نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

تئاتر آینه­ی جامعه است از این رو دخالت عوامل اجتماعی در دنیای تئاتر، غیرقابل اجتناب می­باشد. با مرور زمان و با بالا رفتن اگاهی­های عمومی و اجتماعی مردم، تئاتر منحصه­ی حضور سیاست نیز شد. تئاتر سیاسی، ارتباط مستقیم با سیاست دارد و یک نوع تئاتر انتقادی محسوب می­شود که در آن، به نام یک اپوزیسیون نامشخص، انتقاد صورت می­گیرد.
تئاتر سیاسی نیز همچون دیگر آثار هنری بعد از سال های 1960، موقعیت­های اجتماعی را به صورت مصور به ما نشان می­دهد و سعی دارد اتفاقات را بازسازی کرده یا واقعی بنمایاند. شرایط سیاسی و اجتماعی موجود برای بیان تمام واقعیات مساعد نیست از این رو وقتی خصوصیات جملات (ساختاری- مفهومی)، برای سانسور بهم ریخته می­شود، جنبه­های دیگری به خود می­گیرند.
تئاتر برنارد- ماری کلتس، نوعی تئاتر سیاسی محسوب می­شود که در آن دمکراسی، بازی سیاسی احزابی نامعین، افکار عمومی که این حزب­ها را تشکیل داده­اند، و مسایل سیاسی جهانی به انتقاد گرفته می­شوند. تئاتر کلتس به عنوان دادگاه اقلیتی انجام وظیفه می­کند و با طرح درگیری­های گفتمانی و مباحثه­های سیاسی در شالوده­ی خود به انتقاد می­پردازد و حال موجود و حال ایده­آل جامعه را به تصویر می­کشد. طبعاً سیاست تنها موضوع تئاتر وی نمی­تواند باشد و در خلال مباحثه­ها با بهره­گیری از اصول تئاتری و زبان منحصر به فرد خود به بیان رخدادها، شرایط، شیوه­های کرداری و آداب و رسوم خوب و بد و زشت و زیبا پرداخته است. به مسایل اجتماعی عامه­ی مردم توجه کرده و اینگونه توانسته است انتقاد را عمومیت دهد که در این چنین شرایطی انتقادات کلتس به افکار عمومی روی آورده و افشاگری می­کند و نقاب­ها را از چهره­ها می­درد و حقایق را آشکار می­سازد.

کلیدواژه‌ها

BARTHES Rolland, Littérature Et Signification, in Essais critiques, Paris, Seuil, Points-Essais, 1981.
BETTINA L. Knapp, Une Interview Avec Robert Pinget, in The French Review, vol. XLII, n°4, New York, mars, 1969.
CORCOS Pierre, Le Premier Metteur En Scène, in Cripure, numéro spécial Théâtre en fureur, Paris, Cahiers de théâtre octobre 1992.
CORVIN Michel, L’Avenir Du Drame, Lausanne, l’Aire, 1981.
GABILLY Didier-Georges, in Les Cahiers Prospero, n°1, Centre national des écritures du spectacles- La Chartreuse, 1994.
COMBE Dominique, Les Genres Littéraires, Paris, L’Harmattan, 1992.
DURAS Marguerite, La Maladie De La Mort, Paris, Minuit, 1982.
FICHET Roland, L’Art de Fendre, in Les Cahiers de Prospero, n°1, Avignon, Centre national des écritures du spectacles- La Chartreuse, 1994.
GUENOUN Denis, L’Exhibition Des Mots, Paris, l’Aube, 1994.
KOLTÈS Bernard-Marie, Sallinger, Paris, Minuit, 1995.
KOLTÈS Bernard-Marie, Roberto Zucco, Paris, Minuit, 1990.
LARTHOMAS Pierre, Le Langage dramatique, Paris, Armand Colin, 1972.
PAVIS Patrice, Dictionnaire du Théâtre, Paris, Dunod, 1996.
PINGET Robert, Un entretien inLe FIGARO, Paris, 26 décembre, 1970.
RYNGAERT Jean-Pierre, Introduction à L’Analyse Du Théâtre, Paris, Bordas, 1991.