آموزش مترجمان در زمینه پس‌ویرایش: چالش‌ها، مسائل و راهبردهای آموزشی در عصر هوش مصنوعی
آموزش مترجمان در زمینه پس‌ویرایش: چالش‌ها، مسائل و راهبردهای آموزشی در عصر هوش مصنوعی

حدیثه السادات موسوی

دوره 18، شماره 34 ، اسفند 1403، ، صفحه 163-178

https://doi.org/10.22034/rllfut.2025.65295.1491

چکیده
  پیشرفت فناوری‌های هوش مصنوعی، از جمله ابزارهای ترجمه ماشینی مانند گوگل ترنسلیت، دیپ‌ال و چت‌جی‌پی‌تی، تغییرات بنیادینی در حوزه ترجمه ایجاد کرده و مهارت پس‌ویرایش را به یک توانایی اساسی برای مترجمان ...  بیشتر
تحلیل کهن الگوی سفرِ قهرمان در رمان های ویرژینی گریمالدی
تحلیل کهن الگوی سفرِ قهرمان در رمان های ویرژینی گریمالدی

حدیثة السادات موسوی؛ متین وصال

دوره 17، شماره 32 ، اسفند 1402، ، صفحه 50-64

https://doi.org/10.22034/rllfut.2024.17713

چکیده
  در این مقاله، کهن الگوی سفر قهرمان کمپبل را در رمان‌های ویرژینی گریمالدی، رمان‌نویس معاصر فرانسوی که آثارش مضامینی مانند عشق، فقدان و تجدید را بررسی می‌کنند، بررسی کردیم. ما سفرهای آغازین شخصیت های ...  بیشتر
تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با
تحلیل مسیر حرکت چشم دانشجو/ زبان آموزان ایرانی هنگام خوانش متن در زبان مادری(فارسی) و زبان خارجی (فرانسه) با "دستگاه ثبت و ردیابی حرکات چشم"

حدیثه السادات موسوی؛ رویا لطافتی؛ حمیدرضا شعیری؛ پریوش صفا

دوره 16، شماره 30 ، اسفند 1401، ، صفحه 149-171

https://doi.org/10.22034/rllfut.2022.49951.1358

چکیده
   پژوهش حاضر به مطالعه و ارزیابی مهارت خواندن و درک نوشتاری به زبان فرانسه، به عنوان یک زبان خارجی در بین دانشجویان ایرانی توسط دستگاه «ثبت حرکات چشم» می‌پردازد. این مطالعه بر اهمیت اطلاعات حاصل ...  بیشتر