نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار، دانشگاه آلاسان واتارا، ساحل عاج
چکیده
نگارش تروما چه نوع متنی ایجاد می کند؟ تروما با داشتن ریشۀ روانکاوانه، هنگام مواجهۀ فرد با یک تجربۀ دردناک که به صورت فردی یا جمعی تحمل شده، رخ میدهد و او را به طور مداوم تعقیب میکند. بنابراین فرد نوعی عدم تعادل روانی را تجربه میکند که اصلیترین تجلی آن در عدم توانایی وی در کنترل خود است. با تکیه بر این فرضیه، این مقاله سعی در نشان دادن آن دارد که در رمان زندگی ما در جنگلها اثر ماری داریوسک، تروما در خانواده و محیط اجتماع شکل میگیرد: ناپدید شدن زود هنگام والدین، یافتن غیر منتظرۀ یک خواهر کلون شده، حملات، تصادفات هواپیما، گروگانگیری، موج گرما. سپس مقاله روشن میکند که تأثیرات تروما بر روی سوژۀ روایتگر مشخص کنندۀ نوعی ترکیب متنی است. نویسنده متنی را میسازد که در میانۀ گزارش مستند و ویران-شهر قرار میگیرد. مقاله سرانجام، وجود بوطیقایی مقدس را آشکار میکند که به خصوص با تکرارهای متعدد، عناصر آنوماتوئیک و بینامتنی، و نیز تحریفهای فراوان نحوی، نشانگر واژگونی زبان هستند.
کلیدواژهها
[2] BLANCKEMAN Bruno, « Mourir en direct : le cas Hervé Guibert », dans Carole Dornier et Renaud Dulong [dir.], in Esthétique du témoignage. Actes du colloque tenu à la Maison de la recherche en sciences humaines de Caen, 18-21 mars 2004, Éditions de la Maison des sciences de l’homme, Paris, 2005, pp. 203-212.
[3] CARUTH Cathy, Trauma : Explorations in Memory, Baltimore, The Johns Hopkins University Press, 1995.
[4] DARRIEUSSECQ Marie, Notre vie dans les forêts, P.O.L, Paris, 2017.
[5] DERRIDA Jacques, Poétique et politique du témoignage, L’Herne, Paris, 2005.
[6] DORNIER Carole, « Toutes les histoires sont-elles des fictions ? », dans Carole Dornier et Renaud Dulong [dir.], in Esthétique du témoignage. Actes du colloque tenu à la Maison de la recherche en sciences humaines de Caen, 18-21 mars 2004, Éditions de la Maison des sciences de l’homme, Paris, 2005, pp. 91-106.
[7] DORNIER Carole et DULONG Renaud, « Introduction », dans Carole Dornier et Renaud Dulong [dir.], in Esthétique du témoignage. Actes du colloque tenu à la Maison de la recherche en sciences humaines de Caen, 18-21 mars 2004, Éditions de la Maison des sciences de l’homme, Paris, 2005a, pp. XIII-XIX.
[8] HAVERCROFT Barbara, « Le refus du romanesque ? Hybridité générique et écriture de l’inceste chez Christine Angot », in Temps zéro, 2014, No8, pp. 1-20 (consultable sur : http://tempszero.contemporain.info/document1146)
[9] KAPLAN E. Ann, « Performing Traumatic Dialogue : On the Border of Fiction and Autobiography » in Women and Performance: A Journal of Feminist Theory, 1999, Nos 19-20 (avril), pp. 33-55.
[10] KAUFMANN Pierre, (dir.) : L’Apport freudien. Éléments pour une encyclopédie de la psychanalyse, Larousse-Bordas, Paris, 1998.
[11] MEIJDE Nieves, « La dystopie : réalité ou fiction ? », traduction de Joséphine Coqblin, 2013 (consultable sur : https://www.lejournalinternational.fr/La-dystopie-realite-ou-fiction_a1270.html)
[12] MUTELET Marie-Caroline, « La dystopie, gros plan sur un genre littéraire en pleine explosion… », 2012 (consultable sur : https://mondedulivre.hypotheses.org/337)
[13] PARENT Anne Martine, « Trauma, témoignage et récit. La déroute du sens », in Protée, 2006, volume 34, Nos 2-3, automne, hiver, pp. 113-125 (consultable sur : http://www.erudit.org/fr/revues/pr/2006-v34-n2-3-pr 1451/014270ar/)
[14] PFERSMANN Andréas, « La lanterne magique du romanesque » dans Alain Schaffner (dir.), in Récit d’enfance et romanesque, Amiens, Centre d’études du roman et du romanesque de l’Université de Picardie (Romanesques), 2004, pp. 13-61.
[15] REJAS MARTIN Mari Carmen, Témoigner du trauma par l’écriture. Le texte-témoin comme moyen de se réapproprier son histoire ? thèse de Doctorat nouveau régime, Université de Reims Champagne-Ardenne, sous la direction de René Daval et de Claude Lorin, 2011 (consultable sur file : ///c:/users/HP/Documents/REJAS_MARTIN_Carmen. pdf )
[16] ROUSSILLON René, « Théorie psychanalytique du traumatisme » (consultable sur : https://reneroussillon.com/situations-extremes/theorie-psychanalytique-du-traumatisme/)
[17] YOURCENAR Marguerite, Mémoires d’Hadrien, dans Œuvres romanesques, Gallimard, Bibliothèque de la « Pléiade », 1982.