نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد

2 استادیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد

3 دانشیار زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

هویت مفهومی چند بعدی و بنیان ثابت رفتار یک فرد است. فشارهای جامعه و ناکامی­های متوالی سبب بحران هویت می­شود به طوری که احساس هویت فرد در هم می­شکند. فرخنده آقایی، با توصیف زندگی زنی ارمنی در رمان از شیطان آموخت و سوزاند موفق به بازنمایش این بحران می­شود؛ زنی مطلقه که علیرغم شرایط بد زندگیش همانند یک پرنسس روزگار می­گذراند. پژوهش حاضر بر پایۀ نظریه کارن هورنای، روان­شناس آلمانی، استوار است که به بررسی بنیان­های روانشناختی فرد می­پردازد. بر اساس این نظریه انسانها بی­وقفه در پی یافتن راهبرد رفتاری در مقابل عوامل اجتماعی هستند. هورنای انسان­ها را در برابر جامعه متخاصم به سه گروه رفتاری دسته­بندی می­کند: مهرطلب، برتری‌طلب و عزلت‌گزین. هدف پژوهش حاضر بررسی شخصیت ولگا، قهرمان داستان آقایی به منظور بازنمایش روش­های دفاعی وی در بافت اجتماعی است. این مطالعه تأثیر افراد و محیط را در بحران هویت ولگا مورد بررسی قرار خواهد داد.

کلیدواژه‌ها

ADLER, A. (2000), Etude de la nature humaine, une approche psychologique (Šenâxt-e tabi’at-e ensân az didgâh-e ravânšenâsi), Traduit. Tahéréh Javaher-Saz, Téhéran, Roshd. [En persan]
AGHAEI, F. (2007), La mauvaise leçon de Diable et la tyrannie exercée à un peuple (Az šeytân âmuxt va suzând), Téhéran, Ghoghnus. [En persan]
AUGE, C. (2007), Le petit Larousse illustré, Téhéran, édition Rahnama.

DAIGNEAULT, A. (2004), Du cœur de pierre au cœur de chair : à travers les crises de la vie, Edition de Emmanuel.

DURANDIN, G. (1955), « Reviewed Work : La personnalité névrotique de notre temps by Karen Horney », Revue Philosophique de la France et de l'Étranger, T. 145. P.73.
FAZELI, F ; TAGHI-NEJAD RODBANEH, F. (2010), « Etude des temps de la narration dans le roman La mauvaise leçon de Diable et la tyrannie exercée à un peuple (Revâyat-e zamân dar român-e Az šeytân âmuxt va suzând) », Adab pajuhi, N° 12, pp. 7-30. [En persan]

FREUD, S., (1921), Psychologie collective et analyse du Moi, Essais de psychanalyse, Paris, Payot, 1951.

FREUD, S., (1929), Malaise dans la civilisation, Paris, PUF, 1978.

FROMM, E., (1969), « Le modèle de l’homme chez Freud et ses déterminants sociaux », L’Homme et la société, volume 13, Numéro 1, pp.111-125, [http://persee.fr/doc/homso_0018-4306_1969_num_13_1_ 1230], (Consultée le 26 juillet 2016).
GHALIOUN, B. (1998), « Globalisation, déculturation et crise d'identité », CIDOB, No. 43/44, pp. 265-276.
HORNEY, K. (1986), Personnalité névrosée de notre temps (Šaxsiyat-e asabi-e zamân-e mâ), trans. Mohammad-jafar Mossafa, Téhéran, Goftar. [En persan]
HORNEY, K. (1998), Neurosis and Human Growt(Asabiyat va rošd-e âdami), trans. Mohammad jafar Mossafa, Téhéran, Behjat. [En persan]
HORNEY, K. (2007), Nos conflits intérieurs (Tazâd-hâye daruni-e mâ), trans. Mohammad JafarMostafa, Téhéran, Behjat. [En persan]
HUFFMAN, K. (2009), Introduction à la psychologie, De Boeck Supérieur, 2009.
MOHAMMADIAN, A. (2001), Etude de la structure des œuvres de Farkhondéh Aghaei (Barrasi-e sâxtâri-e âsâr-e Farkhondéh Aghaei), Mémoire de master. [En persan]
PARVANEH-ZAD, M. (2012), Etude de la personnalité de la femme dans les deux romans de Farkhondéh Aghaei (Šaxsiyat šenâsi zan dar do român-e Farkhondéh Aghaei), Mémoire de master, 346 p. [En persan]
REZAEI DASHT ARJANEH, M. (2009), « Etude critique de l’œuvre de James Thurber selon la théorie psychanalytique de Karen Horney (Naqd va barrasi-e dâstâni az James Thurber bar asâs-e didgâh-eravân-šenâsi Karen Horney) », Adab pajuhi, N° 10, pp. 187-207. [En persan]
RIDEAU, A., (1969), « Reviewed Work : La psychologie de la femme by Karen Horney », L'Année sociologique, Troisième série, Vol. 20, pp. 179-180.
SCHULTZ, D. P; SCHULTZ, S. E. (1998), Theories of personality, Cole Pub.
TAGHI-NEJAD RODBANEH, F. (2010), Narration urbaine et les éléments des histoires de Goli Taraghi et Farkhondéh Aghaei (Revâyat-e šahri va anâsor-e dâstâni dar âsâr-e Goli Taraghi va Farkhondéh Aghaei), Mémoire de master. [En persan]