نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

در آثار باختین، کارناوال که به عنوان یک رویداد انتقادی عامه پسند علیه جدیت فرهنگ رسمی تلقی میشود، محور اصلی نظریه رمان را شکل میدهد. ویژگی های کارناوال دوگانگی، چند صدایی و خنده است. دوگانگی کارناوالی ارزش های مطلق را رد کرده و بر نسبی بودن تمامی ارزش ها تاکید مینماید. در کنار ارزش‌های متناقض که در فضای کارناوالی شکل میگیرند، گفتمان‌های متخالفی که برخواسته از این ارزش‌هاست نیز به وجود می آیند و بدین ترتیب ساختاری باز و چندصدایی را پدید می‌آورند. در نهایت، جدیت فرهنگ حاکم نیز در فضای طنز و دلقک گونه کارناوال حل میشود. اما در جامعه مدرن، کارناوال به یک رویداد فولکلوریک یا توریستی تبدیل شده است. بنابراین، موضوعیت و کاربردی بودن نظریه باختین در جامعه کنونی مورد سوال قرار میگیرد. این جستار، به بررسی منشأ و ویژگی‌های دوسوگرایی کارناوال گونه در رمان خانه ادریسی ها، به‌عنوان رمانی معاصر میپردازد و نشان خواهد داد که چگونه غزاله علیزاده رمانی چندصدایی خلق کرده است که در آن صدای شخصیت ها، مانند بسیاری از نمونه های گفتمانی، در تضاد و دوگانگی دائمی با یکدیگر قرار دارند

کلیدواژه‌ها

موضوعات