نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

چکیده

امروزه داشتن رویکرد ارتباطی-معنایی و یا به عبارت دیگر ارجحیت معنا به فرم و ساختار در زمینه زبان امری اجتناب ناپذیر در تهیه و تدوین دستور زبان­های معنامحور‌‌ می‌باشد.
به نظر می­رسد که تنها راه از بین بردن شکاف ناخوشایند در بین تمرین­های دستور زبانی و یا به طور کلی تمارین مربوط به ساختار کلی زبان و فعالیتهای ارتباطی اتخاذ حرکتی روش‌مند می­باشد که از معنا به سوی فرم و ساختار در حرکت است.
برای رسیدن به این هدف آموزشی کوشیده‌ایم تا در این مقاله به معرفی دلایلِ لزوم آموزش گرامر معنا‌‌محور و همین طور روشهای آموزش آن بپردازیم. این پیشنهادات هر چند که ممکن است پایه‌ای نظری داشته باشند ولی در کاربرد آموزشی دستور زبان معنایی در دانشگاهای ایران مرحله‌ای اساسی و مهم به شمار می‌آیند.
آشنایی مدرسین ایرانی زبان فرانسه با مفاهیم رویکرد مفهومی-کارکردی باید به شکلی کلی در نظر گرفته شود تا آنها بتوانند به نوبه‌ی خود این نقطه نظر آموزشی را در مورد ساختارهای زبانی بلافاصله پس از شروع کلاسهای آموزش زبان خود اتخاذ کرده و آن را به کار بندند. به عبارت دیگر، از نظر نگارندگان این مقاله آشنایی با معانی گرامری و یادگیری آنها در شروع آموزش هر زبان خارجی امری اجتناب ناپذیر است چرا که در صورت به کار نبستن رویکرد معنا‌محور در مورد گرامر یا همان دستور زبان در آغاز یادگیری آن زبان، زبان آموز از به کار بردن ترکیباتی که برایش نامفهوم هستند اجتناب خواهد کرد.

کلیدواژه‌ها

BERARD Évelyne, L'approche communicative : Théorie et pratiques. Clé International, 1991.
COSTE Daniel, « Sur quelques aspects des relations récentes entre grammaire et didactique du Français langue étrangère ». Langue française, 68, 1985, pp. 5-17.
COSTE et al, Un Niveau Seuil, Paris, Hatier, octobre 1982.
COSTE et al, Un Niveau Seuil, Paris, Hatier, 1976.
COURTILLON Janine, « La mise en œuvre de la grammaire du sens dans l’approche communicative. Analyse de grammaires et de manuels ». Revue de Didactologie des langues-cultures 2001/2, N°122.
COURTILLON Janine, Élaborer un cours de FLE. Hachette, 2003, p.279
COURTILLON Janine et Geneviève-Dominique de Salins, Libre échange : Méthode de français niveau 1, livre de l'élève. Nouvelle éd. Didier, 2003.
COURTILLON Janine, « L’approche notionnelle de la grammaire ». Grammaire et Français Langue Etrangère. Actes du Colloque de l’A.N.E.F.L.E. 18 et 19 nov. Grenoble, 1989. pp. 46-50.
COURTILLON Janine, « La grammaire sémantique et l’approche communicative ». Le Français dans le Monde, numéro spécial, février-mars 1989. pp 113-122.
DAMAR M-E, « Quelle grammaire et quel discours grammatical pour le subjonctif dans les outils d’apprentissage du FLE ? », Actes du colloque international de didactique à l’Ecole Normale Supérieure de Lyon : Français fondamental, corpus oraux, contenus d’enseignement. 50 ans de travaux et d’enjeux.
FOUGEROUSE M.-C, « L’enseignement de la grammaire en classe de français langue étrangère ». ELA, Revue de Didactologie des langues-cultures 2001/2, N°122.
PORTINE H, « Des actes de langage à l’activité langagière et cognitive, grammaire et action en didactique des langues ». Le français dans le monde, numéro spécial, Juillet 2001.
SALINS Geneviève-Dominique de & Sabine Dupré la Tour, Nouveaux exercices de grammaire. Didier, 1992.
SALINS Geneviève-Dominique de & Adriana Santomauro, Cours de Grammaire française. Cornelsen, 2002.