نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشگاه امی‌ین، فرانسه

2 دانشیار، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

چکیده

شرق شناسی، پدیده­ای که در قرن نوزدهم میلادی به اوج خود رسید، جنبشی است که به مطالعۀ مسائل تاریخی، اجتماعی، مردم­شناسی، زبان­شناختی، فرهنگی، مذهبی و غیره در کشورهای شرقی می­پردازد. رابطۀ میان شرق و غرب از زمان‌های قدیم و دوران باستان شناخته شده است. با این وجود مطالعۀ علمی زبان و فرهنگ شرقی به نیمۀ دوم قرن هفدهم می­رسد و نقطۀ عطف آن اولین ترجمه از بزرگترین گنجینۀ ادبیات جهان: هزار و یک شب، آنتوان گالان است. ماتیاس انار، نویسندۀ معاصر فرانسوی، که به عنوان متخصص فرهنگ و زبان‌های عربی و فارسی شناخته شده است در راه شناساندن مشرق زمین زمان خود بسیار تلاش کرده است. نویسندۀ کتاب قطب نما، که بسیار تحت تأثیر ترجمۀ کتاب هزار و یک شب قرار گرفته بود، تلاش کرد تا با الهام از این اثر بزرگ ادبی چیزی فراتر از آن برای دوران خود خلق کند. در این پژوهش ادبی بر آنیم تا بارویکردی تحلیلی و مقایسه‌ای تأثیر ترجمۀ هزار و یک شب را بر کتاب قطب نما اثرماتیاس انار بررسی کنیم و به سوالاتی چون: تأثیر ترجمۀ هزار و یک شب بر رمان قطب‌نما چیست؟ شهرزاد در چه قالب‌ها و چهره‌هایی در این کتاب معرفی می‌شود؟ پاسخ دهیم. در ابتدا به مطالعۀ رویکرد ادبی انار به عنوان تحسین کنندۀ مشرق زمین هزار و یک شب می­پردازیم، و سپس به بررسی این دو اثر ادبی، وجوه تمایز و تشابهات آنها می­پردازیم. این آثار ادبی نه تنها از طریق ساختار و فرم ادبی به هم نزدیک می­شوند، بلکه از لحاظ محتوا نیز تشابهات بسیاری دارند.

کلیدواژه‌ها

[1]     BETTELHEIM Bruno, The uses of enchantment, the meaning and importance of fairy tales, Knopf, New York, 1976.
[2]     CHARBONNIER Georges, Entretiens avec Michel Butor, Gallimard, Paris, 1967.
[3]     CHRAÏBIAboubakr, Les Mille et Une Nuits en partage,Actes Sud, Arles, 2004.
[4]     DOMINIQUE Jullien, Les Amoureux de Schéhérazade, Variations modernes sur les Mille et Une Nuits, Droz, Genève, 2009.
[5]     DOMINIQUE Jullien, Proust et ses modèles : les Mille et une nuits et les Mémoires de Saint-Simon, J. Corti, Paris, 1989.
[6]     ÉNARD Mathias, Boussole, Actes sud, Arles, 2015.
[7]     FASANGHARI M., « Le mythe de Shéhérazade », Revue de Téhéran, N° 26, Téhéran, janvier 2008. 
[8]     FATA Morgana & CITATI Pietro, La Voix de Shéhérazade,CLERC, Montpellier, 1996.
[9]     Garrigou-Lagrange Matthieu, « La Compagnie des auteurs, Écrivains à Barcelone », France culture, consulté le 16 janvier2017, https://www.franceculture.fr/emissions/la-compagnie-des-auteurs/barcelone-par-les-ecrivains-24-ecrivains-a-barcelone.
[10]  GERHARDT Mia, « La technique du récit à cadre dans Les Mille et une nuits », in Arabica, 1961, Volume 8, Issue 2.
[11]  GOBINEAU Joseph Arthur, Trois ans en Asie, Hachette, Paris, 1859.
[12]  PALMIER-CHATELIN Marie-Elise, Lavagne d'Ortigue, L'Orient des femmes, ENS édition, Lyon, 2002.
[13]  Ribery, Fabien, « Entretient avec Mathias Énard », Le Populaire, La revue indépendante du bout du monde, Publié le 5 novembre 2015, consulté le 6 mars 2017. http ://le-poulailler.fr/2015/11/tramways-de-porcelaine-pour-clochettes-zarb-et-bols-tibetains.
[14]  YOUSEFI BEHZADI Majid, « Marcel Proust et l’Orient : la réécriture des Mille et une nuits dans “À La Recherche du temps perdu” », in Recherches en Langue et Littérature Françaises, Revue de la Faculté des Lettres, Année 10, 2016, N° 17 Article 14, Volume 10.