiotique du discours, Pulim, Limoges, 1998.
FONTANILLE Jacques, Sémiotique et littérature, Pulim, Limoges, 1999.
GARCIA-BASCUNANA Juan & SANTOS Ana Clara, "Le texte littéraire dans l'enseignement du FLE: histoire, variations et perspectives", in Le français dans le monde, Recherches et applications, juillet 2012, N°52, p.121.
GREIMAS Algirdas Julien, Du sens II, Edition du Seuil, Paris, 1983.
GREIMAS Algirdas Julien, Sémantique structurale, PUF, Paris, 1985.
GIDE André, La symphonie pastorale, Gallimard, Paris, 1925.
ROUXEL Annie, Enseigner la lecture littéraire, Presse universitaire de Rennes, Rennes, 1996.