دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
موضوعات = زبانشناسی
تعداد مقالات: 7
ویژگی های عبارات مجموعه ای: جالش ها و راهبرد های ترجمانی
دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، ، صفحه 143-155
چکیده
در این مقاله، به مطالعه و تعریف اصطلاحات ثابت پرداخته شده و نویسنده چگونگی درک تبدیل این اصطلاحات را به اصطلاحات تغییر یافته روشن میسازد. اما آنچه شایان ذکر است، دشواری ترجمه چنین اصطلاحات است که به ... بیشتررویکرد عملگرایانه در اموزش فرانسه، از خلال تحلیل مقایسه ای حروف اضافه [در] و "dans"
دوره 17، شماره 31 ، شهریور 1402، ، صفحه 157-171
چکیده
حرف اضافه به عنوان یک رابطی می باشد که یک عنصر اسمی، یک اسم یا مصدری را وارد می کند (Martin, 2017, p.127). هدف از این پژوهش، ارائه یک تحلیل عملگرایانه تطبیقی از حروف اضافه فرانسوی و فارسی «dans» و [در] در کاربردهای ... بیشتربررسی مقایسه ای بیان شادی و شگفتی در ساخت های سببی فرانسوی و فارسی
دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 128-148
چکیده
اهمیت زبان شناسی مقابله ای ، مقایسه ی ساختارهای نحوی و معنایی مورد مطالعه بین دو زبان است تا بتواند نقاط اشتراک و افتراق بین دو زبان را توضیح دهد . بیان علیت یک ویژگی گرامر تمام زبان ها در دنیا محسوب می ... بیشتردنیای بدیهی اورلیا. مسألۀ عدم علیت در تصاویر رؤیا
دوره 16، شماره 29 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-18
چکیده
اورلیا یا رؤیا و زندگی (1855)، اثر ژرار دو نروال، از مکانیسمی هوشمند تبعیت میکند. این مکانیسم در عین حال در عملکرد بیانگیزۀ تصاوبر خیال و رفتار منفعلانۀ راوی نمایان میشود. این بیانگیزگی دوطرفه که ... بیشترمطالعه آمار واژگان: افزایش واژگانی در آثار ادبی جولین گراک.
دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 58-73
چکیده
مقالة حاضر در چارچوب مطالعاتِ آمار واژگانی، به بررسی افزایش واژگان در آثار ادبیِ ژولین گراک میپردازد. بررسیها نشان میدهد که استفاده از واژگان جدید در دورة دوم هنری این نویسنده (1998-1992) بیشتر و غنیتر ... بیشترجامعة گفتاری: تاریخ، نظریه، مطالعات اکتشافی و پژوهشهای معاصر در زبانشناسی اجتماعی
دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 102-117
چکیده
از زمانِ معرفی مبحثِ «جامعة گفتاری» ( (CdPدر زبانشناسی اجتماعی، مطالعات انجام شده در این خصوص، بیانگرِ علاقه غیرقابل انکار محققان به این حوزه و در عین حال، عدم تمایل زبانشناسی اجتماعی فرانکوفون ... بیشتربازخوانی جنبه های اصطلاحی نئوتنی زبانی در راستای وجوه اصطلاحات آموزش زبان
دوره 14، شماره 26 ، بهمن 1399، ، صفحه 178-191