نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری، دانشگاه اسفکس، تونس

چکیده

در رمان طلوع یا روزهای روشن راوی تلاش می­کند تا زمان سپری شده را دوباره بازبینی کند تا زمان حال را با قدرت نگاه گذشته زندگی کند. اما هدف نهایی او متوقف کردن زمان است، با به چرخش در آوردن جریان آن و بی­حرکت کردنش، به کمک داستانی که مشخصه­اش پیچ و تاب دادن­های زمانی است و بر روی لحظه­های شاد متمرکز شده است، یا متوقف کردنش با نگاهی مملو از تکنیک­های تصویری و عکاسی است تا رؤیای فیلیپ دلرم تحقق یابد. «محبوس کردن زمان در یک حباب». نویسندة کمینه­گرا به لطف نوشتاری که به رقابت هنر می­رود، موفق می­شود حس و حال لحظه­های سادة زندگی را تداعی کند. این مقاله بر آن است تا نشان دهد چگونه اخلاق مینیمالیستی که خود روش خاصی برای بودن در جهان است، با بازشناختن زمان حال به عنوان یک زمان منحصر به فرد و با بازشناختن جهان روزمره به عنوان تنها فضای تحقق امور ممکن به یک زیبایی­شناسی حقیقی تبدیل می­شود.

کلیدواژه‌ها

[1]     BARTHES Roland, La chambre claire : notes sur la photographie, coll. Cahiers du cinéma, Gallimard, Paris, 1980
[2]     BERNET Rudolf, La vie du sujet, Recherches sur l’interprétation de Husserl dans la phénoménologie, PUF, Paris, 1995.
[3]     BERTRAND Rémi, Philippe Delerm ou le minimalisme positif, éd. du Rocher, Paris, 2005.
[4]     DELERM, Philippe, Sundborn ou les jours de lumière, Gallimard, Paris, 1996.
[5]     GENETTE Gérard, Figure III, Seuil, Paris, 1996.
[6]     GUNTHERT André, « Esthétique de l’occasion. Naissance de la photographie instantanée comme genre », in Études photographiques, mai 2001, N°9, pp. 64-87.
[7]     JOURDE Pierre, La Littérature sans estomac, éd. L’esprit des Péninsules, Paris, 2002.
[8]     Le personnage romanesque, Lavergne Gérard (dir.), colloque international, Faculté des Lettres, Arts et Sciences Humaines, coll. Cahiers de narratologie, Diffusion, Klincksieck, Nice, 1995.
[9]     MERLEAU-PONTY Maurice, L’œil et l’esprit, Gallimard, Paris, 1964.
[10]  TADIE Jean-Yves et Marc, Le sens de la mémoire, Gallimard, Paris, 1999.