نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

چکیده

زبان و ادبیات مستقیما به هویت یک کشور مربوط می­شوند. بلژیک کشوری است که گرفتار «مشکل هویت» می­باشد، چرا که از بدو پیدایش آن در سال 1830 این کشور را دو گرایش متضاد دچار بحران ساخته‌اند. یک گرایش آن را از لحاظ فرهنگی به فرانسه متصل می­کند و گرایش دیگر آنرا مستقل می­داند و «روح بلژیکی» و «اسطوره شمالی» را بعنوان معیارهای وحدت این کشور در نظر می­گیرد. بهر صورت، فرانسه همواره بر بلژیک تاثیر گذاشته است و حتی خود را مالک برخی نویسندگان معروف بلژیکی می­داند. آیا این تاثیر در کتب درسی امروزی ملموس است؟ آیا برنامه های آموزشی فرانسوی بر ادبیات فرانسه­زبانی تاثیر داشته‌اند یا به بررسی نویسندگان کلاسیک محدود می­شوند؟

کلیدواژه‌ها