نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
چکیده
بازیهای زمانی در نوشتههای علمی-تخیلی بیشمارند. داستانهای برخاسته از تخیل زیست محیطی (اکو-فیکسیون)، به عنوان زیرمجموعهای از گونهی علمی-تخیلی، در این میان استثنا نیستند. زیباییشناختی نوشتههای اکو-فیکسیونل تا حدود بسیار زیادی به زیباییشناختی گونهی علمی-تخیلی نزدیک است اما، به جهت مضمون خاص ایشان، یعنی: زیست-محیط (اکولوژی)، این نوشتهها گاه از الگوهای خاصی استفاده میکنند.
در این مقاله، مسالهی زمان و "بیزمانی" با توجه به پیش فرض فوق مورد مطالعه قرار خواهد گرفت: نوشتههای اکو-فیکسیونل گرایش به وارد کردن نوعی "بیزمانی" در توصیفات خود از دنیاهای آینده دارند. در متونی که در این مقاله بررسی شدهاند، "بیزمانی" از سطح کنشها و اتفاقات، به طور خلاصه: از سطح رویدادها، به سطح ساختارها و مفاهیم منتقل گشته است.
سـه اثـر اکـو فیـکـسیـونـل در ایـن مـقاله مـورد بـررسـی قـرار خـواهند گرفـت : Globalia اثـر ژان کریسـتف روفـن؛ Eternity Incorporated نوشـتهی رافـائل گرانیـه دو کاسـانیـاک؛ و Le gout de l’immortalité از کاترین دوفور.
کلیدواژهها