نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید بهشتی
چکیده
در این پژوهش که شامل چهار نمایشنامه یونسکو، نمایشنامهنویس معاصر میباشد. سعیمان بر این است تا با ابزارهای ارائه شده توسط نشانه شناسایی، چگونگی شکلگیری مفاهیم افقی و عمودی در نمایشنامههای یونسکو را نشان داده و به مطالعه ناهمگونی در مفاهیم مکان، عمودی، افقی، نشانههای تصویری و غیر تصویری و واژگونی نظام ارزشی موجود در تئاتر معنا باخته یونسکو بپردازیم. و سپس چگونگی شکلگیری تفکرات فلسفی یونسکو در نمایشنامههایش به طور مثال: در کرگدن (تغییر انسان به کرگدن، بیتفاوتی انسانها نسبت به یکدیگر و مرگ انسانیت)، صندلیها (تنهایی انسان مدرن و عدم حضور انسان و خدا)، امده و یا چگونه از شرارت آن رها شویم (مرگ عشق و طلاق عاطفی در میان زوجها و سایه سنگین حسرت و پشیمانی در زندگی انسانهای امروزی) و در شاه میمیرد (وحشت و اضطراب انسان در مقابل مرگ) بپردازیم. هدف اصلی این پژوهش بیان مفاهیم عمودی و افقی و نظام ارزشی موجود در این چهار نمایشنامه میباشد.
کلیدواژهها