نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری، گروه فرانسه، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 استادیار،گروه فرانسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
چکیده
چکیده— این مقاله به بررسی تأثیر نمایش نامه خانه عروسکی نوشته هنریک ایبسن بر نمایشنامه مرگ در پاییز اثر اکبر رادی، نمایشنامه نویس معاصر ایران، می پردازد. رادی با الهام از خانه عروسکی چندین عنصر از سبک ایبسن مانند ساختار سه پرده، تحلیل دقیق اجتماعی، روانشناختی و رئالیسم نمادین را از اوالهام گرفته است. این مقاله موضوعات مشترک هر دو نویسنده را بررسی می کند مانند بحران های اخلاقی و اجتماعی، نابرابری های طبقاتی، وضعیت زنان و انزوای اجتماعی. درنمایش مرگ در پاییز تضاد بین سنت و مدرنیته به تصویر کشیده شده است که در شخصیت مشدی تجسم یافته است و مانند قهرمانان ایبسن، زیر بار جامعه ای با مشکلات سخت قرار می گیرد . این مقاله همچنین استفاده از نماد را در آثار هر دو نمایشنامه نویس بررسی می کند. در پایان، این بررسی نشان میدهد که رادی به طرز ماهرانهای میراث ایبسن را با واقعیت ایرانی تطبیق داده، و نقد اجتماعی و پیچیدگی روانشناختی را در هم آمیخته و مرگ در پاییز را به یک اثر محلی و جهانی تبدیل کرده است. این مقاله همچنین به شباهتهای سبکی بین این دو نمایشنامهنویس، بهویژه در استفاده از گفتگو و تنش دراماتیک برای افشای تعارضهای اساسی، تأکید دارد.
کلیدواژهها
موضوعات