معنا باختگی کلمات و دوگانگی روایی در
معنا باختگی کلمات و دوگانگی روایی در "عاشق" اثر مارگاریت دوراس

متین وصال

دوره 15، شماره 28 ، بهمن 1400، ، صفحه 177-189

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.48197.1347

چکیده
  در طول قرن ها ، ادبیات امتیاز منحصر به فرد مردان تحصیلکرده بود ، بنابراین ایدئولوژی مردانه بر زبان و گفتمان غالب سایه افکنده بود. در آغاز قرن بیستم ، زنان نویسنده سعی کردند از طریق نوشتار جایگاه خود را ...  بیشتر
زن اسطوره‌ای و راوی پروبلماتیک در «درخت گلابی» اثر گلی ترقی
زن اسطوره‌ای و راوی پروبلماتیک در «درخت گلابی» اثر گلی ترقی

متین وصال؛ رحیم فهندژسعدی

دوره 13، شماره 23 ، شهریور 1398، ، صفحه 205-220

https://doi.org/10.22034/rllfut.2019.9287

چکیده
  در روند آفرینش ادبی، زن نویسنده مسیری متفاوت از یک مرد را در پیش می گیرد، بنابراین برای مطالعه ی یک  نوشتار زنانه می بایست هویت جنسی نویسنده را نیز در نظر بگیریم. در حقیقت نوشتار یک زن نشان دهنده بازتابی ...  بیشتر
تحلیل ادبی-جامعه شناختی زن زیادی جلال آل‌احمد بر طبق الگوی لوسین گلدمن
تحلیل ادبی-جامعه شناختی زن زیادی جلال آل‌احمد بر طبق الگوی لوسین گلدمن

مهدی افخمی نیا؛ محمدحسین جواری؛ متین وصال

دوره 11، شماره 20 ، 1396، ، صفحه 41-58

چکیده
  جلال آل احمد نویسنده‌ای است که از نظر بسیاری از نقادان، آثار وی، نشانی از ضمیر خودآگاه جمعی مردم ایران دارد. در حقیقت، نزد وی داستان، دستاویزی برای بیان دغدغه‌ها و اندیشه‌های سیاسی و همچنین مبارزه با ...  بیشتر