نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار، دانشگاه تبریز

چکیده

تئاتر اوژن یونسکو نزد منتقدین ادبیات نمایشی معاصر فرانسه‌زبان به «بوطیقایی تقابل‌گویی» شهره گشته ‌است. یونسکو در رأس جریان فلسفی-ادبی معروف به تئاتر نو، در آثار نوگرا و بی‌بدیل خود قوانین نمایش‌نامه‌نویسی سنتی را سخت زیر سؤال ‌برد، اصولی که چندان ترجمان وضع و حال انسان معاصر نبود. در واقع، متأثر از وقایع تکان‌دهنده دهۀ چهل سدۀ بیستم میلادی که منجر به از‌ دست‌ دادن ارزش­های کهن معنوی-اجتماعی-اخلاقی گردید، بشریت فردای جنگ خانمان‌سوز دوم جهانی به شدت احساس یأس و پوچی می‌کند. این ‌است دغدغۀ بزرگ نمایش‌نامه‌نویسان دهۀ پنجاه قرن بیستم، به ویژه یونسکو که سعی در ارائۀ تعریفی تازه از جهان و هستی و بشر دارند. آنچه در تئاتر پوچ‌گرا و ساختارشکن یونسکو بیش از هرچیز توجه خواننده– تماشاچی را به خود جلب می‌کند، نفی زبانشناختی «نه» و روحیۀ تقابل‌گویی بوده که در کلام شخصیت‌ها رخنه‌کرده و هرگونه تلاش‌ در برقراری ارتباط بین آنها را عملاً در نطفه خفه و به بن‌بست می‌کشاند. به‌اعتقاد یونسکو، در اصل پوچی، روزمرگی و ابتذال زبان است که باعث بی‌میلی افراد به تعامل کلامی در معنای واقعی آن شده و در نهایت به تراژدی زبان می‌انجامد. در این مجال اندک سعی در فهم و تحلیل مضمون فلسفی- زبان‌شناختی تضاد‌اندیشی از ورای کلام (ضد)شخصیت‌های یونسکو در دو نمایشنامۀ شهیر آوازه‌خوان طاس و درس (1950) خواهیم داشت.


کلیدواژه‌ها

[1]     ANSCOMBRE Jean-Claude et DUCROT Oswald, « Deux mais en français », in Revue Lingua, 1977, N° 43, pp. 23-40.
[2]     ANSCOMBRE Jean-Claude et DUCROT Oswald, L’Argumentation dans la langue, Mardaga, Bruxelles, 1983.
[3]     ARTAUD Antonin, Le théâtre et son double, Gallimard, Paris, 1964.
[4]     ATTAL Pierre, « Deux niveaux de négation », in Langue française, 1984, N° 62, pp. 4-11.
[5]     AUTHIER-REVUZ, « Les formes du discours rapporté », in DRLAV, 1978, N° 17, pp. 1-87.
[6]     AUTHIER-REVUZ, Ces mots qui ne vont pas de soi : Boucles réflexives et non-coïncidences du dire, Tomes I et II, Paris, Larousse, 1995.
[7]     BARTHES Roland, Écrits sur le théâtre, Éditions du Seuil, Paris, 1953.
[8]     BECKETT Samuel, En attendant Godot, Minuit, Paris, 1952.
[9]     BLANCHOT Maurice, Le Livre à venir, Gallimard, Paris, 1959.
[10]  BONNEFOY Claude, Eugène Ionesco, entre la vie et le rêve (Entretien avec Ionesco), Belfond, Paris, 1977.
[11]  BONNEROT Sylviane, Visages du théâtre contemporain, Masson et Cie, Paris, 1971.
[12]  BROOK Peter, L’espace vide, Éditions du Seuil, Paris, 1977.
[13]  CORVIN Michel, Le Théâtre Nouveau en France, Collec. Que sais-je ?, PUF, Paris, 1963.
[14]  DOMENACH, Jean-Marie, Le retour du tragique, Éditions du Seuil, Paris, 1967.
[15]  DUCROT Oswald, Dire et ne pas dire : Principes de sémantique linguistique, Hermann, Paris, 1972.
[16]  DUCROT Oswald, Le dire et le dit, Éditions de Minuit, Paris, 1984.
[17]  ESSLIN Martin, Théâtre de l’absurde, Buchet / Chastel, Paris, 1971.
[18]  ESTANG Luc, La Croix (journal), Paris, 1940-1955.
[19]  GRICE H. Paul, « Logique et conversation », in Revue Communications,1979, N° 30, pp. 57-72.
[20]  HUBERT Marie-Claude, Eugène Ionesco, Éditions du Seuil, Paris, 1990.
[21]  IONESCO Eugène, La Cantatrice chauve, Gallimard, Paris, 1950.
[22]  IONESCO Eugène, La Leçon, Gallimard, Paris, 1951.
[23]  IONESCO Eugène, Notes et contre-notes, Gallimard, Paris, 1966.
[24]  JACQUART Emmanuel, Le Théâtre de dérision, Gallimard, Paris, 1998.
[25]  KAMYABI-MASK Ahmad, Ionesco et son théâtre, Edité par l’auteur, Paris, 1992.
[26]  LARRIVÉE Pierre, « La voix de la polyphonie négative », in J. BRES, P. P. HAILLET, S. MELLET, H. NØLKE et L. ROSIER (sous la direction) : Dialogisme et Polyphonie, (Actes du colloque de Cerisy), Éditions Duculot, Bruxelles, 2005, pp. 313-322.
[27]  LARTHOMAS Pierre, Le langage dramatique, PUF, Paris, 1980.
[28]  LECUYER Maurice, « Le langage dans le Théâtre d’Eugène Ionesco », in Rice institue pamphlet–Rice University Studies, 1965, 51, No 3, pp. 33-50, Rice University : http://hdl.handle.net/1911/62895.
[29]  MŒSCHLER Jacques, Dire et contredire, Peter Lang, Berne,1982.
[30]  MORISSETTE Jean-François, « Ionesco et la tragédie du langage », in Revue Érudit, 2003, No 107, pp. 156-161.
[31]  MULLER Claude, « La négation comme jugement », in Lange française, 1992, N° 94, pp. 26-34.
[32]  PRUNER Michel, Les Théâtres de l’absurde, Armand Colin, Paris, 2003.
[33]  REY-DEBOVE Josette, « Note sur une interprétation autonymique de la littérarité : le mode du comme je dis », in Littérature, 1971, N° 4, pp. 90-95.
[34]  REY-DEBOVE Josette, Le Métalangage : étude linguistique du discours sur le langage,Le Robert, Paris, 1978.
[35]  RYNGAERT Jean-Pierre, Lire le Théâtre Contemporain, Dunod, Paris, 1993.
[36]  SERREAU Genviève, Histoire du nouveau théâtre, Gallimard, Paris, 1966.
[37]  SZONDI Peter, Théorie du drame moderne, L’âge d’Homme, Lausanne, ([1956, parution allemande] 1983, traduction française.)