نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده
ژان-ماری گوستاو لوکلزیو از نویسندگان قرن بیستم فرانسه و برنده جایزه نوبل ادبیات، صاحب یک سبک نوشتاری متغیر و غنی است. در رمان صورتجلسه (1963)، داستان که از انسجام روایی و زبانی عاری شده، جهان و آدمیان را بواسطه وقایع سرگردان، خلسهگونه و آشفته به تصویر میکشد. داستان که براساس شالودههای رمان نو شکل گرفته، یک داستان-معما و چیستان را نمایان میکند که از ویژگیهای نوشتار سنتی فاصله گرفته و فرد را در بطن تناقض و جنون، در درون یک تمدن سرخورده میافکند. مقاله حاضر چالش بازنماییِ زبان، ساختار روایی و گسیختگی سوژه را در رمان صورتجلسه نشان داده و با بیان تضاد و تناقض یک نوشتار، ابهامات و آشفتگیهای روایی، زبانی و سبکشناختی را منعکس میکند. همچنین این رمان ضدنوشتار تراژدی انسانی را در لابه لای تردیدها، سوءتفاهمها و بیتفاوتیها به تصویر میکشد.
کلیدواژهها
موضوعات
[2] BARTHES, Roland. Essais Critiques. Paris : Seuil, 1964.
[3] BARTHES, Roland. Œuvres complètes, Le degré zéro de l'écriture. Tome 1, Paris : Seuil, 1965.
[4] BARTHES, Roland. Critique et Vérité, Paris : Seuil, 1966.
[5] BOLLEME, Geneviève. Le Procès-verbal ou la folie-fiction. Paris : Mercure de France, 1963.
[6] CAVALLERO, Claude. « D'un roman polyphonique : J.M.G. Le Clézio. ». Littérature (92), 1993, pp.
52-59.
[7] CHAMPFLEURY, (Jules Husson). Le Réalisme. Paris : M. Lévy Frères, 1857.
[8] CLERC, J. M., Littérature et Cinéma. Paris : Nathan, 1993.
[9] CORTANZE, Gérard de. Le Clézio, Le nomade immobile. Paris : Gallimard, 2002.
[10] D’HARDIVILLIERS, Albéric. L’Écriture de l’Ailleurs, petits propos sur la littérature nomade.
Paris : Transboréal, 2009.
[11] DUGAST-PORTES, Francine. Le Nouveau Roman. Paris : Nathan, 2001.
[12] ECO, Umberto. Apostille au Nom de la rose. Paris : Grasset, 1987.
[13] HAMON, Philippe. « Qu’est-ce qu’une description ? ». Poétique 12, 1972.
[14] JOUVE, Vincent. La Poétique du roman. Paris : Armand Colin, 2006.
[15] KIBÉDI-VARGA, Áron. Discours, récit, image. Liège-Bruxelles : éd. Mardaga, 1989.
[16] KIBÉDI-VARGA, Áron. « Causer, conter. Stratégies du dialogue et du roman ». Littérature 93 (1994),
5-14.
[17] LABBÉ, Michelle. Le Clézio, L’écart romanesque. Paris : L’Harmattan, 1999.
[18] LE CLÉZIO, J.M.G. Le Procès-verbal. Paris : Gallimard, 1963.
[19] LEENHARDT, Jacques et al. « Lire la lecture », Le Sycomore, 1982.
[20] LJOSTE, Pierre. Conversations avec J.M.G. Le Clézio. Paris : Mercure de France, 1970.
[21] LUKÁCS, Georg. La théorie du roman. Paris : Denoël, 1920.
[22] MARTIN, Bronwen. The Fiction of J.M.G. Le Clézio: A Postcolonial Reading. Bern : Peter, 2012.
[23] RAILLARD, George. « Le grand verre de Robbe-Grillet », La Quinzaine Littéraire, 16 janvier, 1985.
[24] RICARDOU, Jean. Problèmes du Nouveau Roman. Paris : Seuil, 1967.
[25] ROBBE-GRILLET, Alain. La Jalousie. Paris : Minuit, 1957.
[26] ROBBE-GRILLET, Alain. Pour un Nouveau Roman. Paris : Minuit, 1963.
[27] ROBERT, Marthe. Roman des origines et origines du roman. Paris : Gallimard, 1972.
[28] ROUSSEL-GILLET, Isabelle. « Troubles et trouées : le cas du Procès-verbal de Le Clézio. » Roman
20-50(38), 2004, pp. 113-123.
[29] ROUSSEL-GILLET, Isabelle. (2010). «Le Clézio, l’écrivain métisserrand pour une nécessaire
interculturalité», Itinerários. N 31. 2010, pp. 33-57.
[30] SALLES, Marina. Le Procès-verbal. Paris, Bertrand-Lacoste, 1996.
[31] SALLES, Marina. Le Clézio: Notre contemporain. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2006.
[32] SALLES, Marina. Le Clézio, peintre de la vie moderne. Paris: Harmattan, 2007.
[33] SARRAUTE, Nathalie. L'Ère du soupçon, Paris : Gallimard, 1956.
[34] SARTRE, Jean-Paul. Qu'est-ce que la littérature ?, Paris : Gallimard, 1948.
[35] SARTRE, Jean-Paul. L'Être et le Néant. Paris : Gallimard, 1999.
[36] SAUSSURE, Ferdinand de. Cours de linguistique générale. Paris : Payot, 1916.
[37] THORBURN, Nicole M., Writing Past and Present: Narrative Structure in the Work of J. M. G. Le
Clézio. Thèse de doctorat, Université de Colorado, 2012.