رویکرد عملگرایانه در اموزش فرانسه، از خلال تحلیل مقایسه ای حروف اضافه [در] و
رویکرد عملگرایانه در اموزش فرانسه، از خلال تحلیل مقایسه ای حروف اضافه [در] و "dans"

راضیه صادقپور

دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، ، صفحه 157-171

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.55851.1394

چکیده
  چکیدهحرف اضافه به عنوان یک رابطی می باشد که یک عنصر اسمی، یک اسم یا مصدری را وارد می کند (Martin, 2017, p.127). هدف از این پژوهش، ارائه یک تحلیل عملگرایانه تطبیقی از حروف اضافه فرانسوی و فارسی «dans» و [در] در ...  بیشتر
بررسی مقایسه ای بیان شادی و شگفتی در ساخت های سببی فرانسوی و فارسی
بررسی مقایسه ای بیان شادی و شگفتی در ساخت های سببی فرانسوی و فارسی

طاهره محمدپور؛ پریوش صفا

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 128-148

https://doi.org/10.22034/rllfut.2023.54452.1386

چکیده
  اهمیت زبان شناسی مقابله ای ، مقایسه ی ساختارهای نحوی و معنایی مورد مطالعه بین دو زبان است تا بتواند نقاط اشتراک و افتراق بین دو زبان را توضیح دهد . بیان علیت یک ویژگی گرامر تمام زبان ها در دنیا محسوب می ...  بیشتر
دنیای بدیهی اورلیا. مسألۀ عدم علیت در تصاویر رؤیا
دنیای بدیهی اورلیا. مسألۀ عدم علیت در تصاویر رؤیا

محسن آسیب پور

دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-18

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.46759.1340

چکیده
  اورلیا یا رؤیا و زندگی (1855)، اثر ژرار دو نروال، از مکانیسمی هوشمند تبعیت می‌کند. این مکانیسم در عین حال در عملکرد بی‌انگیزۀ تصاوبر خیال و رفتار منفعلانۀ راوی نمایان می‌شود. این بی‌انگیزگی دوطرفه که ...  بیشتر
مطالعه آمار واژگان: افزایش واژگانی در آثار ادبی جولین گراک.
مطالعه آمار واژگان: افزایش واژگانی در آثار ادبی جولین گراک.

الاربی الباکالی

دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 58-73

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.45245.1324

چکیده
  مقالة حاضر در چارچوب مطالعاتِ آمار واژگانی، به بررسی افزایش واژگان در آثار ادبیِ ژولین گراک می‌پردازد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که استفاده از واژگان جدید در دورة دوم هنری این نویسنده (1998-1992) بیشتر و غنی‌تر ...  بیشتر
جامعة گفتاری: تاریخ، نظریه، مطالعات اکتشافی و پژوهش‌های معاصر در زبانشناسی اجتماعی
جامعة گفتاری: تاریخ، نظریه، مطالعات اکتشافی و پژوهش‌های معاصر در زبانشناسی اجتماعی

میشل نارسیس نتدونجو

دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 102-117

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.45214.1320

چکیده
  از زمانِ معرفی مبحثِ «جامعة گفتاری» ( (CdPدر زبانشناسی اجتماعی، مطالعات انجام شده در این خصوص، بیانگرِ علاقه غیرقابل انکار محققان به این حوزه و در عین حال، عدم تمایل زبان‌شناسی اجتماعی فرانکوفون ...  بیشتر
بازخوانی جنبه های اصطلاحی نئوتنی زبانی در راستای وجوه اصطلاحات آموزش زبان
بازخوانی جنبه های اصطلاحی نئوتنی زبانی در راستای وجوه اصطلاحات آموزش زبان

روح اله رضاپور

دوره 14، شماره 26 ، بهمن 1399، ، صفحه 178-191

https://doi.org/10.22034/rllfut.2020.42546.1302

چکیده
  در آموزش زبان، اصطلاحاتی وجود دارد که در تحلیلهای متنوع زبانشناسی قادر به توصیف کارآیی مفهومی خود نیستند. تعاریف شتابزدهٔ اصطلاحاتی مانند، «زبان مادری»، «زبان خارجی»، «زبان طبیعی (یا مادری)»، ...  بیشتر