تصویر خیالی حرمسرا و گفتمان (ضد؟) استعماری مارگا دَندورَن
تصویر خیالی حرمسرا و گفتمان (ضد؟) استعماری مارگا دَندورَن

مریم شریف

دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، ، صفحه 223-239

https://doi.org/10.22034/rllfut.2025.62825.1454

چکیده
  حرمسرا، نماد شکوه و شادی شرق، که همواره خیال‌پردازی‌های غربیان را جان بخشیده، یکی از مفاهیمی ست که نظریه‌ی شرقشناسی ادوارد سعید بر پایه‌ی آن بنا شده است. تصویر قالبی حرمسرا که از ابتدای قرن هجدهم بر ...  بیشتر
بن جلون و دوراهیِ یک فرهنگ ترکیبی
بن جلون و دوراهیِ یک فرهنگ ترکیبی

ایهاب ابوملوح

دوره 15، شماره 27 ، تیر 1400، ، صفحه 15-28

https://doi.org/10.22034/rllfut.2021.45116.1317

چکیده
  بررسی دوگانگی فرهنگیِ نویسندگان پسااستعماری به دلایل مختلفِ تاریخی، سیاسی، شخصی و فرهنگی همچنان دشوار است. هومی بابا فیلسوف و منقد ادبی هندی، در اثر مهم خود مکانِ فرهنگ فضای سومی را پیشنهاد کرده است ...  بیشتر
بازگشت سوژه، نظریۀ هرج و مرج و منافع عمومی در مادام با و مالی اوه مالی اثر اریک اورسنا و کشف آمریکا اثر پیویدال
بازگشت سوژه، نظریۀ هرج و مرج و منافع عمومی در مادام با و مالی اوه مالی اثر اریک اورسنا و کشف آمریکا اثر پیویدال

برنارد جومسی

دوره 14، شماره 25 ، شهریور 1399، ، صفحه 35-50

https://doi.org/10.22034/rllfut.2020.39171.1269

چکیده
  از خواندن مادام با و مالی، اوه مالی! اثر اورسنا و کشف آمریکا اثر پیویدال دو ویژگی اساسی، بازگشت سوژه و دنیای هرج و مرج، برمی­آید. این رمان­ها، رمان­های فرانسوی پست مدرن هستند. با آنکه راوی، داستان ...  بیشتر