حدیثه السادات موسوی؛ رویا لطافتی؛ حمیدرضا شعیری؛ پریوش صفا
چکیده
پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» میپردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل ...
بیشتر
پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» میپردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل از پردازش بینایی زبانآموز، بر درک و تفسیر مفهوم متن، صحه میگذارد. برای درک بهتر تغییرات رفتار زبانآموز، مسیر حرکات چشم زبانآموزان در هنگام خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی، تجزیه و تحلیل شده است. ردیابی مسیر حرکات چشم، برای شناسایی ترتیب عملیات ذهنی ضروری است و اطلاعاتی در مورد توالی عناصر استخراج شده توسط حرکات چشم زبانآموز و در نتیجه بازنمایی ذهنی و بازیابی اطلاعات مورد نظر ارائه میدهد. این تکنیک، استخراج راهبردهای مورد استفاده زبانآموزان، در حین خواندن متن به زبان مادری و زبان خارجی را میسر میسازد. بر اساس نتایج این تحقیق، زبانآموزان ایرانی در استنباط مفهوم متن با مشکل مواجه هستند، مشکلی که یادگیری مهارت خواندن و درک مفهوم متن به زبان خارجی را نیز تحت تأثیر قرار میدهد. بنابر یافتههای این پژوهش، آموزش فرآیندهای شناختی و راهبردهای مؤثر در درک مفهوم متن به معلمان و زبانآموزان، منجر به بهبود مهارت درک مطلب میشود.